Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از طرح‌های اشتغال‌زای بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی

روحانی: حرکت در مسیر خودکفایی و توسعه است

روحانی با تقدیر از همه کسانی که برای اشتغال آفرینی در کشور اقدام می‌کنند، تصریح کرد: بهره‌برداری از طرح‌های بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی علاوه بر خودکفایی کشور در بخش غذایی برای بیش از هفت هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

روحانی: حرکت در مسیر خودکفایی و توسعه است

حسن روحانی، رئیس‌جمهور تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی علاوه بر خودکفایی کشور در بخش غذایی برای بیش از هفت هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

به گزارش ایانا، خبرگزاری کشاورزی ایران، رئیس‌جمهوری با قدردانی از حجتی و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، اظهار داشت: برای مجموع طرح‌های بخش کشاورزی که افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، دو هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و این به معنی حرکت کشور در مسیر خودکفایی و توسعه است.

محمود حجتی نیز در گزارشی از طریق ویدئو کنفرانس با بیان اینکه کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در سال حمایت از کالای ایرانی در جهت رسیدن به خودکفایی و اهداف اقتصاد مقاومتی تمام سعی خود را معمول می‌دارند، اظهار داشت: 4.1 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

وی اعلام کرد: در این سفر تعداد ۱۴ پروژه مهم عمرانی و تولیدی در زیربخش‌های آب‌وخاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، دام و طیور و گلخانه‌ای با اعتباری معادل دو هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان از محل منابع عمومی و تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با اشتغال‌زایی هفت هزار و ۳۵۰ نفر که نقش مؤثری در توسعه اقتصادی و بخش کشاورزی استان دارد به‌طور هم‌زمان به بهره‌برداری رسیده با عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بهره‌برداری از شبکه فرعی آبیاری و زهکشی طرح آب‌های مرزی در سطح ۵۰۰ هکتار در شهرستان جلفا با اعتباری معادل ۱۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود که با بهره‌برداری از این طرح مجموع شبکه‌های آبیاری و زهکشی اجرا شده در استان به ۲۹ هزار هکتار می‌رسد.

وی افزود: از این مقدار طرح، ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از سال ۱۳۹۲ تاکنون (معادل ۶۴ درصد) در دولت یازدهم و دوازدهم اجرا شده است و هشت هزار و ۸۴۰ هکتار نیز در دست اجرا است که تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

حجتی یادآور شد: از محل اعتبارات طرح مهار و تنظیم آب‌های مرزی مبلغ ۴۱۲ میلیارد تومان به این استان اختصاص داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح سیستم‌های نوین آبیاری تاکنون ۵۷ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی استان به سیستم آبیاری تحت‌فشار مجهز شده که تا پایان سال ۱۳۹۱ مقدار ۴۶ هزار و ۹۷۴ هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین تجهیز شده بود و در دولت تدبیر و امید در فاصله سال ۹۲ تاکنون ۱۰ هزار و ۱۲۶ هکتار طرح سیستم‌های نوین آبیاری اجرا و پنج هزار و ۳۵۲ هکتار در دست اجرا است (معادل ۲۷ درصد).

وی درباره پروژه‌هایی که در این سفر عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود، اظهار داشت: عملیات احداث شبکه فرعی آبیاری و زهکشی حاشیه رود ارس در شهرستان خداآفرین در وسعت یک هزار و ۴۶۰ هکتار با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی دو طرح دام‌پروری در شهرستان‌ها‌ تبریز و میانه گفت: این دو طرح با ظرفیت شش هزار رأس گاو شیری مولد با اشتغال‌زایی ۴۰۰ نفر و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان ۱۷۲ میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: با اجرای این طرح‌ها میزان تولید شیر استان به ۵۹۹ هزار تن در سال خواهد رسید.

حجتی، طرح پرورش مرغ مادر تخم‌گذار در شهرستان ورزقان با ظرفیت دو میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه را از دیگر طرح‌های بخش کشاورزی که عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، عنوان کرد و افزود: این طرح با اشتغال‌زایی ۲۰۰ نفر و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود و ظرفیت تولید تخم‌مرغ آذربایجان شرقی به ۱۲۴ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پروژه‌هایی که هم‌اکنون در این مجتمع کشت و صنعت (آذربایجان خاوری - شیرین عسل) که زنجیره تولید در آن اجرا شده است، گزارش می‌شود، اظهار داشت: این پروژه‌ها شامل افتتاح سه طرح توسعه صنایع غذایی شیرین عسل وابسته به بخش کشاورزی (خوراک دام و طیور، مایع پاستوریزه تخم‌مرغ و تولید بستنی) با ظرفیت ۱۱۸ هزار و ۶۰۰ تن با اشتغال‌زایی یک هزار و ۶۰۰ نفر و حجم سرمایه‌گذاری (بخش خصوصی) ۳۰۴ میلیارد تومان است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها مجموع ظرفیت اسمی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی کشاورزی استان به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید.

حجتی گفت: همچنین عملیات اجرایی شش طرح در بخش‌های صنایع تبدیلی، دام و طیور و گلخانه شامل احداث کارخانه تولید و بسته‌بندی آرد، برنج‌کوبی، تولید انواع روغن خام گیاهی با ظرفیت یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن، طرح توسعه گاو شیری با ظرفیت پنج هزار رأس، طرح توسعه زنجیره تولید مرغ تخم‌گذار با ظرفیت 1.5 میلیون قطعه و احداث واحد کشت گلخانه به مساحت 10 هکتار در شهرستان شبستر با اشتغال‌زایی دو هزار و ۱۲۰ نفر و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان یک هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان است.

همچنین حسن روحانی در ادامه سفر خود به آذربایجان شرقی،امروز چهارشنبه در آیین گشایش رسمی رویداد گردشگری تبریز 2018 گفت: ما از روز اول آغاز به کار دولت تدبیر و امید به جهان اعلام کردیم که دنبال تعامل گسترده و سازنده با جهان هستیم و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید کردند.

وی تأکید کرد: تعامل سازنده و گسترده با جهان تنها به خاطر قرارداد هسته‌ای نبوده، بلکه به معنای آن است که به دنبال منافع مشترک در منطقه و جهان باشیم.

رئیس‌جمهوری افزود: ما همواره گفته‌ایم که راه‌حل صحیح تعامل و توافق برد - برد است تا هم منافع ما و هم منافع دیگران در آن لحاظ شود؛ بدون شک، تعامل و توافقی که به نفع خود و به ضرر دیگری باشد پایدار نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم با دنیا در ارتباط باشیم، یادآوری کرد: اولین چیز در این تعامل، شناخت از همسایه‌ها، دیگران و جهان پیرامون به شمار می‌رود که در حقیقت داشتن فهم از جهان و تمدن گذشته است.

روحانی ادامه داد: گردشگری هم ارتباط با گذشته تاریخ و امروز جهان و هم ارتباط با آینده جهان است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید