Iranian Agriculture News Agency

تقویت صنایع دستی قشم برای حفظ طبیعت

ایانا- اقتصاد: شهلا دیرستانی متولد سال 76 است، تا سوم راهنمایی درس خوانده و در 18 سالگی ازدواج کرده است، در همین سن فرزندش متولد شده و حالا مادرش که تنها 37 سال دارد مادربزرگ یک فرزند سه‌ساله است. در روستاهای قشم رسم است دختران زیر 20 سال ازدواج کنند و تا پیش از 40 سالگی مادربزرگ بشوند، بااین‌حال ازدواج و بارداری زودرس مانع فعالیت این زنان نیست.

تقویت صنایع دستی قشم برای حفظ طبیعت

شهلا دیرستانی در گفت‌وگو با «ایانا» عنوان می‌کند: تشکل بانوان برقع در سال 94 به همت مؤسسه توسعه پایدار و محیط‌زیست (سنستا) و با تسهیل گری مبینا نورمحمدیان با هدف تقویت صنایع‌دستی برای حفظ طبیعت بر پایه دانش بومی شکل گرفت. در ابتدا تنها اعضای تشکل از روستای نغاشه بودند، اما پس از دو سال اعضای گروه 20 زن از روستاهای گورزین، سهیلی، دهخدا و نغاشه هستند که عمدتاً بین 20 تا 35 سال و بین یک تا سه فرزند دارند.

او می‌گوید: برقع پوششی است که زنان جنوب برای محافظت از آفتاب روی صورت خود می‌کشند و طرح و رنگ آن نشانگر محل زندگی هر شخص است.

دیرستانی با اشاره به اینکه شاخص‌ترین محصولات صنایع‌دستی جزیره قشم دوختن طرح‌های سنتی روی پارچه‌های بدون نقش و نگار، مانند سوزن‌دورزی، قلاب‌دوزی، شک‌بافی، گلابتون‌دوزی، بادله‌دوزی و خوس‌دوزی است، می‌افزاید: در تشکل ما انواع کیف و شال با طرح‌های سنتی تهیه و برای نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود.

مسئولیت شهلا دیرستانی خرید مواد اولیه برای صنایع‌دستی و حسابداری است. کنترل کیفی کالاها با اوست و در طرح‌زدن هم به اعضا کمک می‌کند. این بانوی فعال قشمی همچنین در بسیاری از غرفه‌ها و نمایشگاه‌ها شرکت می‌کند و علاوه بر فروش محصولات گروه، اقامتگاه بوم‌گردی خالو در روستای‌شان را تبلیغ می‌کند که خدمات آن به عهده تشکل بانوان نغاشه است. از او می پرسم آیا حقوقی بابت این کارها از سوی گروه پرداخت می‌شود؟ دیرستانی می‌گوید: می‌خواهم گروهمان موفق شود و به نقطه بالاتری برسیم و برای این کار باید تلاش داوطلبانه داشته باشیم. باید بتوانیم در کنار هم باقی بمانیم و برای این کار زمان بگذاریم.

او درباره نتیجه فعالیت‌هایشان گفت: قبل از عید فروش بهتری داشتیم اما توانسته‌ایم با کارهایمان بدهی‌های خرید مواد اولیه را بپردازیم و از این به بعد باید به سوددهی و منفعت جمعی فکر کنیم.

برنامه شهلا درس خواندن و ادامه تحصیل و فعالیت بیشتر برای گروه است و بدون شک با انجام این کار گامی به جلو خواهد برداشت. او و سایر اعضای تشکل، این روزها با نظارت بر کار یکدیگر موفق شده‌اند صنایع‌دستی قشمی را یک سطح بالاتر برده و آن را به یک سوغات ارزشمند ایرانی تبدیل کنند که قابل ارائه به گردشگران خارجی و داخلی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید