Iranian Agriculture News Agency

مسئول طرح کشاورزی حفاظتی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی :

یک‌میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی با روش خاک‌ورزی حفاظتی

ایانا-کرمانشاه : مسئول طرح کشاورزی حفاظتی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد که یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به روش خاک‌ورزی حفاظتی کشت شده است.

 یک‌میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی با روش خاک‌ورزی حفاظتی

فرزاد زلقی در اولین جلسه کمیته فنی کشاورزی کشور در سال 97 که با حضور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و سایر معاونان و مسئولان استانی در قزوین برگزار شد گفت: در اجرای این طرح تنها ۱۰ درصد سه فاکتور اصلی کشاورزی حفاظتی را رعایت کرده‌اند.

وی با بیان این نکته که تنها راه نجات‌بخش کشاورزی، استفاده از کشاورزی حفاظتی است، گفت: کشاورزی حفاظتی تحول و انقلابی در بخش کشاورزی است؛ بنابراین کشاورزان را باید به این مهم تشویق و ترغیب کرد.

زلقی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ کشاورزی حفاظتی در کشور شروع و از سال ۹۳ دفتر کشاورزی حفاظتی رسماً کار خود را آغاز کرده است گفت: کشاورزی حفاظتی پروژه و طرح نیست بلکه تغییر رویکرد و فرهنگ کشاورزی است که با پیشرفت علم و دانش، روش سنتی کشاورزی به مدرن تبدیل می‌شود.

زلقی عنوان کرد که کاهش هزینه‌های تولید، اقتصادی شدن کشاورزی، حفظ منابع آب‌وخاک و رسیدن به توسعه پایدار مهم‌ترین مؤلفه و فاکتورهای کشاورزی حفاظتی است.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه کشور کشاورزی حفاظتی را به‌عنوان اولویت اصلی کشاورزی کشور قرار داده است که بر همین اساس مقررشده دولت ردیف بودجه‌ای را به این امر تخصیص دهد و بخش کشاورزی نیز ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور را به کشاورزی حفاظتی اختصاص دهد. طبق این ردیف اعتباری، تسهیلات بانکی نیز برای کشاورزانی که قصد انجام کشاورزی حفاظتی دارند تخصیص داده خواهد شد.

مشاور وزیر و رئیس ستاد معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان قزوین بستر مستعد و مناسبی در بخش کشاورزی و همچنین اجرای طرح‌های کشاورزی حفاظتی دارد گفت: انتظار می‌رود با برنامه تعیین‌شده برای استان‌های کشور؛ در سال جاری ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به کشاورزی حفاظتی اختصاص یابد.

زلقی با اشاره به نقش و اهمیت کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و همچنین بخش خصوصی، تأکید کرد: قطعاً باید از کشاورزی مرسوم و سنتی به‌سوی کشاورزی مدرن و حفاظتی حرکت کرد؛ بنابراین حضور کشاورزان و بخش خصوصی در اجرای این طرح تأثیر بسزایی دارد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید