Iranian Agriculture News Agency

چالش بزرگ کشورهای در حال‌توسعه کمبود آب و فقدان کشاورزی نوین است

رشد جمعیت در جهان گرسنگان بیشتر است

سی‌سال دیگر گرسنگی دو برابر می‌شود

فائو در تعریف امنیت غذایی می‌گوید: همه مردم جهان، در همه زمان‌ها باید دسترسی فیزیکی،اجتماعی و اقتصادی به غذای کافیِ امن و مغذی داشته باشند تا به زندگی و فعالیت سالم بپردازند.

رشد جمعیت در جهان گرسنگان بیشتر است

 

براساس این تعریف درحال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در دنیا دچار سوءتغذیه و گرسنگی هستند و روزانه بدون دریافت کالری لازم زندگی می‌کنند. اکنون بسیاری از جوامع در فقر زندگی می‌کنند و بالاترین میزان رشد جمعیت در کشورهای درحال توسعه است و ۱۶ درصد از جمعیت در این کشورها از سوءتغذیه رنج می‌برند.

در جهان از هر ۷ انسان یک نفر دچار گرسنگی مزمن است، به معنای دیگر از تغذیه سالم و کافی برای زندگی و ادامه فعالیت محروم است. سیاست‌های کشاورزی، قیمت کالاهای اساسی و توسعه اقتصادی از عوامل مهم در امنیت غذایی هستند.

افزایش جمعیت نیز در این موضوع نقش کلیدی ایفا می‌کند. افزایش تقاضا برای غذا و افزایش جمعیت منجر به استفاده بیش از اندازه از منابع آبی و زمین‌های زراعی می‌شود. به خصوص در نبود فن‌آوری و تکنولوژی‌های لازم برای تولید محصولات غذایی و عدم وجود برنامه‌های یکسان در جهان برای تولید غذا، وضعیت امنیت غذایی را بدتر از قبل کرده است.

سازمان جهانی فائو  پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۵۰ تقاضا برای غذا به دلیل رشد اقتصادی و رشد بی‌رویه جمعیت به میزان دو برابر از میزان کنونی خواهد رسید. در این بین ۷ کشور بنگلادش، چین، کنگو، اتیوپی، هند، اندونزی و پاکستان دو سوم از جمعیت دچار سوءتغذیه در جهان را خواهند داشت از دیگر سو اکثر کشورهایی که دچار ناامنی غذایی هستند نیز بالاترین نرخ رشد جمعیت را دارند.

تولید مواد غذایی به زمین‌های زراعی و تامین آب بستگی دارد که به دلیل افزایش بی‌رویه جمعیت رو به نابودی و کاهش است.

راه‌حل‌های کوتاه مدت برای مبارزه با ناامنی غذایی عبارت است از برنامه‌های حمایت اجتماعی مانند کمک‌های غذایی و تامین مواد غذایی برای افرادی که از گرسنگی در رنج هستند، سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های کشاورزی پایدار و سازگاری رشد جمعیت با محدودیت‌های زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی.

افزایش تولید غذا به تنهایی قادر به حل مساله امنیت غذایی در جهان نیست. موسسه تحقیقات و سیاست‌های غذایی می‌گوید رشد جمعیت به طور قابل ملاحظه‌ای سوءتغذیه را افزایش می‌دهد و از دیگرسو نقش مستقیمی در کاهش بهره‌وری کشاورزی و سرمایه‌گذاری در بهداشت و آموزش و پرورش دارد. 

از آنجایی که روند رو به رشد جمعیت بر تقاضا برای غذا تاثیر به‌سزایی دارد، باید برای فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید کشاورزی برای بهبود بهره‌وری از کشاورزی و دستیابی آسان‌تر به امنیت غذایی در جهان، اهمیت بیشتری قایل شد و بهای بیشتری داد.

منبع: پاکستان آبزرو

pakobserver

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید