Iranian Agriculture News Agency

کاهش تولید گردو در همدان

سرما جان گردوها را گرفت

بیش از ۲۹۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان خسارت دید

بر اثر سرمای اواخر فروردین‌ماه بخش عمده‌ای از باغ‌های گردو همدان از بین رفته است که این امر گواه کاهش تولید گردو در سال جاری است.

سرما جان گردوها را گرفت

گردو در شهرستان تویسرکان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به نحوی که عده‌ای از اهالی شهرستان تویسرکان در بخش کشاورزی که مهم‌ترین تولید آن گردو است، مشغول فعالیت‌اند. در حال حاضر تویسرکان مقام اول تولید گردو را در کشور به خود اختصاص داده با توجه به کیفیت و کمیت محصول گردو در تویسرکان، این شهرستان حتی توانایی تبدیل شدن به مرکز تولید گردو در جهان را دارد. البته این روی خوش سکه است. روی بد آن، سرمای طاقت‌فرسای همدان در 27 و 28 فروردین سال جاری بود که در پی آن بخش عمده‌ای از باغ‌های گردو خسارت جدی دیدند.

خلیل سلیمی یکی از باغداران شهرستان همدان است او عنوان می‌کند تمامی درختان گردو باغش بر اثر سرما، آسیب‌دیده‌اند. او که درختانش بیمه نیست ابراز نگرانی می‌کند که در سال جدید درختانش بار نخواهند داد. سلیمی می‌گوید در هنگام شروع سرما پای درختان آتش روشن کرده اما این امر نیز افاقه نکرده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان دراین‌باره گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون و به‌ویژه به دلیل سرما 27 و 28 فروردین‌ماه سال جاری بیش از 297 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی استان همدان آسیب دیدند.

احد ظفری اضافه کرد: با توجه به افت دما در چند روز گذشته به اراضی کشاورزی در سطح استان همدان در حدود 460 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: اراضی باغی و زراعی تمامی شهرستان‌های استان همدان به غیر از شهرستان نهاوند دچار خسارت سرمازدگی شده‌اند.

وی یادآور شد: 19 هزار و 822 هکتار از باغ‌های استان همدان دچار سرمازدگی شده‌اند که در این میان باغ‌های گردو بیشترین میزان خسارت را دیده‌اند؛ بنابراین قطعاً امسال میزان تولید گردو در استان کاهش خواهد یافت.

ظفری گفت: 235 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان در سال زراعی جاری تحت پوشش بیمه قرار دارند که از این میان دو هزار و 300 هکتار به باغ‌ها اختصاص دارد.

وی ادامه داد: میزان اراضی کشاورزی بیمه‌شده در این استان در مقایسه با میزان اراضی کشاورزی بیمه‌شده در سال گذشته 18 هزار هکتار رشد داشته است همچنین لازم به ذکر است استان همدان در زمینه بیمه محصولات کشاورزی رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: 90 درصد از مطالبات کشاورزانی که در سال گذشته محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده بودند پرداخت شده است.

وی همچنین در ادامه به کاهش میزان بارندگی در این استان اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش بارندگی تاکنون کاهش عملکرد 15 درصدی در تولید محصول جو و گندم دیم کشت‌شده در سطح استان همدان قابل پیش‌بینی است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید