Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

قرارداد با بوئینگ به قوت خود باقی است

بوئینگ تاریخ تحویل هواپیماهای خریداری‌شده توسط ایران را به تعویق انداخت

ایانا- اقتصاد: بوئینگ وعده داده که هواپیمای ۷۷۷ را در سال ۲۰۱۹ به ایران تحویل خواهد داد.

قرارداد با بوئینگ به قوت خود باقی است

بوئینگ با نزدیک شدن به وعده تحویل اولین فروند هواپیمای ۷۷۷ به ایران، این تاریخ را به تعویق انداخت و وعده داد که هواپیمای مذکور را در سال ۲۰۱۹ به ایران تحویل خواهد داد.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران، دیروز خبرگزاری رویترز در خبری از فروش هواپیمایی که بوئینگ برای تحویل به ایران آماده کرده بود، به امارات خبر داد. خبری که با توجه به آغاز فرایند نوسازی ناوگان هوایی ایران پس از برجام و مذاکرات طولانی با شرکت‌های بزرگ هواپیماساز جهان موردتوجه قرار گرفت. قرارداد 17 میلیارد دلاری بوئینگ با ایران با وجود اظهار تحویل اولین هواپیما از سوی بوئینگ در اردیبهشت‌ماه سال 97 از سوی مدیر هما به سرانجام نرسید و هنوز چرخ هیچ بوئینگ جدیدی به باند فرودگاه‌های ایران نرسیده است.

مقصود اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دراین‌باره گفت: قرارداد ایران با بوئینگ به قوت خود باقی است و شواهدی حاکی از لغو این قرارداد وجود ندارد. به تعویق افتادن تحویل اولین فروند هواپیمای بوئینگ به ایران به دلیل مسائل مربوط به تأمین مالی یا فاینانسر رخ داده و مذاکرات همچنان در جریان است.

سامانی همچنین درباره افزایش خرید از هواپیمایی سوخو گفت: قرارداد با سوخو از مدت‌ها پیش در دستور شرکت‌های هواپیمایی ایران قرار گرفته بود. این شرکت‌ها برای نوسازی ناوگان خود تمام گزینه‌ها در دنیا را مدنظر قرار دادند. قطعاً نباید خرید هواپیما را محدود به موردهای خاص کرد. تفاهم‌نامه برای خرید هواپیمای سوخو به دلیل موانعی که آمریکایی‌ها برای نوسازی ناوگان هوایی ایران ایجاد کرده و می‌کنند در دستور کار قرار گرفت. این شرکت فروش محصولاتش به ایران را موکول به مجوز اوفک کرده بود که اخیراً اعلام کرده سهم قطعات آمریکایی در هواپیماهایش را کاهش خواهد داد تا بتواند بدون نیاز به مجوز اوفک آن‌ها را به فروش برساند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه خرید هواپیما از سوخو تحولی مثبت در نوسازی ناوگان هوایی ایران است گفت: بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران مجوز اوفک را دریافت کرده بودند، اما تأخیر پیش‌آمده درباره بوئینگ طبیعی است و در بسیاری از معاملات چنین تأخیرهایی رخ می‌دهد.

سامانی اضافه کرد: وجود مانع مالی برای خرید هواپیما از بوئینگ مستند نیست، اما مذاکره برای یافتن فاینانسر در جریان است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید