Iranian Agriculture News Agency

روایت عضو اتاق بازرگانی تهران از سرگردانی اقتصادی با نوسان ارزی

باید به اقدام دولت دل‌خوش بود

هم‌اکنون باید به دنبال تثبیت و متعادل ساختن وضعیت موجود بود و امید می‌رود چنین وضعیتی با دلار ۴۲۰۰…

اخبار رسیده از بازار ارز نشان می‌دهد که باوجود اعلام دلار چهار هزار و 200 تومانی توسط دولت هنوز خبری از وجود چنین دلاری در بازار ارز نیست. کارشناسان اقتصادی معتقدند که ممکن است بازار ارز دستور دولت را مبنی بر تک‌نرخی شدن قیمت دلار نپذیرد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود بار روانی تشویشی که در بین مردم و جامعه به وجود آمده بازار ارز را متشنج‌تر خواهد کرد. مردم که در روزهای اخیر برای خرید ارز و تبدیل سرمایه‌هایشان حضور پررنگی در بازار ارز داشته‌اند، از دیروز صف‌های طویلی در مقابل صرافی‌ها تشکیل داده‌اند تا بتوانند دلاری که دولت نرخ آن را چهار هزار و 200 تومان تعیین کرده، خریداری کنند و سودی ببرند.

باید به اقدام دولت دل‌خوش بود

دراین‌باره عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «دلار در چند سال گذشته باید متناسب با نرخ تورم متعادل می‌شد که چنین اتفاقی رخ نداد. این کوتاهی در شرایطی اتفاق افتاد که انرژی زیادی در دلار در حال جمع شدن بود و بازار ارز مانده بود این میزان انرژی را چگونه و به چه شکلی تخلیه کند. اتفاقی که در روزهای اخیر افتاد، نتیجه رهاسازی این انرژی بود که بار روانی بالایی را برای جامعه به دنبال داشت.»

این عضو اتاق بازرگانی دلایل متعددی را برای چنین صعودی عنوان کرده و در ادامه توضیح می‌دهد: «دلایل اقتصادی که مزید بر علت چنین شوک ارزی در کشور شده متعدد است. این موضوع‌ها مواردی چون سفته‌بازی، واسطه‌گری، تهدیدات بیرونی و بالا بودن حجم نقدینگی در کشور را شامل می‌شود. نکته دیگر این است که در برهه‌های مختلف زمانی و بر سر مسائل متعددی که در کشور روی داده، هیجانی بودن مردم ایران به حادتر شدن اوضاع دامن زده است. به‌ویژه تصمیم‌هایی که در راستای بالا رفتن قیمت‌ها صورت گیرد. همیشه حرکت مردم برای خرید بیشتر وضعیت را بغرنج‌تر کرده است.»

او ادامه می‌دهد: «اگر رابطه غیرقابل‌انکار نرخ تورم و افزایش دلار را در نظر بگیریم به این نکته می‌خواهیم برد که دلار نیاز به افزایش قیمت دارد، اما این اتفاق باید به‌مرور رخ دهد. حالا که دلار افسار خود را پاره کرده و به شش هزار و 100 تومان رسیده باید دل‌خوش به اقدام دولت برای دلار چهار هزار و 200 تومانی بود. بر این اساس باید چنین تصمیمی را برای تک‌نرخی کردن قیمت دلار به فال نیک گرفت، چراکه وضعیت می‌توانست بسیار بدتر از اوضاع کنونی باشد.»

آرگون با اشاره به ظرفیت بالای دلار برای صعود قیمت، عنوان می‌کند: «درهرحال دلار کشش لازم را برای افزایش قیمت داشت اگر این اتفاق در طول زمان اتفاق می‌افتاد امروز دیگر شاهد دلار شش هزار و 100 تومانی در بازار نبودیم. قطعاً با اقدام زودتر مدیریت بازار دلار در کشور، شکل و شمایل بهتری را به خود می‌گرفت و بهتر می‌شد که بازار دلار را تنظیم می‌کرد، اما در حال حاضر با اعلام دلار چهار هزار و 200 تومانی شاید بتوان امید داشت که دلار تک‌نرخی بتواند وضعیت موجود را بهبود بخشد. تنها مسئله‌ای که در این بین وجود دارد موضوع حجم نقدینگی در کشور است. به علت پایین بودن حجم نقدینگی در کشور باید دید چنین سیاستی قابل اجرا است یا خیر.»

او تأکید می‌کند: «عملاً باید اقتصاد ایران واقع‌بینانه‌تر به این موضوع نگاه کند و برای جلوگیری از چنین شوک‌هایی هرساله بر اساس نرخ تورم و به نحوی کاملاً منطقی، قیمت دلار را بالا ببرد. حتی این مسئله باعث می‌شود قدرت پیش‌بینی اقتصادی در کشور بالا برود و این موضوع کمک شایانی به عملکرد بهتر فعالان اقتصادی خواهد کرد.»

آرگون با اشاره به اینکه بازار فروش کالا در روزهایی که گذشت بسیار سردرگم بود و نمی‌توانست درست و غلط را در معاملات خودش تشخیص دهد، یادآوری می‌کند: «قطعاً بخش عمده‌ای از دارندگان کالا در روزهایی که گذشت، برای فروش کالاهای خود در وضعیت گیج‌کننده‌ای بر سر می‌بردند. حتی می‌شود به‌طور یقین گفت که در چند روز اخیر فروشندگان، فروشنده و خریداران نیز خریدار نبودند. چراکه هر دو قشر نمی‌دانستند که با چه قیمتی باید خریدوفروش را انجام داد، اما هم‌اکنون باید به دنبال تثبیت و متعادل ساختن وضعیت موجود بود و امید می‌رود چنین وضعیتی با دلار چهار هزار و 200 تومانی محقق شود.»/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید