Iranian Agriculture News Agency

برای اولین بار در کشور

دستگاه نشاکار تخصصی چغندرقند ساخته‌شد

مشاور وزیر و مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از چهاردهمین نمایشگاه کشاورزی عنوان کرد که برای اولین بار در کشور دستگاه نشاکار تخصصی چغندرقند در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

 دستگاه نشاکار تخصصی چغندرقند ساخته‌شد

 علیرضا یزدانی گفت: تقریباً طی دو سال گذشته در راستای مدیریت بحران آب و افزایش بهره‌وری در زراعت چغندرقند، پیگیری‌های بسیار زیادی جهت توسعه کشت نشاء چغندرقند شده است.

وی افزود: یکی از روش‌هایی که در نشاء چغندرقند موردتوجه قرار گرفته روش نشاء ریشه لخت بود که توسط یکی از محققان مؤسسه تحقیقات چغندرقند کشور ابداع شده است. در این راستا جهت مکانیزه تمدن این روش یکی از شرکت‌های سازنده ماشین‌های کشاورزی استان فارس نسبت به ساخت دستگاه اقدام و در حال حاضر خط تولید آن شروع شده است.

وی افزود: دراین‌باره به‌منظور توسعه نشاکاری در زراعت چغندرقند که باعث کاهش ٤٠ درصدی مصرف آب، کاهش مصرف بذر و سایر هزینه‌های تولید می‌شود، سیاست‌های حمایتی و اختصاص 50 درصد یارانه جهت تأمین دستگاه نشاکار چغندرقند در برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

این مقام مسئول گفت: با مذاکرات صورت‌گرفته در آینده نزدیک تکنیک و تکنولوژی روش مدرن کشت نشایی رایج در کشور ژاپن در اختیار کشاورزان چغندرکار کشور قرار خواهد گرفت.

او اظهار کرد: در سال گذشته در 10 استان کشور کشت نشایی چغندرقند شروع و در سال جاری برنامه کشت نشایی چغندرقند در سطح سه هزار هکتار به 19 استان کشور ابلاغ شده که امیدواریم با نتایج خوبی که در یکی دو سال گذشته به‌دست‌آمده شاهد توسعه این روش باشیم.

یزدانی افزود: چغندرقند پاییزه در سال زراعی 97 - 96 در 9 استان کشور و در سطحی حدود 17 هزار هکتار بوده که عملیات برداشت در استان خوزستان شروع و به‌تدریج در مناطق مختلف ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود، حدود یک میلیون تن محصول چغندر پاییزه در کشور تولید شود و رکورد بی‌سابقه‌ای که در تولید چغندرقند در کشور در سال 96 و با تولید بیش از هشت میلیون تن چغندرقند به‌دست‌آمده، در سال جاری نیز استمرار یابد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید