Iranian Agriculture News Agency

برای حفاظت از جنگل‌های زاگرس انجام می‌شود

اختصاص 10 میلیارد ریالی برای مقابله با آفت جوانه‌خوار بلوط

آفت جوانه‌خوار بلوط زاگرس با مشارکت مردم تحت مدیریت و کنترل است

امسال حدود یک میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های استان‌های زاگرسی به‌طور علی‌الحساب اختصاص یافته است.

اختصاص 10 میلیارد ریالی برای مقابله با آفت جوانه‌خوار بلوط

به گزارش ایانا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در استان‌های زاگرسی کشور، حدود ۱۳۰ هزار هکتار از جنگل‌ها به آفت جوانه‌خوار بلوط آلوده‌اند که از این سطح ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار آن بحرانی است و نیاز به مبارزه دارد و ما مبارزه با این آفت را آغاز کرده‌ایم.

بهمن افراسیابی با بیان اینکه برای مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط به لحاظ اعتباری و فنی محدودیتی نداریم، اظهار داشت: محل‌های آلوده شناسایی شده و ما برای مبارزه، به‌موقع وارد عمل شده‌ایم و بعضی از استان‌ها از اعتبارات ستاد حوادث غیرمترقبه می‌توانند برای مهار این آفت استفاده کنند.

وی گفت: ظرف دو سال اخیر در مناطق بحرانی جنگل‌های زاگرس با آفت جوانه‌خوار بلوط از طریق محلول B.T که یک محلول غیرشیمیایی است به‌طور زمینی و هوایی مبارزه صورت گرفته که منجر به کاهش جمعیت این آفت شده است.

افراسیابی ادامه داد: در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان این آفت وجود دارد و متأسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی و سایر شرایط محیطی شاهد تشدید آفات و بیماری در عرصه‌های منابع طبیعی کشور هستیم و در رویشگاه‌های مختلف به‌نوعی از آفات و بیماری وجود دارد که برای بخشی که امکان خسارت بیش‌ازحد تحمل پوشش جنگلی و مرتعی و بیابانی باشد، دستورالعمل مبارزه تهیه و به استان‌های مربوطه ارسال شده که تمامی آن‌ها تحت اقدام و عملیات است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: از هفته گذشته نیز مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط به‌صورت محلول‌پاشی زمینی در جنگل استان آذربایجان غربی آغاز شده و در چهارمحال و بختیاری، محلول‌پاشی زمینی و هوایی و در لرستان به‌صورت زمینی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: به لحاظ آمادگی و شناختی که از جوانه‌خوار بلوط داریم و همچنین مشارکت مردم محلی، این آفت تحت مدیریت و کنترل است.

افراسیابی درباره همکاری سایر نهادهای ذی‌ربط برای کنترل آفت جوانه‌خوار بلوط گفت: برای کنترل آفات و بیماری‌ها در عرصه‌های جنگلی، مرتعی و بیابانی، نشست‌هایی با نمایندگان سازمان حفظ نباتات، مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی و سایر مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های ذی‌ربط در قالب کمیته تخصصی گیاه‌پزشکی داشته‌ایم و از ظرفیت‌های علمی، فنی و تجربی آن‌ها استفاده می‌کنیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید