Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی ایلام زیر سایه گردوغبار

باغداران بیشترین بها را می‌‌پردازند

خسارتی ١٠٠ میلیارد تومانی ریزگردها به کشاورزی ایلام در سال ۹۵

افزایش غلظت ریزگردها بار دیگر شهر ایلام را در هاله‌ای از غبار زردرنگ فرو برد. چند سالی می‌شود این داستان همیشگی ایلام و بسیاری دیگر از شهرهای غربی کشور است. داستانی که هر بار روایت می‌شود، فعالیت‌های روزانه شهر را کند می‌کند، مراکز اصلی و ادارات را دو ساعت زودتر تعطیل کرده و مدارس را به تعطیلی می‌کشاند.

باغداران بیشترین بها را می‌‌پردازند

زنگ خطر محیط‌زیست که به صدا درمی‌آید، سلامت بیش از هر بخش دیگری سایه خطر را احساس می‌کند، حالا چند سالی می‌شود که ساکنان ایلام و بسیاری از استان‌های غربی کشور، سلامت‌شان را بیش از هر وقت دیگری در خطر می‌بینند.

هر سال ریزگردها علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی به بخش کشاورزی هم آسیب‌های جدی وارد می‌کند. گردوغبارها با نشستن روی برگ گیاهان و درختان، به‌ویژه برگ‌ها و جوانه‌های در حال رشد، باعث کاهش ظرفیت فتوسنتزی گیاه می‌شوند، زیرا روزنه‌های روی برگ‌ها و گیاهان را می‌پوشانند و مانع روند طبیعی تبادلات گازی و دریافت نور می‌شوند. این موضوع روند رشد گیاهان را مختل کرده و طبیعتاً باعث کاهش تولید محصولات زراعی و باغی خواهد شد.

آن‌طور که کارشناسان کشاورزی می‌گویند، گردوغبار می‌تواند عملیات کشاورزی همچون سم‌پاشی و آبیاری به‌موقع را به تأخیر بیاندازد. این در حالی است که این پدیده بر میزان آب مورد نیاز محصولات و تبخیر و تعرق گیاهان هم تأثیرگذار است.

علاوه بر این، گردوغبار می‌تواند منشأ بسیاری از بیماری‌ها و ویروس‌های مختلف هم باشد که سلامت گیاهان را تهدید می‌کنند. این در شرایطی است که سم‌پاشی هم نمی‌تواند نقشی در رفع مشکل داشته باشد، چرا که روی سطح گیاه را گردوغبار پوشانده و اجازه رسیدن سموم به گیاهان و اثرگذاری را نمی‌دهد.

این شرایط باعث شد تا سال 95، ریزگردها به تولید کلیه محصولات کشاورزی (در همه بخش‌ها) خسارتی ١٠٠ میلیارد تومانی وارد کنند. خسارتی که ریزگردها یا به قولی پدیده گردوغبار در سال گذشته به کشاورزی ایلام وارد کرد، هنوز برآورد نشده و رقمی از آن در دست نیست.

آن‌طور که کشاورزان ایلامی می‌گویند، ریزگردها خسارت‌های اصلی را به میوه‌ها و سردرختی‌ها به‌ویژه در فصل شکوفه و کندوهای عسل وارد می‌کنند و در سال‌های اخیر باغداران بیشترین خسارت را از این پدیده دیده‌اند. این در شرایطی است که سازمان جهاد کشاورزی این استان اعتبار یا بودجه‌ای بابت مهار ریزگردها دریافت نکرده است.

خسارتی که هر سال به واسطه گردوغباری که بر سر استان هوار می‌شود، در حالی که ایلام یکی از استان‌های کشاورزی‌محور بوده و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی استوار است و بروز این پدیده در سال‌های اخیر، خسارات جدی به کشاورزی این استان وارد کرده و به نظر می‌رسد در سال جاری با توجه به ادامه‌دار بودن بحران خشک‌سالی و کاهش بارش‌ها، این خسارت بیشتر از گذشته کشاورزان را آزار دهد و به کاهش تولید محصولات کشاورزی در این استان منتهی شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید