Iranian Agriculture News Agency

در جریان بازدید از پروژه سد خداآفرین

تأکید فائو بر افزایش تولیدات کشاورزی با استفاده بهینه از منابع آبی

ایانا-بوشهر : معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب‌وخاک عنوان کرد که جنگ آب در بین اقوام و کشورها شروع‌شده است باید با رویکرد مناسبی به مشکل آب نگریست.

علی مراد اکبری در جمع کارشناسان و مدیران آب‌وخاک سازمان خواروبار جهانی فائو و استاندار اردبیل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: استان اردبیل یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است و پتانسیل‌های نهفته‌ای در استان وجود دارد که با کمک کارشناسان فائو می‌توان به آن‌ها دست‌یافت.

وی با بیان اینکه حضور کارشناسان فائو منجر به افزایش همکاری‌های بیشتر ایران با این سازمان جهانی خواهد شد، گفت: معتقدم که حضور دست‌اندرکاران سازمان فائو باعث خیروبرکت برای کشور و استان اردبیل خواهد بود .

اکبری گفت: ایران کشوری است که در بحث سخت‌افزاری، زیرساخت‌های بسیار قابل‌توجهی دارد و می‌توان با استفاده از توان بین‌المللی از این قابلیت‌ها در راستای تولید استفاده کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب‌وخاک گفت: جنگ آب در بین اقوام و کشورها شروع شده است باید با رویکرد مناسبی به مشکل آب نگریست اگر کشوری در بحث آب مشکل جدی و اساسی پیدا کند این مشکل گریبان کل دنیا را خواهد گرفت و کل دنیا از این امر ضرر خواهند دید .

وی افزود: آب‌وخاک دو عنصر تولید هستند که می‌توانند زندگی جامعه بشریت را نجات دهند درصورتی‌که بتوانیم در راستای حفظ پایدار این دو عنصر قدم‌های اساسی برداریم مسلماً در دستابی به امنیت غذایی موفق خواهیم بود.اعتقاد ما بر این است که توجه به مقوله آب و برطرف کردن مسائل و مشکلات مربوط به آن بدون حفاظت از خاک به‌عنوان سرمایه ارزشمند تولید امکان‌پذیر نخواهد بود .

مدیرکل دفتر آب‌وخاک سازمان فائو در کشور رم در این بازدید گفت: هدف اصلی بازدید کارشناسان و متخصصان سازمان فائو استفاده بهینه از منابع آبی و بهره‌وری از آن در تولید حداکثر محصول در واحد سطح است.

پروفسور ادواردو منصور در بازدید از پروژه عظیم سد خداآفرین گفت: ما بنا به دعوت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در استان اردبیل حضور یافته‌ایم تا از نزدیک در جریان فعالیت‌های ارزشمند متخصصین ایرانی در تجهیز اراضی پایاب سد خدا آفرین قرار بگیریم.

وی افزود: هدف اصلی از این بازدید استفاده بهینه از منابع آبی و بهره‌وری از آن در تولید حداکثر محصول در واحد سطح است . کارشناسان فائو تخصص در سطح بالایی در زمینه مدیریت منابع آبی و خاکی دارند و امیدواریم با مشارکتی که با متخصصین ایرانی خواهیم داشت بتوانیم بیش‌ازپیش به اهداف این پروژه مهم که همانا افزایش تولید در واحد سطح با حداقل آب مصرفی است دسترسی پیدا کنیم .

مدیرکل دفتر آب‌وخاک سازمان فائو افزود: متأسفانه حقیقتی که در حال حاضر درسطح جهانی با آن روبرو هستیم این است که مشکل آب بین اقوام و کشورها سال‌به‌سال تشدید می‌شود و باید سازمان‌های بین‌المللی دخیل در مقوله تأمین امنیت غذایی همچون سازمان خواروبار جهانی با همکاری‌های تنگاتنگ با کشورهای در حال توسعه و موفق مثل ایران قدم‌های اساسی را در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی به‌کارگیرند تا محصولات تولیدی با حداقل آب مصرفی بتواند نیازهای غذایی مردم در نقاط مختلف جهان فراهم آورد .

    

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید