Iranian Agriculture News Agency

موج سرمای بهاری 15 هزارمیلیارد ریال به باغات 12 شهر خسارت زده است

کابوس سرما در بهار

نوبرانه‌ها در راه یخ زدند

در حالی سرمای بهاری، شمال، جنوب، شرق و غرب را درگیر کرده که خبرهای شکسته بسته‌ برخی استان‌ها نشان‌دهنده وارد شدن خسارت جدی به باغداران و کشاورزان است. به گفته، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، «سرمازدگی فروردین‌ماه به باغ‌های ۱۷ استان کشور ازجمله تهران، البرز، سمنان، قزوین، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی و... خسارت جدی وارد کرده است.»

کابوس سرما در بهار

شکوفه‌ها و سردرختی‌ها اولین قربانیان سرمای فروردین بودند، شکوفه‌ها با رگبار بهاری روی زمین ریختند و سرما سردرختی‌ها را نشانه گرفت. این اتفاق در حالی رخ داده که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته ممکن است امسال نیز در برخی از مناطق کشور از محصولات باغی یا کشاورزی خبری نباشد.

در این میان، هرچند که هنوز آمار دقیقی از خسارت‌های وارده به این 17 استان از سوی دفتر پیشگیری حوادث غیرمترقبه وزارت جهاد کشاورزی، اعلام نشده اما گزارش‌های دریافتی از 12 شهر کشور حاکی از آن است که سرما حدود 14 هزار و 689 میلیارد ریال به کشاورزان و باغداران خسارت وارد کرده است.

آنچه از شواهد امر پیداست شاهرود جزو شهرستان‌هایی بوده که در سرمای بهاری متحمل خسارت 155 میلیاردی شده است. از این میزان 118 میلیارد و 284 میلیون تومان در بخش بسطام، 33 میلیارد و 440 تومان در بخش مرکزی شاهرود و نیز 800 میلیون تومان آن متعلق به بیارجمند بوده است. در عین حال، یخ‌زدگی 100 درصدی در برخی از باغ‌های شاهرود از به خطر افتادن چرخه اقتصادی این شهرستان خبر می‌دهد.

میاندوآب در آذربایجان غربی هم یکی دیگر از شهرهایی است که خسارت قابل‌توجهی از سرمای فروردین‌ماه متحمل شده و گفته می‌شود که محصولات زراعی و باغی این شهر بر اثر تگرگ، خسارت 118 میلیارد ریالی دیده است. بر اساس برآوردی که سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی انجام داده، دو هزار و 17 هکتار از باغ‌های این شهرستان و 9 هزار و 723 تن از محصولاتش به میزان 100 میلیارد ریال دچار خسارت شده است. علاوه بر محصولات باغی، محصولات زراعی نیز در این شهرستان از خسارت تگرگ در امان نمانده و در بخش زراعی نیز به میزان سه هزار و 465 تن از محصولات این شهرستان دچار خسارت شده و این مقدار رقم 18 میلیارد ریال را دربر می‌گیرد.

همین‌طور 20 هزار هکتار از باغ‌های سمنان نیز دچار سرمازدگی شدند. برآوردهای اولیه‌ای که از میزان خسارت این باغ‌ها در دست است 98 هزار تن بوده و رقم چهار هزار و 160 میلیارد ریال را دربر می‌گیرد. از این رقم سه هزار و 880 میلیارد ریال آن به باغ‌ها و باقیمانده آن مربوط به بخش زراعی است.

بخش دیگری از سرمازدگی بهاری مربوط به شهرستان سوادکوه است که خسارتی برابر با هفت میلیارد تومان را بر روی دست باغداران گذاشته. ریزش برف در مناطق کوهستانی مازندران حدود 800 هکتار از باغ‌های این منطقه را درگیر کرده است.

علاوه بر سوادکوه، آمل نیز از ریزش بی‌امان برف بهاری بی‌نصیب نمانده. بر اثر این بارش‌ها 116 میلیارد تومان به باغداران بخش لاریجان خسارت وارد شده. این رقم سه هزار و 373 هکتار از باغ‌های میوه بخش کوهستانی را دربر گرفته که این میزان 90 درصد خسارت وارده به باغ‌ها است.

بهشهر نیز شهرستان دیگری بود که از سرمای بهاری دچار خسارت 160 میلیارد ریالی شد. این میزان حدود دو هزار هکتار از اراضی باغی این شهر را دربر گرفت که این میزان برابر با 60 درصد بود. همچنین باغداران گلوگاه نیز در شرق مازندران 30 میلیارد ریال خسارت دیدند که این میزان 70 درصد سردرختی‌‌های بخش توسکا چشمه را نیز شامل می‌شد.

برآورد اولیه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا نیز از سرمای بهاری امسال 100 میلیارد ریال بود که 30 تا 40 درصد محصولات باغی را شامل می‌شد.

همچنین برف نابهنگام بهاری، اراضی زراعی و نیز باغی البرز را متحمل 736 میلیارد تومان خسارت کرد و سرما رقمی برابر با 820 میلیارد ریال از محصولات زراعی زنجان را از بین برد. بر این اساس 160 هکتار از زمین‌های زراعی استان زنجان به میزان 10 تا 35 درصد متحمل ضرر شدند.

گفتنی است، باغ‌های این استان نیز از سرما درامان نمانده و 288 هزار تن از محصولات باغی در زنجان خسارت دیدند.

اما از سمت شمال کشور که به غرب حرکت ‌کنیم میزان خسارات سرمای بهاری در باغ‌های کردستان بسیار مشهود است. بر اساس آمار رسیده از این استان یک هزار و 500 میلیارد از باغ‌های کردستان نیز دست‌خوش ضرر شده‌اند؛ بنابراین سرمای بهاری به 14 هزار هکتار از باغ‌های این استان یک هزار و 500 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است. این میزان بین 35 تا 100 درصد خسارت به باغ‌ها وارد کرده است.

در پی سرمای بهاری روزهای اخیر مدیر جهاد کشاورزی قزوین عنوان کرده 18 هزار از باغ‌های این شهرستان نیز بر اثر سرمای بهاری دچار خسارت شدند.

هرچند که بنا بر پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، امروز بسیاری از شهرهای کشور آفتابی بود و خبری هم از بارش تگرگ و برف نبود، اما هنوز گزارشی از میزان خسارت‌های وارد شده بر اثر سرما به محصولات کشاورزی و باغی در دست نیست و دفتر پیشگیری حوادث غیرمترقبه وزارت جهاد کشاورزی هم گزارش از میزان خسارت و اینکه سرمازدگی بیشتر به کدام شهرها و چه باغاتی خسارت وارد کرده، منتشر نکرده است، اما با توجه به آنچه از گوشه و کنار کشور شنیده می‌شود، امسال نوبرانه‌ها حضور کمرنگی در بازار میوه کشور خواهند داشت و به نظر می‌رسد تابستان امسال با افزایش قیمت محصولات باغی تابستانی روبه‌رو باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید