Iranian Agriculture News Agency

مسئول بخش ایران در اتحادیه اروپا:

همکاری ۲۵۰ بانک اروپایی و بانک‌های ایرانی

امروز بسیاری از بانک‌های اروپایی کانال‌هایی برای همکاری با ایران یافته‌اند

ایانا- اقتصاد: برجام کار خودش را انجام می‌دهد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در 10 گزارشی که ارائه کرده، اعلام داشته که ایران به تعهدات پایبند بوده است.

همکاری ۲۵۰ بانک اروپایی و بانک‌های ایرانی

250 بانک اروپایی به بانک‌های ایرانی متصل شده‌اند و کار می‌کنند. این خبر را مسئول بخش ایران در پروژه «چشم‌انداز ایران در اتحادیه ایران» داد و با اشاره به اینکه برجام یک دستاورد بزرگ سیاسی و دیپلماسی چندجانبه موفق بود گفت: این توافق برای اتحادیه اروپا و ایران بسیار مفید بوده است و اکنون زمان مناسبی نیست تا توافقی که خوب کار ‌می‌کند را زیر سؤال ببریم.

فندر هیدن، با تأکید بر اینکه برجام کار خودش را انجام می‌دهد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در 10 گزارشی که ارائه کرده، اعلام کرده ایران به تعهدات پایبند بوده است.

او با اشاره به پایبندی اتحادیه اروپا به برجام، یادآوری کرد که برجام نه‌تنها قابل‌مذاکره مجدد نبوده، بلکه از طرف یک عضو طرف معاهده نیز قابل‌تغییر نیست، البته نماینده آمریکا در کمیسیون اجرای برجام هم بر ادامه آن تأکید دارد.

مسئول بخش ایران در اتحادیه اروپا، با یادآوری اینکه امروز میزان تولید نفت ایران به پیش از تحریم‌ها رسیده است، توضیح داد که یک سال پس از برجام، میزان تجارت ایران و اروپا دو برابر و میلیاردها دلار بدهی‌های ایران پرداخت شد ضمن آنکه تولید ناخالص داخلی ایران نیز ناگهان 12 درصد رشد کرد.

او در ادامه به بازدید رئیس اتحادیه اروپا به همراه هفت کمیسیونر این اتحادیه از ایران اشاره کرد و این بازدید را بیانگر عزم اروپا در زمینه همکاری‌های آینده با تهران دانست.

فندر هیدن، به تداوم جلسه‌های دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: بهبود رفاه، منافع مشترک و تجارت از محورهای این گفت‌وگوها بوده است. همچنین درباره روابط بانکی ایران و اتحادیه اروپا هم باید گفت اعتماد بانک‌های اروپایی جلب شده و ایران باید به این موضوع اطمینان یابد. البته شفافیت در سیستم بانک‌های اروپایی بسیار مهم است و مهم هم این است که این شفافیت و اعتماد به وجود آید تا روابط بانکی پیش رود.

او ادامه داد: اتحادیه اروپا نمی‌تواند بانک‌ها را وادار کند فعالیت‌های خود را جهت دهند، اما می‌تواند آن‌ها را تشویق کند. امروز بسیاری از بانک‌های اروپایی کانال‌هایی برای همکاری با ایران یافته‌اند.

فندر هیدن همچنین همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی برای اجرای مقررات مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم و تطبیق با مقررات بانکداری بین‌المللی را خواستار شد و گفت: قطع شدن ایران از نظام بین‌المللی تجارت و مالی باعث شد تا اتصال مجدد به‌سختی انجام شود. البته همه مشکلات در مسیر روابط بانکی را مربوط به تحریم‌ها نیست، شفافیت مالی و اجرای مقررات بین‌المللی می‌تواند به بهبود روابط منجر شود.

او در ادامه سخنرانی‌اش با اشاره به حمایت اتحادیه اروپا از بهبود جایگاه ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) یادآوری کرد: اتحادیه اروپا، ایران را در زمینه سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط یاری خواهد کرد. اتحادیه اروپا روی این توافق سرمایه‌گذاری زیادی کرده است به همین دلیل ما باید برای حفظ و پایبندی برجام بکوشیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید