Iranian Agriculture News Agency

قرار سبز هفته آخر فروردین‌ماه 1397

کاشت بذر درختان جنگلی و گیاهان مرتعی در فارس

محیط‌زیستی‌ها ته‌سیگارها را از طبیعت کوه‌سنگی مشهد جمع کردند

در سال‌های اخیر، فعالیت‌ها برای نگهداری بیشتر محیط‌زیست و رعایت حقوق عمومی در میان فعالان محیط‌زیستی و حتی قشر عمومی مردم روند رو به رشدی را داشته است.

کاشت بذر درختان جنگلی و گیاهان مرتعی در فارس

این برنامه‌ها در هفته‌ی آخر فروردین‌ماه 1397 در نقاط مختلف کشور توسط کنشگران و فعالان محیط‌زیستی انجام شد.

 

پاک‌سازی با جشنواره بادبادک‌ها

«انجمن طنین پاک‌بانان» در چهل و چهارمین برنامه خود، در شهر شیروان استان خراسان شمالی، هم‌زمان با جشنواره بادبادک‌ها، منطقه شیرکوه را از زباله‌ها پاک‌سازی کردند.

 

صبحانه سالم؛ بهانه پاک‌سازی محیط

به مناسبت هفته سلامت در شهر سامان استان چهارمحال و بختیاری، برنامه صبحانه سالم و پاک‌سازی محیط با مشارکت آموزشگاه سینا و «سمن سامان پویا» برگزار شد.

 

کودکان و آموزش‌های محیط‌زیستی

به‌منظور فرهنگ‌سازی برای کودکان درباره حفظ محیط‌زیست، «انجمن بانوان طبیعت دوست آبدانان» استان ایلام با حضور در مهدکودک و پیش‌دبستانی شمیم به کودکان اهمیت و شیوه جمع‌آوری زباله و استفاده از لیوان دائمی به‌جای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف را آموزش دادند.

 

جشن تولد فروردینی‌ها در طبیعت

«جشن تولد درختی» برای متولدین فروردین‌ماه در پارک شهیدمطهری در شهر شوشتر استان خوزستان برگزار شد. این جشن تولد با همت «انجمن هواداران کارون زلال» برپا و با توزیع کیسه‌زباله و بروشور به شهروندان حاضر در پارک همراه شد تا توجه شهروندان را به این مسئله مهم جلب کند.

 

شهر بدون زباله

در سوی دیگر استان خوزستان؛ «گروه رفتگران طبیعت» در نودوششمین برنامه محیط‌زیستی خود در شهر بهبهان به پاک‌سازی بوستان پردیس پرداختند.

 

هم‌افزایی سمن‌ها

در شهرستان «لالی» ششمین نشست سمن‌های محیط‌زیستی شمال خوزستان به میزبانی «انجمن دوستداران محیط‌زیست لالی» و با حضور ۲۱ تشکل محیط‌زیستی به‌منظور هم‌افزایی بیشتر این تشکل‌ها برگزار شد و پیرامون مسائل متعدد زیست‌محیطی منطقه بحث و تبادل‌نظر شد.

 

جمع‌آوری زباله در حاشیه جاده ییلاقی

«انجمن همیاران و پاک‌سازان طبیعت» شهرستان اقلید استان فارس در برنامه‌ای مشترک با انجمن‌های دانشجویی، انجمن آب و شرکت پاک‌سرشت اقدام به پاک‌سازی بخشی از حاشیه جاده ییلاقی اقلید - یاسوج کردند. بدین‌ترتیب بیش از یک تن زباله در این مسیر جمع‌آوری و به محل دفن زباله شهر اقلید منتقل شد.

 

به بار نشستن کاشت درخت

به همت انجمن همیاران و پاک‌سازان اقلید استان فارس از سال ۹۴ اقدام به کاشت بذر درختان جنگلی و گیاهان مرتعی شده بود که سرانجام در فروردین‌ماه این تلاش نتیجه داد و بادام‌های یک‌ساله، دوساله و سه‌ساله در مانَک‌های بزرگ پارسیان و پارک جنگلی به وسعت 208 هکتار به شکوفه نشست.

 

ادامه «پویش بی‌زباله»

با پشتیبانی اداره آموزش‌وپرورش، جمعی از دانش‌آموزان پایه هفتم مدرسه مقداد، کارکنان منابع طبیعی، اداره حفاظت محیط‌زیست، اداره بهداشت شهرستان و دهیاری همت‌آباد و تشکل مردم‌نهاد دلجویان پاسارگارد؛ تفرجگاه ابوالمهدی در پاسارگاد استان فارس پاک‌سازی شد و همچنین سی‌دی‌های آموزشی و بروشورهای تبلیغی در راستای پویش بی‌زباله در بین دانش‌آموزان و سایر شرکت‌کنندگان توزیع شد.

 

همه برای پاک‌سازی

«منطقه حفاظت‌شده دشت برم» در شهرستان کازرون استان خوزستان با شرکت جمع بزرگی از تشکل‌های محیط‌زیستی و مردم دوستدار طبیعت و نیز همکاری کارکنان حفاظت محیط‌زیست این شهرستان، پاک‌سازی شد. تشکل‌های مردم‌نهاد ازجمله انجمن سیزده فروردین، میراث پریشان، انجمن دوستداران محیط‌زیست فارس شعبه کازرون، حامیان شهر سبز، انجمن حامیان بلوط زاگرس فار و کارکنان اداره آموزش‌وپرورش این شهرستان؛ حدود 600 هکتار از منطقه دشت برم را طی چندین مرحله پاک‌سازی کرده و زباله‌های جمع‌آوری‌شده را که جمعاً به 14 تن می‌رسید به اولین سایت دفن زباله انتقال دادند.

 

ساماندهی پسماندهای ساحل

در نشستی که با همت انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت گناوه در استان بوشهر و اداره بندرها و دریانوردی برگزار شد، حجم پسماندها که مختص نوار ساحلی است بررسی و مقرر شد که شهرداری سطل‌های زباله را بر دیوار ساحلی نصب کند و اداره بندر و دریانوردی به‌منظور کنترل مخازن پسماند شناورها؛ آموزش‌های لازم را با همکاری انجمن به افراد درگیر و شهروندان و گردشگران بدهد. همچنین دومین برنامه «جمعه‌های پاک» بخشی از ساحل بندر گناوه با مشارکت شهروندان و با برنامه‌ریزی این انجمن پاک‌سازی شد.

 

طبیعت‌گردی و پاک‌سازی

در شهر ساوجبلاغ استان البرز، طبیعت‌گردی و پاک‌سازی روستای آغشت به‌وسیله «سفیران طبیعت» و همکاری اداره حفاظت محیط‌زیست ساوجبلاغ و شورا و دهیاری این روستا انجام شد.

 

جمع‌آوری کوه‌ها از ته‌سیگار

«انجمن همیاران محیط‌زیست و حیوانات» در روز سلامتی برای نجات زمین؛ ته‌سیگارهای قسمتی از کوه‌سنگی مشهد استان خراسان رضوی را با مشارکت مردم جمع‌آوری کردند. طی این اقدام مضرات این زباله کوچک برای مسافران و همشهریان تشریح شد.

 

پاک‌سازی محوطه سد با قایق

در شهر مهاباد استان آذربایجان غربی با همت قایقران «انجمن ژیانه وه‌ی ژینگه» سد مهاباد پاک‌سازی شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید