Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود خبر داد؛

آغاز مبارزه با آفت سن گندم در شهرستان هشترود

برگزاری جلسه هماهنگی مبارزه با آفت سن گندم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود از آغاز مبارزه با آفت سن گندم در این شهرستان خبر داد.

آغاز مبارزه با آفت سن گندم در شهرستان هشترود

مجید احمدی گفت: در حال حاضر کارشناسان و شبکه‌های مراقبت به‌طور مستمر در حال پایش مزارع در سراسر شهرستان هستند تا به‌محض تخلیه اماکن زمستان گذران و به نرم رسیدن تراکم، مبارزه علیه آفت سن آغاز شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی وجود آفت سن گندم در نقاطی از شهرستان به‌صورت لکه‌ای طی سال زراعی جاری، تأکید کرد: کشاورزان و گندم‌کاران در شهرستان آمادگی مبارزه با این آفت را داشته باشند تا به‌محض اعلام کارشناسان، اقدام به سم‌پاشی مزارع کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود با بیان اینکه سال گذشته عملیات مبارزه با سن گندم در شهرستان هشترود به سه هزار و 620 هکتار رسید، از کشاورزان خواست در مبارزه با آفت سن گندم حتماً مطابق با توصیه‌های کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و شبکه‌های مراقبت عملکرد و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

احمدی اهمیت مبارزه به‌موقع با آفت سن به‌ویژه سن مادر را مورد تأکید قرارداد و افزود: سم‌پاشی و مبارزه به‌موقع علیه این آفت در کنترل و مقابله با آن بسیار تعیین‌کننده است به‌طوری‌که هرچه در مبارزه با سن مادر موفق‌تر عمل شود به همان میزان جمعیت سن پوره کمتر شده و عملیات مبارزه با پوره کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود بیان کرد: عملیات مبارزه با سن مادر باید قبل از تخم‌ریزی انجام گرفته و زمانی آغاز شود که حدود 80 تا 90 درصد اماکن تخلیه شده باشد؛ در غیر این صورت مبارزه و سم‌پاشی علیه آفت بی‌فایده خواهد بود.

وی تشخیص زمان دقیق مبارزه با آفت سن را بسیار مهم دانست و بیان کرد: سم‌پاشی بهتر است در ساعات اولیه صبح انجام گرفته و از سم‌پاشی در شرایط وزش باد خودداری شود؛ بنابراین گندم کاران باید از فرصت‌های محدود، نهایت استفاده را ببرند.

احمدی اضافه کرد: در صورت کوتاهی در انجام به‌موقع عملیات مبارزه با سن، آفت مجدد به اماکن برگشته و درنهایت با افزایش جمعیت آفت، عملیات مبارزه برای سال‌های بعد دشوارتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته در مبارزه با آفت سن گندم، در شهرستان هشترود بسیار موفق عمل شده و گزارش سن‌زدگی در حد بسیار پایین بوده است، تأکید کرد: چنانچه کشاورزان در مبارزه با آفت سن کوتاهی کنند مراکز خرید، گندم سن‌زده بیش‌ازحد مجاز را خریداری نکرده و در صورت خرید نیز کشاورز مجبور به تحویل گندم با قیمت پایین خواهد شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید