Iranian Agriculture News Agency

نگاه سیاسی ریاض به سرمایه گذاری کشاورزی در عراق

سرمایه‌گذاری عربستان در کشاورزی و بازسازی عراق

عربستان ۱۰۰ میلیارد دلار در عراق سرمایه‌گذاری می‌کند

عربستان سعودی در تلاش است تا در بخش کشاورزی عراق سرمایه‌گذاری کند. نجیب نجیب، نماینده مجلس عراق، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیئت دولت عربستان سعودی هفته گذشته از عراق دیدار کرده با مقامات عراقی ملاقات داشته است.

سرمایه‌گذاری عربستان در کشاورزی و بازسازی عراق

این هیئت با امضای قرارداد، تفاهم‌نامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در استان انبار با طرف عراقی، به توافق رسیده و قرار است شرکت‌های سعودی تا یک‌میلیون هکتار در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. همچنین طبق شنیده‌ها، عربستان سعودی به دنبال اجرای یک طرح کشت و صنعت نمونه در استان نجف است و گفت‌وگوهای اولیه در این خصوص با مسئولان محلی در نجف آغازشده است.

نشریه ینی شفق چاپ ترکیه مدتی قبل در مقاله‌ای به روابط عربستان و عراق طی ماه‌های اخیر و تلاش ریاض برای نفوذ در عراق و خارج کردن ایران از این کشور اشاره‌کرده و نوشته است: «همکاری بین عربستان سعودی و عراق و رسیدن به اهداف مشترک، در زمانی کوتاه در جریان است و در همین راستا در سطوح بالا دیدارهایی بین مقامات دو کشور صورت گرفته است.

در این زمینه عربستان سعودی مبلغی بالغ‌ بر 100 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در عراق و بازسازی شهرهای سنی‌نشین این کشور مانند فلوجه، رمادی، تکریت و موصل هزینه خواهد کرد. همچنین عربستان برای خارج کردن آنچه نفوذ ایران در عراق می‌خواند و بازگرداندن آن به جهان عرب تلاش‌هایی به کار بسته است.»

حدود 6 ماه است که مسئولان و مقامات بلندپایه عربستان و عراق دیدارهایی داشته و در این دیدارها برای همکاری و رسیدن به یک هم پیمانی جدید تلاش‌هایی در حال انجام است. کارشناسان معتقدند  در این تعامل دوطرفه تنها مشکل این است که عراق از زاویه صرفاً اقتصادی به عربستان سعودی به‌عنوان یک فرصت نگاه می‌کند، اما ریاض از زاویه سیاسی این فرصت اقتصادی را فرصتی مضاعف در تعامل با بغداد می‌بیند.

پدیدآورنده:یاسمن طاهریان 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید