Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد:

فعالیت های علمی ۵ موسسه تحقیقاتی برای کنترل گرد و غبار و کاهش آثار آن

ایانا-جامعه و فرهنگ: رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: پنج موسسه تحقیقاتی این سازمان بر روی موضوع ریزگردها و روش های علمی - فنی برای کنترل و کاهش آثار آن، کار علمی و تحقیقاتی انجام می دهند.

فعالیت های علمی ۵ موسسه تحقیقاتی برای کنترل گرد و غبار و کاهش آثار آن

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، دکتر اسکندر زند در نشست هم‌اندیشی و هماهنگی در خصوص "کنترل گردوغبار و روش‌های علمی - فنی برای کنترل و کاهش آثار آن" با تشریح فعالیت‌هایی که در مجموعه سازمان در خصوص کنترل گردوغبار انجام یافته است، بیان داشت: با توجه به ضرورت تحقیقات بر روی مشکل ریز گردها در کشور هم‌اکنون پنج موسسه تحقیقاتی در سازمان بر روی موضوع ریز گردها و روش‌های علمی فنی برای کنترل و کاهش آثار آن، کار علمی و تحقیقاتی انجام می‌دهند که لازم است این فعالیت‌ها طی جلسات همفکری بین محققان ادامه یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با توجه دادن به این موضوع که سازمان درباره این مقوله ورود خوبی در استان‌های درگیر داشته، خواستار ارائه گزارش فعالیت‌های موسسه‌های تحقیقاتی برای جمع‌بندی و تهیه گزارش در جلسات بعدی شد و تشکیل کارگروهی در این زمینه را مفید ارزیابی کرد.

وی تأکید کرد: لازم است جلسات به‌طور مستمر در ستاد سازمان برگزار شود و گزارش‌ها و جمع‌بندی مباحث توسط دبیر جلسه تهیه گردد.

در این نشست، مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی با تشریح هفت کانون فعال ریز گرد در استان خوزستان مدیریت و کنترل گردوغبار در این مناطق را یادآور شد و خاطرنشان ساخت:مهم‌ترین کار ما تهیه دستورالعمل‌ها و هندبوک های فنی است تا در کنار بخش ترویج و با همکاری موسسه‌های تحقیقاتی فعالیت‌های خود را دنبال کنیم. دکتر ابراهیمی با یادآوری این‌که به‌زودی همایش و اجلاسی در این زمینه در کشور برگزار خواهد شد،اظهار داشت: امروز در کشور امکانات و اعتبارات خوبی برای حل معضل گردوغبار در نظر گرفته‌شده که امیدواریم با کمک همکاران بتوانیم برای رفع مشکل مردم و کشور مؤثر باشیم.

در ادامه این نشست، رئیس مرکز ملی تحقیقات شوری گزارش خود را تحت عنوان "شور ورزی در خدمت کنترل کانون‌های ریز گرد" ارائه داد و شور ورزی را بهره‌برداری اقتصادی و پایدار از محیط‌های شور عنوان کرد.

دکتر دهقانی یادآور شد: ما در مرکز بر روی گیاهان مختلف کار تحقیقاتی انجام می‌دهیم تا کشت و توسعه آنان در سطح وسیع بررسی شود.

وی همچنین مطالبی در خصوص "پایلوت تثبیت کانون‌های تولید گردوغبار از طریق شور ورزی" بیان داشت.

در این نشست، رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: از سال ۱۳۸۸ وارد موضوع گردوغبار و فرسایش بادی شده‌ایم و تاکنون ۳۴ طرح در پژوهشکده انجام شده است که تعداد ۲۹ طرح به پایان رسیده و ۵ طرح دیگر نیز در حال ادامه است.

دکتر نیک کامی با تشریح همکاری پژوهشکده با سازمان محیط‌زیست توضیحاتی در رابطه با تفاهم‌نامه سه‌جانبه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان تحقیقات ارائه داد و این همکاری سه‌جانبه را جهت استفاده از پتانسیل‌های موجود در خود عرصه شامل استفاده از روان آب‌های سیلاب، استحصال آب باران و بهره‌برداری از مه و شبنم در عرصه دانست.

در ادامه این نشست، رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی نیز انجام فعالیت مشترک تحقیقاتی با وزارت دفاع، مطالعه بر روی استفاده از مواد نانو برای تثبیت و جلوگیری از فرسایش در موضوع ریز گردها و همکاری با سازمان آب و برق خوزستان در بحث "استفاده از زه آب‌های کشاورزی عمدتا زه آب نیشکر" - طی دو پایلوت - را ازجمله اقدامات این موسسه برشمرد و افزود: همچنین برای پایلوت دیگری در ۱۰۰ هکتار در کنار تالاب‌های مرزی باهدف مرطوب کردن محیط‌ها و کانون‌های ریز گرد برنامه‌ریزی‌شده است.

در این نشست، معاون پژوهشی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اظهار داشت: در چند مورد بر روی اثرات ریز گردها تحقیق کرده‌ایم ازجمله در رابطه با دستیابی به باکتری مقاوم به خشکی که توانایی تثبیت داشته باشد.

دکتر دواتگر اضافه کرد: همچنین کار مشترکی با مرکز ملی شوری در مورد نظام بهره‌برداری انجام شده به‌طوری‌که پایداری در درازمدت حفظ شود و اینکه چه تأثیری بر روی شوری خاک و زه‌کش‌ها دارد.

وی افزود: علاوه بر این،همکاری سه‌جانبه با سازمان جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی خوزستان بر روی انواعی از گیاهان که ریز گرد باعث افت عملکرد آن‌ها شده است و همچنین تحقیقی در مورد خشک شدن بعضی نهال‌ها به سفارش اداره منابع طبیعی استان خوزستان انجام‌گرفته تا ظرفیت نگهداشت آب در نهال‌ها سنجیده شود.

در ادامه این نشست، دکتر فیاض مسئول مطالعات ریز گرد در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع نیز ابراز داشت: ما از سال‌های قبل به دلیل وظیفه ذاتی موسسه، طرح‌های ملی را در مورد ریز گردها اجرا کرده‌ایم که ازجمله آن دو طرح "تعیین قلمرو بیابان‌های ایران" و طرح "اشکال ناهمواری‌های ماسه‌ای در کشور" هست و از سال گذشته نیز کارها با سه دسته‌بندی شامل: مسئولیت آب با گروه موسسه جهاد نصر، مسئولیت کار بیولوژیک با اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان و مطالعات نیز به موسسه جنگل‌ها و مراتع واگذار شد که در این رابطه مطالعات زیادی انجام و پروژه‌هایی را نیز تدوین کرده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید