Iranian Agriculture News Agency

وعده 40 شرکت بزرگ به بریتانیا:

مصرف پلاستیک در محصولات‌مان را کاهش می‌دهیم

سال ۲۰۵۰ وزن پلاستیک در اقیانوس‌ها بیشتر از ماهی‌ها خواهد بود

این گروه، شامل بسیاری از مارک‌های مصرف‌کننده در جهان است. آن‌ها موافقت کرده‌اند در بسته‌بندی‌های خود از پلاستیک کمتری استفاده کنند و به اهداف بازیافت نزدیک شوند.

مصرف پلاستیک در محصولات‌مان را کاهش می‌دهیم

بیش از 40 شرکت، ازجمله کوکاکولا، نستله، یونیلیور، وعده داده‌اند که مصرف پلاستیک و زباله را در بریتانیا کاهش دهند.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، هر خرید کوچکی از سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها، نانوایی‌ها با خودش پلاستیک‌های یک‌بارمصرف زیادی به ارمغان می‌آورد. اصولاً در کابینت‌های هر ایرانی پر از این کیسه‌هاست، درحالی‌که در ایران هنوز اقدامی مؤثر برای کاهش استفاده از پلاستیک و بازیافت صورت نگرفته است، اما کشورهای مختلف وارد این چالش شده‌اند و هرروز قانونی جدید برای کاهش استفاده از پلاستیک در نظر می‌گیرند.

بیش از 40 شرکت، ازجمله کوکاکولا، نستله، یونی‌لیور، وعده داده‌اند که مصرف پلاستیک و زباله را در بریتانیا کاهش دهند. «نه به پلاستیک» به حرکتی جهانی تبدیل ‌شده است. کشورها و شرکت‌های بزرگ سعی در کاهش استفاده از پلاستیک و ایجاد زباله دارند و هرروز هم هرکدام وعده‌ای دراین‌باره می‌دهند. سی‌ان‌ان‌مانی گزارشی درباره شرکت‌هایی منتشر کرده است که می‌خواهند زباله کمتری استفاده کنند.

طبق این گزارش، این گروه، شامل بسیاری از مارک‌های مصرف‌کننده در جهان است. آن‌ها موافقت کرده‌اند در بسته‌بندی‌های خود از پلاستیک کمتری استفاده کنند و به اهداف بازیافت نزدیک شوند.

پیمان پلاستیکی بریتانیا از کسب‌وکارها برای کاهش بسته‌بندی و محدودیت استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی غیرضروری تا سال 2025 درخواست همکاری کرده است.

هدف این است که سهم بازیافت یا بسته‌های پلاستیکی کمپوست از میانگین فعلی 46 درصد به 70 درصد برسد. طبق گزارش‌ها، فروشگاه‌های زنجیره و برندها، 80 درصد از بسته‌بندی پلاستیکی در سوپرمارکت‌های بریتانیا را تشکیل می‌دهند.

کارشناسان معتقدند برندهای مختلف مانند Unilever می‌توانند نقش مهمی در کاهش استفاده از پلاستیک و استفاده از بسته‌بندی قابل بازیافت ایفا کنند. کوکاکولا در حال کاهش استفاده از پلاستیک در بریتانیاست و قصد دارد اقداماتی مشابه در بازارهای دیگر هم اعمال کند.

این گروه زیست‌محیطی که کاهش استفاده از پلاستیک را مطرح کرده، امیدوار است شرکت‌ها و سازمان‌های بیشتری به این پیمان ملحق شوند و در بازارهای جهانی هم کاهش استفاده از زباله و بازیافت آن رشد کند.

پلاستیک به دلیل هزینه پایین و کاربرد زیادش، یکی از محبوب‌ترین مواد جهان به حساب می‌آید. مصرف آن در 50 سال گذشته 20 برابر شده و انتظار می‌رود تا 20 سال آینده هم دو برابر شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که تا سال 2050 ازنظر وزنی پلاستیک‌های بیشتری نسبت به وزن ماهی‌ها در اقیانوس‌ها وجود خواهد داشت.

طبق گزارش‌های جهانی، تنها 14 درصد از پلاستیک استفاده شده در جهان قابل بازیافت است. همچنین 25 درصد کاغذ و 90 درصد آهن و فولاد بازیافت می‌شود.

اتحادیه اروپا می‌خواهد بسیاری از محصولات پلاستیکی یک‌بارمصرف ازجمله نی تا سال 2030 در سراسر کشورهای عضو ممنوع شود.

در انگلستان، دولت مالیات بر کیسه‌های پلاستیکی اعمال کرده است. از طرفی هم برخی شرکت‌ها در حال حاضر پس از تصمیم چین برای ممنوعیت واردات زباله دچار مشکل شده‌اند. اقدام چین می‌تواند صنعت بازیافت را دچار دردسر کند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید