Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز خبر داد:

تحمیل خسارت‌های سنگین بر اثر بارش برف به کشاورزی البرز

ایانا-چهارمحال و بختیاری : رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از خسارات سنگین به بخش کشاورزی استان بر اثر بارش برف و برودت هوا و غافلگیری کشاورزان خبر داد.

تحمیل خسارت‌های سنگین بر اثر بارش برف به کشاورزی البرز

سید مجید موسوی گفت: در حال حاضر طی برآوردهای به‌عمل‌آمده، کل سطح گندم کشت‌شده استان 10 هزار و 184 هکتار بوده که همگی درگیر بارش اخیر شدند و احتمالاً خسارت 30 تا 60 درصد است.

وی افزود: سطح محصول جو 4 هزار و 895 هکتار بوده که خسارت حدود 40 تا 70 در صد قابل تخمین است.

موسوی اظهار کرد: سطح سبز کلزا که در مرحله گل‌دهی بوده 965 هکتار است که همگی مزارع درگیر بارش برف اخیر شده و خسارت وارده بیش از 70 درصد برآورد می‌شود.

موسوی عنوان کرد که محصولات سبزی و صیفی بهاره شامل کاهو، کلم، نخودفرنگی، لوبیا سبز، پیاز نشائی و ... در سطحی حدود 7هزار هکتار از 30 تا 100 درصد و مزارع علوفه‌ای استان (عمدتاً یونجه ) نیز محتمل خسارت 20 تا 80 درصد شده است.

وی در خصوص خسارت‌های وارده به محصولات باغی استان گفت: با توجه به بارش سنگین برف و کاهش محسوس دما به زیر صفر این محصولات به‌شدت تحت تنش سرمازدگی قرارگرفته‌اند و در حال حاضر به‌صورت دقیق نمی‌توان برآورد خسارت کرد.

موسوی ادامه داد: با توجه به بارش سنگین برف و کاهش دما به‌صورت محسوس، تخمین زده می‌شود که باغات گردو 90 تا 100 درصد، بادام 90 تا 100 درصد، هسته دارها 60 تا 70 درصد و دانه‌دارها 50 درصد متحمل خسارت شده باشند.

همچنین سنگینی برف در برخی از مناطق موجب شکستگی شاخه‌های درختان شده است.

وی عنوان کرد قبل از بارش برف به تمامی کشاورزان از طریق پیامک، سازمان هواشناسی، سازمان بحران استان اطلاع‌رسانی شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید