Iranian Agriculture News Agency

افزایش قیمت دلار هزینه‌های زندگی را بالا برد

شکاف دستمزد و هزینه؛ چاله‌ پرنشدنی مزدبگیران

افزایش مزد کارگران تورم نمی‌آورد

مذاکرات مزدی امسال به مسابقات ماراتن شباهت بیشتری داشت، به گونه‌ای که برای اولین بار میزان افزایش سایر سطوح مزدی در فروردین ماه اعلام شد. افزایش 10.4 درصدی سایر سطوح مزدی در کنار کمک هزینه ماهیانه 110 هزار تومانی اقلام، جزو مصوبات بعد از عید شورای عالی کار بود. این در حالی است که همین شورا پیش از عید حداقل سبد معیشتی برای یک خانواده را بیش از دو میلیون و 600 هزار تومان اعلام کرده بود ولی در مذاکرات حداقل مزد اندکی بیش از یک میلیون و 100 هزار تومان تعیین شد و سایر سطوح مزدی نیز آن قدر بیشتر نشدند که همه مزدبگیران به این سطح از درآمد برسند تا شکاف هزینه و درآمد برای همه اقشار جامعه از کارگران و کارگران کشاورزی بگیر تا کارمندان مزدبگیر کمتر شود.

شکاف دستمزد و هزینه؛ چاله‌ پرنشدنی مزدبگیران

گلشن بابادی:عبدالله وطنخواه، فعال کارگری، در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» در مورد تغییرات مزدی سال جاری گفت: «شورای عالی کار سبد حداقل معیشت یک خانواده را بیش دو میلیون و 600 هزار تومان اعلام کرد اما حداقل دستمزد مصوب کمی بیش از یک میلیون و 100 هزار تومان است، درنتیجه از همین جا می‌توان متوجه شد که هنوز میان حداقل مزد و حداقل معیشت چه شکاف عمیقی وجود دارد.»

او که کارگر یکی از کارخانه‌های تهران است، ادامه داد: «البته نکات مثبتی نیز در مذاکرات مزدی امسال وجود داشت؛ از جمله مهم‌ترین این نکات کار قوی و تیمی بخش کارگری بود. هر چند ما در ایران تشکل کارگری واقعی نداریم و تشکل‌های موجود که به اصطلاح آنها را رسمی می‌خوانند، بیشتر فرمایشی هستند تا مستقل، در دو سال گذشته روند بهتری را در پیش گرفتند. همین مسأله سبب شد تا انسجام تیم کارفرمایی کمتر شود و کارگران بتوانند مزد بالاتری داشته باشند. با این وجود مشکلات همچنان پابرجاست و من فکر می‌کنم امسال میزان فقر بیشتر شود.»

این فعال کارگری با اشاره به افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته، گفت: «هنوز چند روزی از سال نگذشته که قیمت دلار به شکل چشمگیری گران‌تر شده و همین امر سبب می‌شود هزینه‌ها هم بالاتر برود. متأسفانه همواره کارفرمایان و دولت مدعی هستند افزایش دستمزد موجب تورم می‌شود، اما سیاست‌های اشتباه خود را نمی‌بینند و همگان می‌دانند که اولا مزد کارگر نه تنها رابطه چندانی با تورم ندارد بلکه به سود رونق است و علاوه بر این، آن چه به مشکلات اقتصادی از جمله تورم دامن می‌زند سیاست‌های غلط و مشکلاتی است که در میان طبقات بالایی جامعه وجود دارد.»

وطن‌خواه گفت: «سایر سطوح مزدی نیز 10.4 درصد افزایش یافتند و همچنین کمک‌هزینه اقلام مصرفی خانوار نیز 110 هزار تومان به‌صورت ماهانه تعیین شد. این ارقام نیز نسبت به سال‌های دیگر رشد خوبی داشتند. به‌هرحال تیم کارگری تلاش خود را انجام داد و حتی پیش از عید نیز حاضر نشد مذاکرات را تا رسیدن به بالاترین رقم قطع کند ولی انصافا باید از مسئولان پرسید، همین ارقام برای زندگی شایسته یک خانواده در شهرهای ایران کفایت می‌کند؟»

او خاطرنشان کرد: «مشکلات مشخص هستند و دیگر همه می‌دانند معیشت خانوارهای فرودست و کارگری جامعه چقدر تضعیف شده است. به‌هرحال سالی که نکوست از بهارش پیداست و آن‌طور که ابتدای سال نرخ دلار افزایش یافت، نمی‌توان به پایان سال چندان امیدوار بود و به همین دلیل معتقدم معیشت فرودستان امسال هم سخت‌تر از قبل باشد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید