Iranian Agriculture News Agency

نوسان ارز بیش از قیمت بالا به تولید آسیب می‌زند

سایه گرانی بر سر بازار گوشت قرمز

گوشت قرمز در سبد خانوارها سبک می شود

نوسان‌های ارزی، قیمت محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی را نشانه گرفته. گوشت و فرآورده‌های دامی هرچند تولید داخل هستند اما نهاده‌های تولید دام و به خصوص تغذیه دام وابسته به قیمت ارز است و به همین دلیل نوسان‌های نرخ ارز و روند رو به رشدی که در روزهای نخست هفته گذشته در پیش گرفته بود، باعث شده تا هزینه‌های تولید در این بخش افزایش پیدا کند.

سایه گرانی بر سر بازار گوشت قرمز

خلیل کریمی‌نسب نایب رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده و گوشت در مورد وضعیت صادر کنندگان دام زنده و چالش‌های جدید آنها در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: افزایش قیمت دلار همیشه به نفع صادرکننده است اما نوسان‌های قیمت (که ما بیشتر گرفتار آن هستیم) فقط به ما ضرر می‌زند.

او درباره میزان تاثیر این نوسانات بر قیمت محصولات دامی، یا به قولی میزان افزایش قیمت گوشت توضیح داد که با توجه به میزان افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته و نرخی که دولت تعیین کرده، می‌توانیم میزان تاثیرپذیری را تخمین بزنیم و قیمت را برآورد کنیم، اما با توجه به اینکه مصرف گوشت، قشر وسیعی از مردم را در برمی‌گیرد، اعلام میزان گرانی آن بار روانی خواهد داشت و قیمت را به لحاظ روانی هم بالا خواهد برد، بهتر است که برآوردها اعلام نشود.

او درباره تاثیر این اتفاق بر روی صادرات، اضافه می‌کند: حاشیه سود برای صنعت دامپروری و صادراتش خیلی بالا نیست که بتوان چنین نوسان‌هایی را تحمل کرد. در حال حاضر ما هنوز با حاشیه‌های مصوبه سال گذشته که واردات در مقابل صادرات را فقط مجاز می‌داند ، درگیر هستیم.

کریمی نسب بهترین راهکاری که وزارت جهاد در جهت حمایت از صنعت دامپروری، انتخاب کرده صادرات در مقابل واردات دانسته و توضیح می‌دهد: این موضوع توسط مجمع ملی صادرکنندگان به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شد. هرچند ممکن است با این پیشنهاد برخی به آنچه انتظار داشتند نرسند به همین دلیل هم به فکر برهم زدن فضای صادرات هستند.

او اضافه می‌کند: این بخشنامه (صادرات در قبال واردات) دلالی رانت ‌خواری را از صادرات حذف کرده و زمینه را برای کسانی فراهم کرد که صادر کننده و تولید کننده واقعی هستند. اما عده‌ای از دلالان سعی دارند عکس این موضوع را القا کنند.

نایب رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با اشاره به اینکه با توجه به گرانی قیمت گوشت بهترین راهکار، شیوه کنونی است توضیح می‌دهد: با این شیوه حق طبیعی تولید کننده نیز رعایت می‌شود و زمینه پایین آوردن قیمت گوشت را نیز فراهم می‌کند. ضمن اینکه مجوز به واردکنندگان برای صادرات 1000 راس بره نر با بخشنامه فعلی، 15 میلیون تومان است که برای صادر کننده و دامدار بسیار مقرون به صرفه است. قیمت آن هم عادلانه و مناسب است.

او توضیح می‌دهد: با توجه به خشکسالی، تنها امید دامدار به صادرات است که بتواند انگیزه‌ای برای تولید دام و دامپروری داشته باشد، همین امر سبب رقابت در دامپروری کشور و افزایش جمعیت دامی و کاهش قیمت گوشت می‌شود. در صورتی که صادرات دام زنده بدون واردات در نهایت جمعیت دامی کشور را تهدید کرده و باعث خروج دام بدون کنترل وزارت جهاد از لحاظ آماری خواهد شد.

نایب رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در توضیح شرایط کنونی می‌گوید: در حال حاضر باتوجه به شرایط، به ازای واردات گوشت به مقدار یک دوم همین میزان صادر می‌شود. که هم واردکنندگان انگیزه بیشتری برای واردت خواهند داشت و هم قیمت گوشت در کشور کنترل خواهد شد.

او یادآوری می‌کند: تقاضای دام سبک با وزن بالا و پایین، بسته به زمان و مناسبات در کشور ما متفاوت است. برای مثال در عید قربان و ماه مبارک رمضان درخواست برای دام سبک با وزن بالا زیاد است. ضمن اینکه کشورهای عربی همین درخواست را دارند و در مناسبات دیگر در خواست دام سبک با وزن کم است. درواقع هر نوع گوسفند با هر نوع وزن همیشه در کشور ما و کشورهای مجاور متقاضی دارد. البته صادرات به کشورهای مجاور، بره نر متقاضی بیشتری از گوسفند سنگین دارد.

کریمی‌نسب در مورد دلایل نوسان‌های قیمت گوشت در تهران و چند شهر بزرگ می‌گوید: بخشنامه جدید وزارت جهاد است که در قبال واردات امتیاز صادرات به وارد کننده داده، موجب شده گوشت مصرفی شهرهای بزرگ مانند تهران بیشتر از طریق واردات تامین شود که بخشنامه جدید آن را تسهیل کرده است.

او اضافه می‌کند: در فروردین ماه امسال، حدود 17 هزار راس دام صادرات شده که رقم قابل توجهی است. با وجود بخشنامه جدید به صراحت می‌توان گفت دست دلالان از صادرات کوتاه شده و کسانی که اهل کار و عمل هستند می‌توانند صادرات انجام دهند. باتوجه به نیاز فعلی کشور به گوشت و جهت کنترل قیمت گوشت بهترین شیوه توسط وزارت جهاد اتخاذ شد که جای تقدیر و تشکر دارد این بخشنامه از قاچاق دام جلوگیری کرده و به تعادل در بازار داخلی کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد نوسان قیمت ارز در روزهای اخیر صنعت دامداری و عرضه محصولات آن را با تنش مواجه کرده است. هرچند این تنش خیلی بزرگ و عمیق نشده اما ادامه آن حیات، گردش مالی این صنعت را به شدت به مخاطره می‌اندازد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید