Iranian Agriculture News Agency

یک استاد دانشگاه تهران عنوان کرد

وزارت گردشگری راه رسیدن به چشم‌انداز نیست

نگاه جزیره‌ای را از مدیریت کشور برداریم

ایانا-جامعه و فرهنگ: برای رسیدن به چشم‌انداز 1400 حداقل به 500 نفر تحصیل‌کرده اقتصاد گردشگری نیاز داریم.

وزارت گردشگری راه رسیدن به چشم‌انداز نیست

میثم موسایی استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «ایانا» بابیان اینکه پاسخگویی دلیل کافی برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه نیست، عنوان می‌کند: اگر معیار را پاسخگویی صرف بگیریم این معیار می‌تواند در خصوص سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان استاندارد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و .. نیز صادق باشد.

او در همین رابطه تجمیع دستگاه‌های مرتبط زیر نظر رئیس‌جمهور در یک وزاتخانه را خواستار شده و می‌افزاید: این امر از تعدد وزارتخانه‌ها جلوگیری کرده و پاسخگویی موردنظر نمایندگان را هم به دنبال دارد. زیرا نگاه جزیره‌ای به این مسئله سبب می‌شود که هرروز شاهد بحث‌هایی درباره تبدیل‌شدن یک سازمان به وزارتخانه باشیم.  

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تصمیمات مرتبط با تبدیل یک سازمان به وزارتخانه از جنس تصمیم‌های کوتاه‌مدت نیست، ادامه می‌دهد: وقت نمایندگان نباید بر سر این مسائل تلف شود زیرا هم برای خودشان و هم برای جامعه هزینه دارد. این تصمیم‌ها تا زمانی که هدفمند نباشد و در آن برنامه جامعی در نظر گرفته نشود نوعی سردرگمی برای جامعه به همراه خواهد داشت و این شائبه را به وجود می‌آورد که با این تغییر، پاسخگویی هم حاصل نشده است.

او می‌گوید: با فرض تبدیل‌شدن به وزارتخانه باز این پرسش مطرح است که چقدر سایر وزارتخانه‌ها در برابر نمایندگان و جامعه پاسخگویی دارند؟ به‌عنوان‌مثال وزارت دادگستری آیا تاکنون پاسخگویی از خود در برابر پرونده و شیوه بازداشت دادستان سابق و سایر مسائل  نشان داده است. مثال‌هایی ازاین‌دست نشان می‌دهد تبدیل‌شدن به وزارتخانه  نشانه‌ای از پاسخگویی نیست.

موسایی با نقد مدیریت گردشگری کشور بیان می‌کند: در رأس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معمولاً کسانی قرار می‌گیرند که به الفبای این حوزه مسلط نیستند. ما در سرتاسر این سازمان پنج اقتصاددان که اقتصاد گردشگری را بشناسند سراغ نداریم و این در حالی است که رسیدن به چشم‌انداز 1400 ایجاب می‌کند که حداقل 500 نفر تحصیل‌کرده اقتصاد گردشگری داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه می‌افزاید: سازمان میراث فرهنگی  و گردشگری تاکنون  نتوانسته یک چهره مثبت از ایران و میراث سرشار آن به زبان‌های مختلف به نمایش بگذارد و معرفی شایسته‌ای از سایت‌های گردشگری داشته باشد. همچنین تلاش قابل قبولی در خصوص شناسایی و مرمت هزاران سایت تاریخی که در حال مستهلک شدن بوده و یا به یغما رفته‌اند وجود ندارند. در این شرایط ما انتظار داریم گردشگران از کشورهای دیگر به ایران سفر کنند.

او با اشاره به تجربه ترکیه می‌گوید: برای رونق صنعت توریسم در این کشور برنامه‌ریزی وجود داشت و  رشته اقتصاد و مدیریت گردشگری در سطوح مختلف در دانشگاه‌های ترکیه سال‌ها قبل تأسیس شد. در این کشور سرمایه‌گذاری عظیمی روی نیروی انسانی صورت گرفته است و ما نیز بایدبه این سمت حرکت کنیم.

نویسنده کتاب مبانی اقتصاد توریسم عنوان می‌کند: ما باید  روی نیروی انسانی که سرمایه اصلی این صنعت است سرمایه‌گذاری کنیم. تقویت  تکنولوژی مرتبط با توریسم و جنبه‌های سخت‌افزاری  و نرم افزاری آن مانند  بیمه، تبدل ارز و ویزا از دیگر مسائلی است که برای رشد گردشگری نیازمند آن هستیم. متأسفانه مشکلات در تمام این زمینه‌ها سبب کند شدن و در جا زدن ما در گردشگری شده است و حال قصد داریم برای پاسخگویی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به وزارتخانه تبدیل کنیم.

او می‌افزاید: برای پاسخگویی در این زمینه می‌توان پرسش‌ها را با رئیس‌جمهور مطرح کرد و نسبت به حضور افراد نامناسب و غیر شایسته در رده‌های وزارت و معاونت رئیس دولت را به چالش کشید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید