Iranian Agriculture News Agency

سرپرست دانشکده محیط‌زیست تأکید کرد:

دانشکده محیط‌زیست منحل نمی‌شود

مصوبه شورای عالی اداری مبنای تصمیم اتخاذشده درباره دانشکده است

سرپرست دانشکده محیط‌زیست درباره اخبار منتشرشده پیرامون اخراج کارکنان و اعضای هیئت‌علمی در این دانشکده، گفت: شانتاژهای خبری داخلی و خارجی نه به وفاق میان دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت‌علمی دانشکده خدشه‌ وارد می‌کند و نه به اراده ما برای رفتن در مسیری که مکلف به رفتن در آن شده‌ایم، خللی وارد خواهد کرد.

دانشکده محیط‌زیست منحل نمی‌شود

به گزارش «ایانا» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست (پام)، امید بزرگ‌حداد سرپرست دانشکده محیط‌زیست درباره شایعه اخراج تعدادی از اعضای هیئت‌علمی اظهار کرد: هیچ عضو هیئت‌علمی از دانشکده محیط‌زیست اخراج نشده است. فضای دانشگاه، فضایی محترم است و نباید از الفاظ در معانی غلط استفاده کرد. میان پایان قرارداد معین و اخراج تفاوت بسیار زیادی وجود دارد که ظاهراً منافع عده‌ای ایجاب می‌کند تا این دو واژه به‌جای هم به کار برده شوند.

وی افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی اداری و بنا بر تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال تحصیلی جدید، دانشجویی به دانشکده ‌محیط‌زیست اختصاص داده نشد که این امر می‌تواند به‌منزله پایان رسمی اخذ دانشجو در دانشکده محیط‌زیست باشد. وقتی قرار نیست دانشجویی وجود داشته باشد، طبعاً ادامه کار دانشکده و حتی پیشرفت علمی اعضای هیئت‌علمی که وابسته به وجود درس و دانشجو است نیز دچار چالش می‌شود و ما ناگزیر به چاره‌اندیشی هستیم.

 هیچ عضوی از  هیئت‌علمی اخراج نشده‌است

بزرگ حداد بابیان اینکه واژه «اخراج» وقتی به کار می‌رود که یک فرد در میانه قرارداد کاری، به دلیل ناتوانی در انجام وظایف محوله، تخلف یا قانون‌شکنی و... از یک محیط به بیرون راهنمایی می‌شود، گفت: اگرچه در محیط مقدس دانشگاه با هرگونه اهمال، تخلف، تقلب و... برخورد قاطعانه و بی‌تعارفی می‌شود، اما هشت عضو هیئت‌علمی اخراج نشده‌اند، بلکه با توجه به پایان قرارداد منعقده و بر اساس مُر صریح قانون، اسناد بالادستی و شرایط حاکم بر دانشکده، ثبت قرارداد جدید یک‌ساله با این افراد که مستلزم ایجاد بار مالی بر دولت و بیت‌المال بود تاکنون انجام‌نشده است و تا زمان تعیین تکلیف نهایی دانشکده با پیشنهاد گروه دائمی و تصویب هیئت امنا، انجام نخواهد شد، چراکه دانشجوی جدیدی نگرفته‌ایم.

وی افزود: حتی به همکاران هیئت‌علمی پیشنهاد شده بود که تا پایان ترم تحصیلی جاری همکاری خود با دانشکده را به‌صورت قرارداد حق‌التدریس، همچون اساتید متعدد دیگری که به این شکل با دانشکده همکاری دارند، ادامه دهند تا مانع از بروز هرگونه وقفه در تحصیل و صدمه به دانشجویان شود، اما به دلیل عدم تمایل برخی از همکاران به ادامه فعالیت به این صورت، سریعاً و بدون هیچ‌گونه اخلال و وقفه در جلسات کلاس‌ها، اساتید جایگزین تعیین و به‌صورت حق‌التدریس مشغول به کار شدند. پس استفاده از لفظ اخراج، غیرمنصفانه، غیراخلاقی، غیرواقعی و جهت‌دار است.

دانشکده منحل نمی‌شود

سرپرست دانشکده محیط‌زیست با اشاره به اسناد بالادستی درباره مأموریت‌گرا شدن دانشکده محیط‌زیست از یک مرکز دانشگاهی صرف به یک مرکز آموزش‌های تخصصی در حوزه محیط‌زیست، بیان کرد: بر اساس صلاحدید هیئت امنای دانشکده، مقرر شد تا دانشکده به‌سوی انجام مأموریت‌های آموزشی تخصصی در حوزه محیط‌زیست ویژه کارکنان و محیط‌بانان سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش برود. در واقع وقتی دانشجویی به دانشکده تعلق نمی‌گیرد، باید برای حفظ و تحکیم هویت و ماهیت این دانشکده کهن و با قدمت، مأموریت‌های تازه‌ای برای آن تعریف کرد. پس پرواضح است که با توجه به برنامه‌ریزی جدید، به‌هیچ‌عنوان بنا بر انحلال دانشکده هم وجود ندارد. از طرفی اخیراً از طرف سازمان محیط‌زیست و طی قراردادی آموزش تعداد ۵۰۰ نفر از محیط‌بانان و تعدادی از مربیان نیز به دانشکده محول شده است که آموزش حدود ۱۰۰ نفر اول از این افراد هم‌اکنون در مرکز آموزش محیط‌بانی دانشکده در جریان است که این نیز گواهی بر برنامه‌ریزی برای ادامه فعالیت دانشکده است.

ایشان افزود: با توافق به‌عمل‌آمده در هیئت امنای دانشکده تا زمان تعیین تکلیف نهایی، دانشکده در کنار دانشجویان شاغل به تحصیل موظف به ارائه خدمات آموزشی و رفاهی است و قطعاً سرسوزنی کوتاهی نخواهد کرد.

در حال حاضر اساتید برای کلیه کلاس‌های دانشکده وجود دارند که به‌طور پیوسته و‌ منظم کلاس‌ها را تشکیل داده و به انجام وظایف آموزشی خود مشغول هستند. دانشجویان نیز با درایت و نظم همیشگی خود در کلاس‌ها حاضرشده و ضوابط آموزشی را رعایت می‌کنند و خاتمه و‌ عدم تمدید قرارداد اعضای هیئت‌علمی دانشکده، خلل و وقفه‌ای در برنامه آموزشی و تحصیلی دانشجویان ایجاد نکرده است.

بزرگ حداد گفت: در صورت تصویب هیئت امنا و با توجه به تعاملات دانشکده با سایر دانشگاه‌ها، در صورت نیاز آمادگی انتقال دانشجویان، معرفی دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت اخذ پایان‌نامه با اساتید دانشگاه‌های دیگر و استفاده از ظرفیت‌های آزمایشگاهی دانشگاه‌های معتبر در تهران، البرز و کرج وجود دارد. به همین دلیل هیچ جای نگرانی برای دانشجویان وجود ندارد و دامن زدن به این مشکلات سیاه‌نمایی است و نمی‌توان آن را خیرخواهی تعبیر کرد.

 

میانگین تعداد کارکنان نسبت به تعداد دانشجویان بسیار زیاد و خارج از استاندارد است

وی بیان داشت: مجموعه این عوامل دانشکده را به سمت ساماندهی و یک کوچک‌سازی رهنمون می‌سازد؛ زیرا به دلیل تصمیماتی که در گذشته اخذشده‌اند، میانگین تعداد کارکنان نسبت به تعداد دانشجویان در دانشکده محیط‌زیست بسیار زیاد و خارج از استاندارد است و عملاً برای برخی از همکاران که از بیت‌المال حقوق دریافت می‌کنند، کاری وجود ندارد. درواقع حضور این افراد تحمیل هزینه به کشور و البته بطلان وقت، عمر و سرمایه فکری کسانی است که می‌توانند درجاهای دیگر تأثیرات بهتری بگذارند.

سرپرست دانشکده محیط‌زیست گفت: دانشکده ناگزیر باید دست به یک جراحی بزند. این جراحی برای خود ما هم دردناک است، اما چاره‌ای جز تن دادن به آن و کاستن از بار هزینه‌ها نداریم. به همین دلیل بر اساس قوانین به ادامه همکاری با برخی از همکاران که قرارداد کار معین دارند، خاتمه داده خواهد شد. درک می‌کنیم که این جدایی برای کسانی که مهروموم‌ها در این مرکز زحمت‌کشیده‌اند، دشوار است، اما وقتی کاری برای انجام دادن وجود ندارد و دانشجویان این مرکز به حداقل رسیده‌اند همگی بر این باوریم که باید به استقبال تغییرات برویم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید