Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از سیلوی ۲۵ هزار تنی با امکان 15 سال ذخیره گندم

دشت عباس بار دیگر منطقه عملیاتی می‌شود

این سیلو با ۱.۵ میلیارد سرمایه در مدت ۹۲ روز ساخته شده است

ایانا-کشاورزی: با اجرای طرح احیای اراضی منطقه، نیاز سیلو غیرقابل انکار است. به همین دلیل با استفاده از کمک‌های دولت و سرمایه‌ شخصی سیلوی 25 هزار تنی با استفاده از فن‌آوری‌های نوین ساخته شد

دشت عباس بار دیگر منطقه عملیاتی می‌شود

 اینجا منطقه عملیاتی فتح‌المبین است. میانه‌های دشت وسیع و بی‌آب‌وعلفی به نام «دشت عباس» و جایی که گفته می‌شود؛ سی و اندی سال پیش؛ مکان به شهادت رسیدن «شهدای شوهانی» است؛ اما امروز در همین دشت وسیع سیلوی سیمانی بنا شده؛ سیلویی که یکی از ابزارهای توسعه در بخش کشاورزی است و در اقتصاد منطقه نقش چشمگیری دارد.

سرمایه‌گذار این سیلو ابراهیم چوبین است. او در همان سال‌های جنگ که خیلی جوان بوده به گفته خوش جانش را در کف دستش گرفته و از میهن و سرزمینش در همین دشت دفاع کرده. جایی که به هر نقطه‌اش که نگاه می‌کند یکی از هم‌سنگرانش را به یاد می‌آورد.

حالا امروز اینجا تنهاست، اما باز هم به‌نوعی جانش را بر کف گرفته و در جبهه توسعه اقتصادی می‌جنگد. او سرمایه سال‌های جوانی و میان‌سالی‌اش را آورده تا سیلو و انبار غله بسازد. از زمانی که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شروع و قرار شده سطح زیر کشت استان ایلام و شهرستان دهلران افزایش پیدا کند؛ اینجا صحنه جهاد شده است.

وجود این سیلو در منطقه دشت عباس از آنجایی اهمیت دارد که نیاز به تمرکززدایی وجود دارد و باید برای صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری محصول تولیدشده در مبدأ ذخیره شود. با این شیوه علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری کیفیت غلات به‌ویژه گندم‌های ذخیره‌شده در این انبارها بالاتر می‌ماند. ضمن اینکه تأسیس این سیلو و انبارها می‌تواند اشتغال پایدار مستقیم و غیرمستقیم برای منطقه ایجاد کند.

ابراهیم چوبین درباره دلیل سرمایه‌گذاری‌اش در این بخش در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید:‌ با اجرای طرح احیای اراضی منطقه، نیاز سیلو غیرقابل انکار است. به همین دلیل با استفاده از کمک‌های دولت و سرمایه‌ شخصی سیلوی 25 هزار تنی را با استفاده از فناوری‌های نوین ساختیم. این سیلو بتنی و با ظرفیت ۲۵ هزار تن است.

این سیلو که با سرمایه حداقل ۵.۵ میلیارد تومان ساخته شد برای حداقل ۱۲ فارغ‌التحصیل در رشته‌های مرتبط به‌طور مستقیم کار ایجاد کرده است. چوبین در توضیح بیشتر این سیلو می‌گوید:‌ سرمایه‌گذاری ۵.۵ میلیاردی برای ساخت این سیلوی بتنی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط اشتغال‌زایی کرده و زمینه ذخیره‌سازی کالای استراتژیک گندم را هم برای حداقل 12 سال مهیا کرده است. البته عمر نگهداری غله و گندم (عمر با حفظ کیفیت کامل) در این سیلوها حداقل ۱۵ سال است.

او اضافه می‌کند: دلیل انتخاب سازه بتونی، بهبود کیفیت نگهداری گندم بوده است، چون در سیلوهای فلزی تنها برای دو سال می‌توان محصول را با کیفیت نگهداری کرد.

چوبین درباره روند و شیوه نگهداری گندم در این سیلوها می‌گوید: محصول ورودی ابتدا در آزمایشگاه سیلو از نظر کیفی و میزان رطوبت کنترل می‌شود تا ناخالصی نداشته باشد. رطوبت محصول گندم برای نگهداری در سیلو بر اساس استانداردهای موجود باید ۹ درصد باشد. اگر رطوبت ۱۲ درصدی و ناخالصی در گندم دیده شود محصول برگشت خواهد خورد. در این سیلوها انواع گندم ازجمله گندم دورم (کم گلوتن و مخصوص ماکارونی) و معمولی (مخصوص نان) به‌طور جداگانه ذخیره می‌شود.

این سیلو با دانش و فناوری تمام ایرانی ساخته شده  و یک سیلوی هوشمند است. چوبین دراین‌باره توضیح می‌دهد: استفاده از تخصص فارغ‌التحصیلان این مرزوبوم حدود ۱.۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه ساخت این سیلو داشته است. درحالی‌که از نظر امکانات، فن‌آوری بالاتری از نمونه ترکیه‌ای این سیلو در اختیار دارد. این پروژه ۹۲ روزه انجام شده، اما اگر این پروژه در اختیار دولت بود حداقل یک سال و نیم تا زمان تکمیل و بهره‌برداری زمان نیاز داشت.

او اضافه می‌کند:‌ تمامی فرآیند دریافت، نگهداری و حتی عرضه محصول با استفاده از رایانه انجام می‌شود. نگهداری، تخلیه و بارگیری این انبار به‌طور هوشمند انجام می‌شود، اما سیستم‌ها به‌خصوص سیستم سنجش رطوبت و دما هم به شیوه دستی و هم به شیوه خودکار انجام می‌شود. ساخت سیلو برای این منطقه با توجه به سطح بالای تولید گندم بسیار مهم است و دولت با حمایت‌های قابل‌توجه خود زمینه مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را فراهم کرده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید