Iranian Agriculture News Agency

گزارش شاخص جهانی کارآفرینی (GEI) در سال 2018 منتشر شد

کشاورزی سنتی، در انتهای جدول کارآفرینی

رتبه ایران در کارآفرینی ۱۳ پله صعود کرد

بر اساس گزارش جدید مؤسسه جهانی توسعه کارآفرینی (GEDI)، ایران با رشد 4.7 امتیازی در شاخص جهانی کارآفرینی (GEI) توانست رتبه خود را در میان کشورهای جهان 13 پله بهبود بخشد و از نظر رشد این شاخص پنجمین کشور دنیا باشد. میان 137 کشور بررسی‌شده در این گزارش بیشترین میزان شاخص کارآفرینی به کشورهای توسعه‌یافته با رکن نوآوری و کمترین میزان به کشورهایی با اقتصاد مبتنی بر کشاورزی سنتی و مونتاژ‌محور اختصاص یافته است.

کشاورزی سنتی، در انتهای جدول کارآفرینی

بر اساس بررسی‌های ایانا از گزارش شاخص جهانی کارآفرینی که توسط دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده، کشورهای با رکن نوآوری بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند. از سوی دیگر کشورهایی با تولیدات سنتی، مانند برخی کشورهایی آسیایی و اقیانوسیه که هنوز کشاورزی را به‌صورت سنتی و بدون نوآوری انجام می‌دهند کمترین امتیاز در شاخص جهانی کارآفرینی را جذب کرده‌اند. بر اساس متن این گزارش غول‌های فناوری در آسیا و اقیانوسیه رده‌های بالای رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند و اقتصادهای کم‌درآمدتر مبتنی بر کشاورزی و مونتاژ در رده‌های پایین رتبه‌بندی ایستاده‌اند. بنگلادش، میانمار، پاکستان، کامبوج و سری‌لانکا جزو کشورهایی هستند که در این درجه‌بندی رتبه‌های پایین‌تری را نسبت به کره جنوبی، چین و ژاپن کسب کرده‌اند.

بهبود رتبه ایران در کارآفرینی

بر اساس این گزارش رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۳ رتبه‌ای در میان ۱۳۷ کشور جهان به ۷۲ رسیده است و همچنین در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) رتبه 11 را دارد که در مقایسه با سال قبل سه رتبه بهبود یافته است. همچنین ایران 4.7 بهبود امتیاز را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده و از این منظر پنجمین کشور جهان در بهبود امتیاز است. توصیه این گزارش این است که کشورهای منطقه منا درصورتی‌که به ارتقا در رکن «رقابت» و کاهش موانع برای ورود شرکت‌های جدید بپردازد به‌سرعت شاهد کسب منفعت خواهد بود.

در این گزارش 137 کشور بر اساس شاخص کارآفرینی و سه زیرشاخه گرایش کارآفرینانه، توانایی کارآفرینانه و اشتیاق کارآفرینانه بررسی‌شده است. در این گزارش ایالات‌متحده با امتیاز 83.6 بالاترین رتبه را دارد. سوئیس با امتیاز 80.4 بالاترین امتیاز را در میان کشورهای اروپایی و دومین امتیاز را در جهان دارد. استرالیا در اقیانوسیه بهترین رتبه را دارد و با امتیاز 75.5 رتبه پنجم دنیا را دارد. هنگ‌کنگ با امتیاز 67.3 بالاترین رتبه را در آسیا و سیزدهمین رتبه در جهان را دارد. در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) فلسطین اشغالی بهترین رتبه را دارد و در رتبه شانزدهم جهان قرار دارد. شیلی در آمریکای جنوبی بهترین جایگاه را دارد و با شاخص جهانی کارآفرینی 58.5 رتبه نوزدهم جهان را دارد. تونس با امتیاز 42.4 بهترین کشور آفریقایی ازلحاظ شاخص کارآفرینی است که در رتبه 40 جهان قرار گرفته است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید