Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور :

پیشگیری ازتب کریمه کنگو اولویت ماست

احتمال شیوع این بیماری در روستاها بیش از شهرهاست

ایانا-جامعه و فرهنگ: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه برای درمان تب کریمه کنگو راهی وجود ندارد؛ تنها راه مقابله با این بیماری را پیشگیری دانست.

پیشگیری ازتب کریمه کنگو اولویت ماست

علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «ایانا» با بیان اینکه تاکنون و در سال جدید، جز یک مورد در شهرستان بافت کرمان، مورد دیگری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو، گزارش نشده است، گفت: ما همواره تلاش کرده‌ایم که از طریق رسانه‌ها این موضوع را به هم‌وطنان عزیزمان منتقل می‌کنیم که هر نوع ذبح دام یا تماس با خون یا امعاواحشای آلوده دام و همچنین تماس با کنه، امکان انتقال بیماری خطرناک تب کریمه یا کنگو به انسان را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به برخی از این تلاش‌ها افزود: اوایل سال در یک نشست خبری نیز گفتم که امسال، باید تلاش کنیم تا با همت مردم حتی یک رأس دام در خارج از کشتارگاه‌ها ذبح نشود تا حتی یک مورد ابتلا و یا مرگ هم‌وطنانمان را بر اثر تب کریمه کنگو نداشته باشیم.

رفیعی‌پور، درباره تأثیر فصل‌ها بر شیوع این بیماری، گفت: در 12 ماه سال و در صورتی که دام بیماری بدون نظارت دامپزشکی ذبح شود امکان انتقال این بیماری وجود دارد، اما در فصل گرم که در حال حاضر در آن هستیم، کنه‌ها نیز به این عامل اضافه می‌شوند. کنه‌ها در فصول گرم سال می‌توانند ناقل ویروس این بیماری خطرناک باشند.

وی درباره مرگ یکی از ساکنان یکی از روستاهای اطراف شهرستان بافت در استان کرمان، با بیان اینکه هنوز اطلاعات تکمیلی درباره این اتفاق را از دانشگاه علوم پزشکی دریافت نکرده است، ادامه داد: این هم‌وطن عزیز نیز به یکی از این دو طریق؛ یا تماس با دام و گوشت و خون و امعاواحشا دام آلوده و یا از طریق کنه به این بیماری مبتلا شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تأکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و پیشگیری از این بیماری، افزود: رسانه‌ها باید از راه‌های مختلف به مردم این اطلاعات را بدهند که برای درمان تب کریمه هیچ راهی وجود ندارد؛ نه واکسن دارد، نه امکان تشخیص و نه راه درمان. تنها راه مقابله با تب کریمه کنگو این است که از کنه‌ها دوری‌ کنیم، با سم‌پاشی محیط زندگی خود را از آن‌ها پاک کنیم، هرگز دامی را خارج از کشتارگاه ذبح نکنیم یا با دامی که با این شرایط ذبح شده است تماس نداشته باشیم.

وی احتیاط را در استفاده از گوشت‌هایی که به‌عنوان نذری به افراد داده می‌شود لازم دانسته و تأکید کرد: حتی اگر دامی ذبح شده و گوشت آن به‌عنوان قربانی و نذری توزیع می‌شود، نباید بلافاصله آن را قبول کرد و در صورت پذیرفتن، توجه داشته باشید که باید حتماً داخل ظرف بوده یا به‌درستی بسته‌بندی‌شده باشد و 24 ساعت نیز در یخچال به‌صورت یخ‌زده بماند، در این صورت تازه امکان دست زدن به آن وجود خواهد داشت؛ بنابراین، توجه داشته باشید که قبل از این پیشگیری‌ها حتی تماس با گوشت آلوده هم می‌تواند خطرساز باشد.

رفیعی‌پور، با اشاره به اینکه احتمال شیوع این بیماری در روستاها بیش از شهرهاست، گفت: در شهرها کنه وجود ندارد اما چون در روستاها کنه‌ها در کنار دامداری‌ها زندگی می‌کنند قطعاً امکان ابتلای هم‌وطنان در روستاها و مناطق عشایری بیشتر از مناطق شهری است. گرچه وقتی یک دام بیمار را که خارج از کشتارگاه و از راه‌های غیرقانونی ذبح‌شده در شهر عرضه می‌کنند امکان انتقال تب کریمه کنگو به مردم آن شهر نیز وجود خواهد داشت./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید