Iranian Agriculture News Agency

توجه به جوانان در بخش کشاورزی اهمیت دارد

جوان روستایی هم سرمایه هم نیروی کار

جوانان روستایی سرنوشت سازان فرهنگ، اقتصاد و آینده جامعه هستند

بر اساس، سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت گروه سنی 15 تا 29 سال با سیر نزولی محسوسی حدود 5.6 درصد همراه بوده و درعین‌حال، جمعیت گروه سنی 30 سال به بالا روند افزایشی خود را با سرعت بیشتر ادامه داده است و این یعنی ساختار هرم سنی کشور به‌سوی سالمندی بیشتر و جوان‌گرایی سریع‎تر حرکت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، در دهه گذشته،‌ چهره ایران به‌طور میانگین پنج سال پیرتر شده‌ است. این روال اما در روستاها با توجه به کاهش جمعیت جوان روستایی بر اثر مهاجرت‌ها اهمیت بیشتری می‌یابد. درواقع، توجه به جوان‌گرایی در روستاها به‌عنوان مولدان اصلی و تولیدکننده بخش عمده‌ای از مواد غذایی کشور باید با حساسیت بیشتری دنبال و توجه به نقش جوانان به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه از بعد نیروی انسانی بیش‌ازپیش برجسته شود.

جوان روستایی هم سرمایه هم نیروی کار

به همین دلیل و در روز جوان، نگاهی به نقش جوانان در توسعه روستاها و اهمیت آموزش‌وپرورش آن‌ها به‌عنوان موتور محرکه بخش کشاورزی خواهیم داشت:

از آنجا که فرد، عامل و عنصر اصلی تشکیل‌دهنده خانوار، خانواده و جامعه است، هرگونه تلاش و کوشش برای رشد و پرورش و تعالی کیفی فرد باعث می‌شود که در یک فرایند تکاملی، یک عنصر و عامل پرورش‌یافته و مطلوب به واحد اجتماع افزوده شود. افزایش تدریجی و مستمر افراد پرورش‌یافته، مترقی و متکامل بر پیکره جامعه و رسوخ و اشاعه الگوهای پنداری و رفتاری آنان در اجتماع نیز خود یکی از اساسی‌ترین راه‌های رشد مطلوبیت‌ها در کل پیکره جامعه در طول زمان است.

در بحث جوانان و آموزش و توسعه آنان به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه از بعد نیروی انسانی توجه به موارد زیر الزامی است:

- تبیین اهمیت پرورش و آموزش جوانان روستایی و توجه به نقش آنان در فرایند توسعه بخش کشاورزی.

- بررسی اجمالی سابقه اقدامات در زمینه جوانان روستایی در ایران و توجه به تجارب دیگر کشورها با توجه به الزامات فرهنگی.

- پیشنهاد در زمینه‌ها و روش‌های جذب و نگهداری جوانان روستایی در بخش کشاورزی.

اهمیت پرورش و آموزش جوانان روستایی:

روستاییان سرمایه‌های یکتا و بی­‌بدیل هر دولت و ملت، در هر جا و مکان و هر عصر و زمان هستند. جوانان روستایی نه‌تنها مولدان آینده برای تأمین مواد اولیه و فراورده‌های غذایی و صنعتی در جامعه هستند، بلکه به‌حکم روند رو به گسترش و نفوذ روزافزون تکنولوژی‌های اتوماسیون و مکانیزاسیون در مناطق روستایی و به‌تبع آن‌ها مهاجرت‌های اجباری جمعیت سرریز مناطق روستایی به شهرها، اینان بخش عمده‌ای از جمعیت شهرنشین جامعه را تشکیل داده و در آینده نیز تشکیل خواهند داد.

جوانان روستایی در شرایط نامساعد زندگی و عدم مهیاکردن یک بستر مناسب برای شکوفایی و پرورش طبیعتاً نمی­‌توانند مولدان مترقی در پیشبرد بخش کشاورزی و نه شهروندانی ماهر و مؤثر در جوامع شهری باشند. بدین ترتیب شایستگی‌ها و ظرفیت‌های فطری قشر عمده‌ای از جمعیت بالقوه مستعد تولید، در طول عمر آنان نا شکفته و راکد باقی می‌ماند که این هم یکی از موانع مهم در راه توسعه به‌ویژه توسعه منابع انسانی تلقی می‌شود.

جوانان روستایی دارای نیازهای گسترده­ای به آموزش‌های اصولی و مهارت آموزشی در زمینه‌های کشاورزی، مشاغل روستایی و صنایع جنبی کشاورزی و خانه‌­داری ازیک‌طرف و آموزش‌ها و مهارت‌های مربوط به تجمع و ایجاد تشکل‌های تولیدی و رهبری محلی از طرف دیگر، درمجموع، به‌منظور نیل به یک زندگی نسبتاً مرفه و مترقی در روستاهای خود هستند. در یک جمله، جوانان روستایی سرنوشت سازان فرهنگ و اقتصاد و آینده جامعه هستند.

زمینه‌های پرورش در زمینه توجه به جوانان روستایی در فرایند توسعه

تعیین زمینه‌های پرورشی یکی از اساسی‌ترین مباحث در انجام فعالیت‌های جوانان روستایی است و از دو بعد دارای اهمیت است:

1- زمینه انتخابی ­باید در برخورد اول برای جوان روستایی جالب و جذاب باشد.

2- بعد و جنبه دیگر مسئله کاربرد زمینه‌های انتخابی است که باید برای جوانان روستایی مؤثر و سودمند و قابل کاربرد باشد و این بدان مفهوم است که انتخاب این زمینه‌ها هم باید به شیوه‌ای انتخاب شوند که آشنایی و تسلط بر آن‌ها بتواند در زندگی اقتصادی حال و آینده جوانان به هر روش ممکن مؤثر واقع شود.

با توجه به این مقدمه اینک می‌توان به چهار زمینه فعالیت برای جوانان روستایی در قالب تشکل‌های رسمی روستایی اشاره داشت:

1- زمینه‌های پرورشی

2- زمینه‌های فنی

3- زمینه‌های تولیدی

4- زمینه‌های اجتماعی

 

1- زمینه‌های پرورشی:

در این بخش می‌توان به فعالیت‌هایی از قبیل مقاله‌نویسی، روزنامه‌نگاری، نقاشی، عکاسی، فیلم‌برداری، تئاتر، ورزش و دیگر فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری اشاره داشت. در این ‌بین، شاید مناسب‌ترین کار برای پرورش جوانان روستایی کمک به تأسیس و اشاعه همین کانون‌های پرورشی در مناطق روستایی و در جوار واحدهای آموزشی رسمی در هر روستا باشد. به‌کارگیری و توسعه این کانون‌ها توسط هر نهاد آموزشی و ترویجی در مناطق روستایی مستلزم بررسی به‌منظور استفاده از تجربیات چندساله برنامه ریزان و مجریان و مربیان این کانون‌ها در واحدهای آموزشی و پرورش در مناطق مختلف کشور است.

2- زمینه‌های فنی:

جوانان روستایی به‌مثابه جوانان شهری علاقه‌مند هستند که به مهارت‌های فنی و تکنیکی مرتبط با محیط زندگی و اشتغال خودآگهی و تسلط یابند. آنان نیز می­خواهند استعدادهای ذاتی خود در فراگیری روش‌های فنی را مثل هر جوان دیگر بیازمایند؛ بنابراین، برخی مشاغل و مهارت‌های فنی ازقبیل برق‌کاری، سیم‌کشی، لوله‌کشی، بلوک‌زنی، طرز کار با ماشین‌آلات جدید کشاورزی و کاربرد ابزار و دنباله‌بندها، سرویس و نگهداری ماشین‌آلات، تعمیر ماشین‌آلات، قطعه‌سازی ماشین‌آلات، فلزکاری و جوشکاری و برخی مشاغل و مهارت‌های فنی دیگر از این قبیل باید موردتوجه جوانان روستایی قرار گیرد.

3- زمینه‌های تولیدی:

این زمینه‌ها شامل فعالیت‌هایی چون آموزش تولید محصولات زراعی و باغی، پرورش دام و طیور و کرم ابریشم و آبزیان و مواردی از این قبیل و نیز آموزش صنایع لبنیات سازی، صنایع تبدیل محصولات زراعی و صنایع بسته‌بندی و یا آموزش‌های مربوط به جنگل‌کاری، مرتع کاری و یا ایجاد فضای سبز می‌شود.

4- زمینه‌های اجتماعی:

این زمینه‌ها فعالیت‌هایی را شامل می‌­شود که عمدتاً از طریق ایجاد شرایط لازم و در جهت تجمع افراد در قالب تشکل‌های متنوع، امکان همیاری، تعاون و مشارکت‌های اجتماعی را فراهم می‌سازند. بررسی و اقدام درباره تأسیس انجمن‌های مختلف فرهنگی، ادبی، هنری و ورزشی و نیز تشکیل گروه‌های حرفه‌­ای -مهارتی و تخصصی- عمرانی و تعاونی در سطوح مختلف محلی و منطقه‌­ای و حتی ملی خود ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌هایی فعالیت‌های است که روحیه همیاری و مشارکت‌های اجتماعی را در جوانان روستایی پرورش و تقویت می‌کند.

 

راهکار افزایش ماندگاری جوانان روستایی در روستا و فراهم شدن مقدمات توسعه بخش کشاورزی:

- کاهش فاصله و سطح زندگی بین شهر و روستا از طریق افزایش امکانات زندگی در سطح روستاها مانند آب و برق و گاز و تلفن و مدارس و بهداشت و اشتغال پایدار.

- توجه به امر آموزش جوانان روستایی و سرمایه‌گذاری بر روی منابع استانی جوان

- تخصیص اعتبارات و تسهیلات جهت تأسیس و راه‌اندازی بنگاه‌های تولیدی در مناطق روستایی باهدف گسترش اشتغال جوانان روستایی.

- گسترش تفکر جهانی‌شدن و گسترش خطوط ارتباطی و مخابراتی در مناطق روستایی و گسترش روستاهای اینترنتی.

- اطلاع‌رسانی در مورد شیوه‌های نوین کشاورزی و توجه به بازارهای جهانی که گام نهادن در این فرایند نیازمند توجه به اعتبارت بیشتر، برنامه‌ریزی نظام‌مند، جایگزینی کشاورز فرسوده و مسن با کشاورز جوان و کشاورزی دانایی‌محور است.

نوجوانان و جوانان امروز طبیعتاً پدران و مادران و نیز مولدان و خادمان جامعه فردا هستند. هرگاه نسل‌های نوجوان و جوان روستایی امروز در شرایط فقر آموزش‌های فرهنگی بار آیند، مسلماً نمی­توان انتظار داشت که بتوانند پدران و مادرانی آگاه و مولدان و خادمانی ماهر و مجرب و قابل و شایسته‌ای برای فردای جامعه خود باشند. ازاین‌رو، دورنمای رونق زندگی و رفاه اقتصادی و پیشرفت فرهنگی جامعه فردا را الزاماً ‌باید در نحوه آموزش‌وپرورش و روش‌های آماده‌سازی نسل جوان روستایی امروز جستجو کرد؛ بنابراین هر آنچه امروز برای تکامل و تعالی جوانان سرمایه‌گذاری معنوی و مادی بشود، ارزش‌افزوده مسلم آن، در دوام و قوام و خوشبختی جامعه فردا ظاهر و شکوفا خواهد شد و این به‌ویژه در مورد جوانان روستایی صادق است.

منبع:

- درگاه ملی آمار ایران

- وبلاگ مقالات کشاورزی ایران

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید