Iranian Agriculture News Agency

ابتکار جالب یک کارآفرین کشاورزی در منزل

پولی که در گلدان می‌روید

گلخانه مینودشت از طوفان‌ها گذر کرده است

پول‌دار شدن و طلا از خاک برداشتن نمونه واقعی کاری است که جوانی در روستاهای گرگان انجام داده است. جوانی که با دانش مهندسی کشاورزی از پرورش گلدان برای درآمدزایی و استفاده از دانش خود شروع کرد و تا افتتاح یک گلخانه مدرن و در آمدی چند میلیون تومانی پیش رفته است.

پولی که در گلدان می‌روید

وحید پسرک‌لو متولد سال ۱۳۶۳، فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی از دانشگاه پیام نور گرگان است. او با سرمایه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و احداث گلخانه در پشت بام منزل به شغل مورد نظر و درآمد کافی رسید. این کارآفرین در کنار فعالیت‌های خدمات کامپیوتری در مغازه‌اش توانسته با دریافت وام، در پشت بام خانه‌اش گلخانه‌ای راه اندازی کند.

پسرک‌لو از زمان دانشجویی سعی کرده و به تجربه‌اش در این زمینه برای پیشرفت وتوسعه کارش استفاده کند. او می گوید: در دوران دانشجویی فکر کنم، سال‌های ۸۴ یا ۸۵ بود که به فکر ساخت گلخانه افتادم.نخستین بار بود که یک گلخانه در حیاط خانه‌مان درست کردم و چند بوته خیار گلخانه‌ای کاشتم و به یاد دارم اولین محصول گلخانه‌ام را برای استادم بردم.

بعدها حیاط خلوت خانه که چند متر بیشتر نبود به گلخانهای کوچک تبدیل کردم و چند نوع گل معمولی را که در بیشتر خانه‌ها پیدا می‌شد، پرورش دادم. در ابتدا به شیوه آزمون و خطا کار می‌کردم و تجربه کمی داشتم. اما سال به سال به دانش‌ام افزوده شد و در کارم موفق‌تر شدم.

سال ۹۳ از بسیج سازندگی وام گرفتم و یک گلخانه  ۲۰ متری احداث کردم و همچنین سازه گلخانه ۵۰ متری را ساختم. در ابتدا چون تعداد گلها کم بود، برای سال اول گلخانه ۲۰ متری را فعال کردم و از آنجا درآمدزایی داشتم.

گلخانه ۲۰ متری یک میلیون و سیصد هزار تومان و گلخانه ۵۰ متری تقریبا با پوشش پلاستیک UV و سایبان دو میلیون هزینه برداشت. البته جنس سازه گلخانه‌های من، از آهن است که نسبت  به لوله‌های گالوانیزه هزینه کمتری در بردارد. البته برای شروع کار مناسب بود.

چالش‌های جدید

اما او در این راه با مشکلات و چالش‌های متعددی روبرو شده و کارش به سهل و آسانی پیش نرفته است. موانع برای افزایش دانش و توسعه کار همیشه هست اما هرکسی که به دنبال تجربه دنیاهای تازه است باید همه چیز را به جان بخرد و حتی بارها از نو شروع کند: در ابتدا پدرم با ساخت گلخانه روی پشت بام مخالف بود البته دلیل پدرم هم بادگیر بودن پشت بام بود. اما با ساخت گلخانه و پرورش گل مخالف نبود. سال ۹۲ گلخانه‌ای روی پشت بامی که الان گلخانه ۵۰ متری هست، ساختم البته هزینه زیادی هم کردم، اما چون اصولی نبود و سازه مناسبی نداشت، سال ۹۳ در طوفان شدید در بهار و تابستان به کلی ویران شد.

اما ناامید نشدم و به واسطه وامی که مرداد ماه سال ۹۳ از بسیج سازندگی وام گرفتم، در ابتدا با مشورت با دوستانم آقایان  محسن علیپور( دکتری ماشین آلات کشاورزی) و حسن پسرک‌لو( کارشناس معماری)، طرح اولیه را طراحی و محاسبات رو انجام دادیم تا به صورت اصول مهندسی و آیرودینامیک، سازه‌ای طراحی کنیم که در برابر بادهای شدید مقاوم باشد.

بعد از ساخت در پاییز ۹۳ گلخانه ۲۰ متری را فعال کردم، چون تعداد گلها کم بود. در سال ۹۴ به واسطه اینکه تعداد گلها زیاد شده بود، گلخانه ۵۰ متری را فعال کردم. پاییز و زمستان سال ۹۴ برعکس سال‌های قبل، سالی بود که بادهای خیلی شدید و طوفانی می‌وزید، اما سازه گلخانه مناسب  بود و در برابر بادهای شدید دوام آورد. ولی با اراده و تلاش توانستم بر مشکلات پیروز شوم و کارم را توسعه دهم. با توجه به سرمایه گذاری اندکی که داشته ام و سود متناسبی که عایدم شده از درآمدم راضی هستم اما هنوز در ابتدای راه هستم و خیلی زمان می برد که حاصل درآمد این کار و فعالیتم را ببینم. اما اگر تعداد گل‌هایم بیشتر شود، درآمدم هم به طبع بیشتر خواهد شد.درکل درآمد حاصله از پرورش گل و گیاه را اگر با سرمایه، زمان و فضایی که صرف اینکار کرده‌ام، بسنجیم درآمد خوب و مناسبی دارد.گاهی همسایه ها و دوستان را  به دیدن گلخانه می‌برم، وقتی داخل گلخانه را می‌بینند خیلی تعجب می‌کنند و فکر نمی‌کردند که چنین فضای زیبا و شادابی بالای این ساختمان باشد با این که از وجود این گلخانه مطلع بودند. به نظر خودم شاید تعداد کمی از مردم مینودشت بدانند که چنین گلخانه‌ای در مینودشت وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید