Iranian Agriculture News Agency

ظریف در پایان سفر به مسکو:

سفر کوتاه بود اما کارهای زیادی انجام شد

ایانا-سیاست و دیپلماسی: با هر دو طرف (لاوروف و اوغلو) درباره مسائل منطقه‌ای صحبت کردیم، با طرف ترکیه‌ای درباره روابط اقتصادی دو کشور و روابط بانکی و مسائل مرزی تبادل‌نظر شد.

سفر کوتاه بود اما کارهای زیادی انجام شد

پایان نشست سه‌جانبه، وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه آغاز نشست دیگری در جمع خبرنگاران پرتعداد رسانه‌های بین‌المللی بود، جایی که ظریف به‌تندی مواضع و اقدامات ضدسازنده آمریکا و برخی کشورهای منطقه را به چالش کشید.

به گزارش ایانا محمدجواد ظریف، مولود چاوش اوغلو و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه روز شنبه در خانه ضیافت‌های وزارت امور خارجه روسیه در خیابان اسپریدونوکای مسکو به گفت‌وگو نشستند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: از حمایت‌های روسیه که براساس حقوق بین‌المللی از ایران به‌ویژه در حمایت از توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد خرسندیم و این همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد، با توجه به اقدامات و پیش‌بینی‌های نامناسبی که برخی از اعضای برجام دارند، گفت‌وگوها و هم‌اندیشی‌های ما بسیار مهم و ارزشمند است.

ظریف با بیان اینکه در سال‌های گذشته روابط ایران و روسیه در بهترین وضعیت چند دهه گذشته قرار داشته است، یادآور شد: ما مجری تصمیمات رؤسای جمهوری دو کشور هستیم که جلسات متعددی با یکدیگر داشته و در پی آن مقامات متعدد ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند و اقدامات متعددی در حوزه اقتصادی به نفع مردم دو کشور اتفاق افتاده است.

وی ابراز امیدواری کرد با اتصال سیستم بانکی دو کشور همکاری‌های تجاری، اقتصادی و مالی از گذشته بیشتر شود.

ظریف افزود: بسیار خوشحالیم که طی چند هفته آینده به‌طور رسمی توافق ایران برای همکاری با پیمان اوراسیا امضا خواهد شد و این همکاری نه‌تنها با روسیه، بلکه با شرکای ما در اوراسیا جدی‌تر می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: ما از اینکه همکاری ایران و روسیه در راستای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای، بین‌المللی و مبارزه با تروریسم گسترش می‌یابد، خرسندیم، ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم همکاری‌های خوبی داشتند که شکست داعش درنتیجه آن بود. ما در روابط چندجانبه در روند آستانه نیز توانستیم تنها ابتکار موفق بین‌المللی را همراه با ترکیه کسب کنیم. همکاری ایران و روسیه برای کسب اطمینان از  ماندن «خزر» به عنوان دریای دوستی بین کشورهای همسایه خیلی مهم است و از این بابت هم خوشحالیم که با شما همکاری می‌کنیم.

بعد از دیداری که وزرای امور خارجه ترکیه و ایران با هم داشتند، سه وزیر فرصت یافتند تا عکسی به یادگار با هم بگیرند و وارد نشست سه‌جانبه شوند. بعد از این نشست محمدجواد ظریف به خبرنگاران ایرانی گفت: در این نشست سه‌جانبه ما توافق‌های خوبی کردیم، جلسه امروز نشان داد که روند آستانه تنها روندی بوده که توانسته تا حدودی در حل‌وفصل بحران سوریه موفق باشد.

وی درباره گفت‌وگوهای دوجانبه نیز توضیح داد: با هر دو طرف (لاوروف و اوغلو) درباره مسائل منطقه‌ای صحبت کردیم، با طرف ترکیه‌ای درخصوص روابط اقتصادی دو کشور و روابط بانکی و مسائل مرزی تبادل‌نظر شد.

ظریف ادامه داد: با دوستان روسی درباره نحوه مقابله با اقدامات آمریکا هماهنگی‌هایی صورت گرفت و درباره روند بسیار خوب روابط دوجانبه نیز گفت‌وگو کردیم.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای اقتصادی برای تسریع در رشد تراز تجاری دو کشور، اظهار داشت: به‌هرحال سفر بسیار کوتاهی بود، اما توانستیم کار فشرده‌ای را درباره سوریه و همچنین روابط دوجانبه و چندجانبه داشته باشیم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در جمع خبرنگاران پرتعداد رسانه‌های بین‌المللی به‌تندی مواضع و اقدامات ضدسازنده آمریکا و برخی کشورهای منطقه را به چالش کشید.

ظریف گفت: زیاده‌خواهی‌های فراتر از برجام دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نه‌تنها برای مردم ایران، بلکه برای سایر اعضای برجام و جامعه جهانی نیز قابل‌قبول نیست. آمریکا از ابتدای دولت ترامپ در مخالفت با یک توافق بین‌المللی و یک قطعنامه شورای امنیت که مورد تأیید قرار گرفته و قطعنامه‌ای است که دولت ایالات‌متحده نیز یکی از بانیان آن بوده و رأی مثبت به آن داده است و این تعهد را برای خودش ایجاد کرده است، حرکت می‌کند.

وی اظهار کرد: آقای ترامپ نه‌تنها این قطعنامه را اجرا نکرده، بلکه تعهدات دولت آمریکا را نیز نقض کرده است و امروز علاوه بر اینکه به تعهدات خود بازنمی‌گردد، زیاده‌خواهی‌های فراتر از برجام نیز دارد.

ظریف گفت: نقش آمریکا در منطقه همواره مخرب بوده است، همان‌طور که در ماه‌های اخیر دیدیم آن‌ها از گروه‌های تروریستی حمایت کردند و با استفاده از افسران و سربازان خود برای پیشبرد اهداف ایالات‌متحده در سوریه اقدام کردند؛ بنابراین اگر کسی درباره نقش مخرب در منطقه باید پاسخ دهد این دولت آمریکا است که سیاست‌هایش در منطقه ما از حمله به عراق و افغانستان تا امروز فقط باعث تخریب و گسترش افراط‌گرایی بوده است.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، کشورمان همواره در جهت مقابله با تخریب‌ها و نابسامانی‌هایی که بر اثر برخی از این سیاست‌ها در منطقه ایجاد شده است، اقدام کرده است.

سرگئی لاوروف نیز از تلاش پنهان غرب برای فروپاشی سوریه و تشدید ناامنی در منطقه سخن گفت.

به گفته او، کشورهای غربی با عناوین مختلفی همچون استقلال، حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه در حقیقت به دنبال ایجاد خاورمیانه‌ای جدید و تکه‌تکه کردن این کشور هستند.

لاوروف ادامه داد: روسیه، ایران و ترکیه با پیگیری کردن روند آستانه و گفت‌وگوهای سوری به تلاش خود برای حل بحران سوریه از طریق سیاسی ادامه داده و اجازه نمی‌دهند تروریست‌های تحت حمایت خارجی در منطقه به‌ویژه سوریه جولان دهند.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه برخی برای حل‌وفصل بحران سوریه مشکل ایجاد می‌کنند، گفت: هدف آن‌ها این است که بگویند تمام مشکلات جهان به دست آن‌ها حل می‌شود؛ درحالی‌که ما می‌گوییم از آن دوران مدت زیادی گذشته است.

وی افزود: عجیب است که به سازمان ملل متحد فشار می‌آورند تا روند آستانه و گفت‌وگوهای سوری - سوری در سوچی را مورد انتقاد قرار دهد، درحالی‌که این دو موضوع می‌تواند به روند حل‌وفصل بحران سوریه کمک کند، ما باید دوستی را در بین ملت سوریه ترویج کنیم این چارچوب در سازمان ملل متحد وجود دارد.

لاوروف با بیان اینکه مسکو، تهران و آنکارا بر غیرقابل پذیرش بودن تلاش‌ها برای تجزیه سوریه تأکید کردند، اظهار کرد: درهرحال، ما قویاً به هیچ گزینه‌ای به غیر از گزینه سیاسی برای برون‌رفت سوریه از بحران بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل و همچنین گفت‌وگوها در سوچی، پایبند نیستیم.

وی در ادامه با اشاره به حمله موشکی اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاک سوریه گفت: در این نشست همچنین طرفین بیان کردند که حمله غیرقانونی 14 آوریل (25 فروردین) به خاک سوریه توسط آمریکا و متحدانش به بهانه‌ای کاملاً ساختگی انجام شد و آن‌ها حتی منتظر نماندند تا کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحقیقات خود را انجام دهند؛ این اقدام منجر شد تا فرایند سیاسی حل بحران سوریه به عقب برود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از تهیه مقدمات برگزاری نهمین دور مذاکرات صلح آستانه با ظریف و چاووش اغلو خبر داد که به گفته وی قرار است در اواسط ماه می (اردیبهشت‌ماه) انجام شود.

بر اساس اظهارات لاوروف، هم‌زمان با نشست پیش رو کارگروهی برای آزادی بازداشتی‌ها، گروگان‌ها، تحویل اجساد قربانیان و همچنین جست‌وجوی مفقودان تشکیل خواهد شد.

وی درباره مبارزه با تروریست‌ها در سوریه نیز گفت: مبارزه با تروریست‌ها حتی در مناطق کاهش تنش نیز بدون مصالحه ادامه خواهد داشت.

اوغلو: تمامیت ارضی و وحدت سوریه باید حفظ شود

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز از منزوی کردن روند آستانه توسط برخی کشورها انتقاد کند و یادآور شد که آمریکا به وعده‌های خود در قبال این کشور نیز عمل نکرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد: برخی به‌جای اینکه کمک کنند و به ما بپیوندند، تلاش می‌کنند روند آستانه را منزوی کنند، این کارها با عدالت منطبق نیست، در یک ماه و نیم گذشته ما (وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه) برای سومین بار جلسه داشتیم که نشان می‌دهد همکاری ما محکم است.

وی گفت: راهکار آستانه باعث شد تا خشونت در سوریه میان دولت و معارضان کاهش یابد، امروز همه در انتظار کار آستانه هستند تا در چارچوب روند ژنو، بحران سوریه را حل‌وفصل کند، من خاطرنشان می‌کنم روند آستانه را هیچ‌کس نباید نادیده بگیرد.

اوغلو افزود: ایران، روسیه و ترکیه فعالانه در چارچوب روند آستانه همکاری می‌کنند و به اهمیت و حیات این روند باور دارند و این همکاری سه‌جانبه در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با اشاره به کنگره گفت‌وگوهای سوری - سوری در سوچی روسیه، افزود: این کنگره انرژی خاصی به مذاکرات ژنو داد؛ بنابراین باید این پتانسیل را به یک حرکت بزرگ تبدیل کنیم که به نتایج خوبی دست پیدا کند؛ ما باید برای خروج از بحران در سوریه به راه‌حل پایداری دست پیدا کنیم، جامعه جهانی نیز برای شکوفایی سوریه باید مسئولیت بر عهده بگیرد.

وی گفت: مخاطب اظهارات من جامعه جهانی است به‌ویژه کسانی که می‌خواهند اوضاع سوریه را متشنج کنند، باید از لفاظی‌ها جلوگیری و تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سوریه را بیشتر کنیم و همه باید از تلاش‌های ما، حمایت کنند تا بتوانیم مناقشه سوریه را پایان دهیم.

اوغلو با تأکید بر اینکه نیاز است ایران، روسیه و ترکیه تلاش‌های خود را با توجه به حوادثی که در سوریه اتفاق می‌افتد، هماهنگ کنند، افزود: مکانیزم رایزنی که درباره سوریه درست کرده‌ایم به ما کمک می‌کند که درخصوص سایر مسائل منطقه و بین‌الملل نیز گفت‌وگو کنیم.

وی یادآور شد: ما امروز درباره تمامی ابعاد همکاری و تعامل و پروسه روند آستانه گفت‌وگو کردیم و علاوه بر آن درخصوص اقدامات آینده که به عمل خواهیم آورد، نیز تبادل‌نظر شد.

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: از ابتدا هم گفتیم که تمامیت ارضی و وحدت سوریه باید حفظ شود و با مظاهر تروریسم، داعش و سایر گروه‌های تروریستی مبارزه خواهیم کرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید