Iranian Agriculture News Agency

آثار گرانی رخ نمود

قیمت مرغ و برخی مواد پروتئینی در بازار افزایش یافت

قیمت عرضه مرغ تازه در بازار آزاد به ۸۶۰۰ تومان افزایش یافت

درحالی‌که حدود چهار روز کاری از اعلام نرخ چهار هزار و 200 دلار و بالا رفتن ناگهانی قیمت ارز می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد افزایش دلار تأثیراتش را بازار به‌خصوص در حوزه دام و طیور گذاشته است. به‌طوری‌که امروز قیمت مرغ در بازار آزاد حدود 150 تومان (نسبت به چهارشنبه 22 فروردین) افزایش داشته است.

قیمت مرغ و برخی مواد پروتئینی در بازار افزایش یافت

هرچند بازه قیمتی در مورد مرغ تازه در میادین تره‌بار و غرفه‌های عرضه مواد پروتئینی تغییر محسوسی نداشته است. فقط در برخی بخش‌ها و عرضه محصولات تخصصی مواد پروتئینی (ران، سردست، بال و گردن و...) نوسان‌‌های قیمتی جزئی وجود داشته است.

قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه روز چهارشنبه حدود هشت هزار و 400 تا هشت هزار و 500 بوده اما امروز قیمت عرضه مرغ تازه در بازار آزاد به هشت هزار و 600 تومان افزایش یافت.

بازه قیمتی در میادین تره‌بار برای مرغ تازه درسته بین هفت هزار و 290 تومان تا هشت هزار و 340 تومان است. مرغ منجمد پاک شده هم حدود پنج هزار و 700 تا پنج هزار و 900 تومان عرضه شده، البته قیمت گوشت قرمز هم در میادین تره‌بار افزایش محسوس یا قابل گزارشی ذکر نشده است.

قیمت گوشت گوسفندی بسته‌بندی‌شده (قسمت‌های مختلف) از کیلویی 25 هزار تومان تا 54 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، اما گوشت تازه گوسفندی بسته‌بندی نشده روی پیشخوان، بین سه تا هفت هزار تومان افزایش قیمت داشته‌ است گوشتی که بین 38 تا 60 هزار تومان قیمت‌گذاری شده و به گفته فروشندگان کشتار روز است و هنوز گرم است.

البته فروش چنین گوشتی در قطعات بالای سه کیلو نیز برای صرفه اقتصادی دارد. گوشت گوساله نیز با بازه قیمتی 30 تا 56 هزار تومان نیز افزایش حدود هفت هزار تومانی را داشته است. البته راسته و فیله گوساله با قیمتی حدود 70 هزار تومان به‌طور تقریبی افزایش قیمتی نداشته است.

بیشتر عاملان فروش دلیل افزایش قیمت‌ها را به دلیل تعطیلات یا نرسیدن کالای تازه و جدید (سرما و بسته شدن برخی معابر و راه‌ها) اعلام می‌کنند و این موضوع را مرتبط با دلار یا ارز نمی‌دانند. هرچند که تا پایان فروردین و اردیبهشت تأثیر افزایش قیمت ارز را در کالاها می‌توان مشاهده کرد.

پدیدآورنده: ساناز بردبار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید