Iranian Agriculture News Agency

اگر فیفا و آدیداس با طرح یوز مخالفند سند کتبی آن را به مردم ارائه کنید

خواست ملی برای قرار گرفتن طرح یوز روی لباس تیم ملی

حفاظت از حیات‌وحش رسالت همیشگی ما و نسل‌های بعدی است

همین پنج شش سال پیش یوزها رو به انقراض می‌دویدند و سخن گفتن از توقف هر برنامه تخریبی در زیستگاه این‌گونه، صحبت چند نفر آدم بی‌خبر از اوضاع جهان بود که درکی از ملزومات توسعه و پیشرفت ندارند. خبر قرار گرفتن طرح یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2014 به‌یک‌باره اوضاع را به نفع این‌گونه عوض کرد. بانک‌ها به دنبال اجرای برنامه‌های تبلیغاتی با محوریت یوزپلنگ بودند. روی هواپیما طرح آن چهره یوز با خط اشک معروف یوزها بود و هرکسی در هرجایی از حفاظت از آن‌ها سخن می‌گفت. جامعه چنان مطالبه‌گر شده بود که هر برنامه‌ای درباره لقاح مصنوعی یوز و سایر پروژه‌ها با حساسیت زیاد اعلام می‌شد؛ زیرا کوچک‌ترین خطایی می‌توانست یک مدیر را برای همیشه بدنام کند. در جام جهانی 2018 اما یوزها از لباس فوتبالیست‌ها حذف شده‌اند، رئیس دفتر محیط‌زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان دلیل این امر را برخوردهای سلیقه‌ای عنوان کرده و گفته است: حامی مالی موافق این طرح نیست و فدراسیون نیز تصمیم گرفته تا یوز را حذف کند، اما فیفا مخالفتی با این طرح ندارد.

خواست ملی برای قرار گرفتن طرح یوز روی لباس تیم ملی

آرش نورآقایی که ایده قرار گرفتن طرح یوز روی پیراهن تیم ملی فوتبال را مطرح کرده و آن را با همراهی تشکل‌های محیط‌زیستی پیگیری کرده بود، دراین‌باره به «ایانا» می‌گوید: چهار سال پیش هم ما زحمت زیادی کشیدیم تا فدراسیون را به این کار مجاب کنیم و آن را تبدیل به یک خواست ملی کردیم.

او معتقد است بحرانی شدن شرایط محیط‌زیست و فعالان این عرصه باعث شده است، پیگیری‌های گذشته را دراین‌باره نداشته باشیم. این فعال حوزه گردشگری می‌افزاید: قوانین فیفا و اسپانسرها مشخص است و اگر چنین مخالفتی صورت گرفته مسئولان باید به شکل مکتوب آن را ارائه دهند.

این فعال محیط‌زیست و گردشگری می‌گوید: حفاظت از یوز و حیات‌وحش رسالت همیشگی و برای همه دوران و نسل‌هاست. ما باید به خاطر داشته باشیم تصویر یوز روی پیراهن تیم ملی چقدر به حفاظت از آن کمک کرد، ازاین‌رو نباید این فرصت را نادیده بگیریم.

تقویت روحیه تیم ملی با نقش یوزپلنگ از دیگر مواردی است که نورآقایی به آن اشاره و اضافه می‌کند: یوز سریع‌ترین گونه در جهان است، زمانی که تیم ملی این نقش را بر پیراهن خود داشتند حس جنگندگی آن‌ها افزایش یافت و توانستند آن بازی زیبا را در مقابل آرژانتین داشته باشند؛ بنابراین تنها تیم ملی نبود که به یوز کمک کرد، بلکه یوزها هم به یاری تیم ملی آمدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید