Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور خبر داد:

خروج سالانه ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات کره

اجرای طرح حمایتی خرید شیر خام در هشت استان

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور از ارزآوری حدود 100 میلیون دلار از صادرات شیر خشک و خامه در طرح خرید حمایتی شیر خام خبر داد.

خروج سالانه ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات کره

علی‌اوسط هاشمی در حاشیه بازدید از یک کارخانه لبنی در جمع خبرنگاران درباره طرح خرید حمایتی شیر خام گفت: در سال 96 طرح حمایتی خرید شیر خام در هشت استان اجرا شد که تا پایان سال 96 حدود 203 هزار تن شیر خام از دامداران خریداری شد. از این مقدار شیر خام 15 هزار و 892 تن شیر خشک و 17 هزار و 611 تن خامه استحصال شد.

وی با اشاره به واردات سالانه ۴۵ هزار تن کره گفت: برای واردات این حجم از کره حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود درحالی‌که با توجه به تولید ۹ میلیون تنی شیر امکان تأمین آن در داخل کشور وجود دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه در طرح حمایتی سازمان تعاون روستایی ماهیانه به‌طور میانگین حدود ۱۵ هزار تن شیر خام از دامداران خریداری می‌شود، افزود: از این مقدار شیر خام حدود یک هزار و ۳۰۰ تن خامه ۳۵ درصد و حدود یک هزار و ۲۰۰ تن شیر خشک استحصال می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور افزود: در صورت ورود به تولید کره لاکتیکی از این مقدار خامه می‌توان حدود ۵۵۰ تن کره لاکتیکی تولید کرد.

وی عنوان کرد که تولید کره لاکتیکی در کشور می‌تواند سالانه به شش هزار و ۶۰۰ تن برسد و از خروج 65 میلیون دلار ارز جلوگیری کند.

هاشمی با بیان اینکه باید مسیر تولید و مصرف اصلاح شود تا دلالان تنها بهره‌مندان نباشند؛ گفت: هر کارآفرینی که در راه تولید ملی و اشتغال‌زایی و نوآوری قدم بردارد ما نیز خودمان را با آن‌ها هماهنگ می‌کنیم و در همین راستا این اطمینان را می‌دهیم که هیچ تولیدکننده شیری نسبت به آینده خود نگرانی نداشته باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید