Iranian Agriculture News Agency

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با «ایانا»:

وزارت خارجه در دیپلماسی آب موفق نیست

تامین «امنیت غذایی» نیازمند یک کارگروه ویژه از نهادهای دولتی و غیردولتی است نه صرفا جهاد کشاورزی

ایانا-سیاست و دیپلماسی: دیپلماسی آب بخش جدایی‌ناپذیر سیاست خارجه محسوب می‌شود، البته وزارت خارجه در اجرای چنین طرح‌هایی هیچ‌گاه موفق نبوده است و نتوانسته امنیت منطقه را با امنیت آب پیوند بزند.

وزارت خارجه در دیپلماسی آب موفق نیست

سفیر سابق ایران در یونان معتقد است: وزارت جهاد کشاورزی به‌تنهایی نمی‌تواند مسئله «امنیت غذایی» در ایران را تضمین کند و کشور نیازمند یک کارگروه ویژه از وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در تعیین راهکار مؤثر در حفظ و ثبات در تولید کالاهای استراتژیک است.

قاسم محبعلی با اشاره اثرات خروج ترامپ از برجام در هفته‌های آتی به خبرگزاری کشاورزی ایران «ایانا» گفت: در صورت خروج آمریکایی‌ها از برجام ممکن است تحریم‌های مضاعف از سوی وزارت دادگستری آمریکا بر شرکت‌های همکار با ایران در زمینه‌های دارویی و صنایع غذایی که حال مراوده با ایران هستند اعمال شود.

وی ادامه داد: در این صورت اگر با حوادث طبیعی مانند تنش‌های آبی هم روبه‌رو شویم در تأمین غذای بیش از 10 میلیون نفر از جمعیت کشور با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

محبعلی ادامه داد: در چنین شرایطی نیازمند مدیرت بحران خواهیم بود و باید به‌سوی تولید درون‌زا حرکت کنیم در این مسیر وزارت امور خارجه می‌تواند تجربه کشورهای مختلف را موردبررسی قرار دهد و زمینه قرارداد و همکاری‌های مشترک را فراهم کند.

مدیرکل سابق بخش خاورمیانه وزارت خارجه ادامه داد: به‌عنوان نمونه هندی‌ها از سال 1960 طرح‌های امنیت غذایی را پیگیری می‌کنند و با توجه به روابط حسنه میان تهران و دهلی می‌توان از شیوه‌های اصلاح کشاورزی این کشور بهره گرفت.

محبعلی با اشاره به برنامه ترکیه در احداث سد روی رودخانه‌های مرزی با ایران و عراق گفت: «در سالی که با کمبود آب روبه‌رو هستیم و از برنامه‌های آمریکایی‌ها خبر نداریم، بهتر است از متحدان استراتژیک خود بخواهیم در توسعه برنامه‌های تولید برق خود تجدیدنظر کنند از همین رو وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مؤثر بر دیپلماسی منطقه‌ای می‌توانند در برابر برنامه‌های یک‌جانبه آنکارا در سوریه، تغییر در شکل پروژه گاپ را روی میز قرار دهند و ترکیه تحت فشار قرار بگیرد.»

محبعلی، با اشاره به اینکه دیپلماسی آب بخش جدایی‌ناپذیر سیاست خارجه محسوب می‌شود، ادامه داد: البته وزارت خارجه در اجرای چنین طرح‌هایی هیچ‌گاه موفق نبوده است و نتوانسته امنیت منطقه را با امنیت آب پیوند بزند.

دیپلمات سابق کشور افزود: در ایران 48 رودخانه وجود دارد که 41 رودخانه رو به خارج و تنها هفت مورد آن به درون کشور راه دارد و سالانه 10 میلیارد مترمکعب آب از کشور بیرون می‌رود و ایران در برابر از دست دادن این حجم آب بی‌تفاوت بوده است. وزارت خارجه می‌تواند در این زمینه پروتکل‌های موجود را فعال کند و موازنه را به سود کشور تغییر دهد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید