Iranian Agriculture News Agency

قنات‌های سیستان تشنه آب

۲۵ هزار هکتار گندم سیستان در انتظار آب خشک شدند

تداوم خشک‌سالی در منطقه سیستان علاوه بر خشک شدن بخش اعظمی از قنات‌ها باعث شد 25 هزار هکتار از مزارع گندم نابود شوند.

قنات‌های سیستان تشنه آب

سیستان و بلوچستان به‌عنوان دومین استان پهناور کشور در جنوب شرقی ایران؛ امروزه حال خوشی ندارد؛ حدود 20 سالی می‌شود که این شهر بزرگ و قدیمی با خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

خشک‌سالی‌های بی‌سابقه روند آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی با مشکل روبه‌رو کرده و باعث شده برخی زمین و دام‌های خود را رها کرده و به شهرها مهاجرت کنند.

در حال حاضر خشک‌سالی در این استان به حدی رسیده که باعث شده 25 هزار هکتار از مزارع گندم نابود شود.

احمدی، یکی از کشاورزان کهنه‌کار استان سیستان و بلوچستان به ایانا می‌گوید: حدود 15 سالی می‌شود که به شغل کشاورزی مشغول است و هر سال به دلیل خشک‌سالی پی‌درپی محصولاتش کم و کمتر می‌شود.

او که تصمیم دارد به دلیل کاهش درآمدش به شهر مهاجرت کند از مسئولان می‌خواهد فکری به حال کشاورزان روستایی کنند.

کارشناس قنات سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در این خصوص می‌گوید: یک هزار و 925 قنات در استان وجود دارد که 600 تا از آن‌ها شش تا 100 درصد کاهش آبدهی داشته‌اند.

در همین راستا مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان می‌گوید: 56 هزار و 740 هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان در سال زراعی 97 - 96 به کشت گندم اختصاص داشته است که به دلیل خشک‌سالی شدید در منطقه و عدم ورود آب از رودخانه مرزی هیرمند 25 هزار هکتار آن در شمال استان نابود شد.

حسین کیخا افزود: تاکنون از سطح مزارع جنوب سیستان و بلوچستان از ابتدای برداشت گندم سه هزار و 500 تن گندم مازاد بر مصرف با قیمت هر کیلوگرم یک هزار و ۳۰۰ تومان به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

وی گفت: در این مدت 300 تن گندم بذری از کشاورزان خریداری شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان عمده ارقام گندم کشت شده در مزارع استان را هامون، افق، سیستان و چمران عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 11 مرکز فعال خرید تضمینی گندم در استان محصول مازاد گندم‌کاران سیستان و بلوچستان را خریداری و به سیلوهای سطح استان حمل می‌کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید