Iranian Agriculture News Agency

قیمت دلار کف بازار سفت و محکم است

دلار 6000 تومان را رد کرد

مردم برای خرید ارز به بازار هجوم آوردند

دلار 6 هزار تومانی شد، یورو رکورد هفت هزار تومان را پشت سر گذاشت و پوند هم هشت هزار تومان را رد کرد. التهاب در چهارراه استانبول موج می‌زد، صرافان از حضور پررنگ مردم برای خرید ارز خبر می‌دهند و قیمت‌ها از علاقه شدیدشان برای رکوردزنی‌های جدید پرده برداری می کنند.

دلار 6000 تومان را رد کرد

به گزارش «خبرگزاری ایانا»، دلار که از روز گذشته نوسانهای ساعتی را به نمایش گذاشته بود، بار دیگر خبرساز بازار آزاد ارز شد. روندی که از دیروز شروع شد و امروز پیش‌بینی‌ها را به حقیقت تبدیل کرد. حالا نگاه‌ها به دنبال این است که ببیند، بازار کجا آرام و قرار خواهد گرفت؟ و دلار تا کجا پیش‌روی خواهد کرد؟

نوسان رو به رشدی که از دیروز بازار ارز را زیر سایه حواشی برده در حالی امروز رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت که با آمدن خبر غیررسمی دلار 6 هزار تومانی، برای ساعاتی قیمت دلار نقدی از روی سایت اتحادیه طلا و جواهر برداشته شد و دلار صرافی بانکی نیز قیمت چهار هزارو 950 تومان را نشان می‌داد. کارشناسان و فعالان بازار بیشتر به نقش بانک مرکزی در اتفاق‌های بازار اشاره می‌کنند؛ رفتار منفعلانه بانک مرکزی و عدم شفافیت دولت در اعلام وضعیت موجود روند افزایش قیمت دلار را به شدت تقویت کرده است.

در این شرایط مردم که پیش بینی می‌کنند، روند افزایشی قیمت ادامه داشته باشد و ارزش پول ملی کاهش قابل توجهی را تجربه کند، روز گذشته و امروز برای تبدیل سرمایه ریالی خود به ارزهای معتبر به بازار هجوم آوردند و آنطور که صرافان چهارراه استانبول می‌گویند، امروز تعداد خریداران ارز نسبت به روز گذشته بیشتر بوده و بازار با اقبال بیشتری ازسوی خریداران روبه‌رو شده است.

خانزاده یکی از فعالان بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: از ابتدای هفته تا به امروز، با توجه به افزایش قیمت دلار و ارزهای دیگر، انتظار بر این بود که از تعداد متقاضیان تا حدودی کاسته شود، اما از ابتدای هفته هر روز به تعداد متقاضیان ارز افزوده شده است.

او اضافه می‌کند: موج و تقاضای هجومی برای خرید ارز در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده و با توجه به تجربه در دوره‌های مشابه انتظار ما به عنوان فعالان بازار، منتظر کاهش قیمت هم بودیم اما بازار در تمام روزهای گذشته نوسان‌های رو به بالا دارد.

این فعال بازار با اشاره به اینکه ما منتظر بازگشت بازار و فروکش کردن قیمت دلار هستیم توضیح می‌دهد: دلار نقدی در بازار روز گذشته تا شش هزار و 100 تومان هم معامله شد. اما این قیمت چندان عجیب نبود مشکل اینجا بود که نشانه‌های بازگشت قیمت خیلی پررنگ نیست و به اصطلاح قیمت «کف بازار سفت و محکم» است.

او اضافه می‌کند: نشانه دیگری که خیلی مثبت و نشان دهنده بازگشت قیمت نیست، این است که تقاضا برای ارزهای دیگر غیر از دلار مانند یورو و پوند و حتی لیر و درهم نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. در تجربه‌های گذشته و مشابه دولت و بانک مرکزی با سرعت بیشتری وارد عمل می‌شدند. اما تاخیر بیشتر در این ورود، می‌تواند موضوع را پیچیده‌تر کند.

خانزاده معتقد است پایه قیمت دلار وقتی از پنج هزار و 700 یا پنج هزار و 800 شروع می‌شود کنترل آن خیلی سخت‌تر خواهد بود. او می‌گوید: در حال حاضر قیمت دلار در کف بازار حدود شش هزار 100 تومان است. قیمت پوند هشت هزار و 400 تومان، یورو هفت هزار و 200 تومان است. روزگذشته حتی تا ساعت 17 که بازار به طور رسمی تعطیل شد قیمت‌ ارز همچنان رو به صعود داشت.

هر چند که در روزهای اخیر بسیاری از فعالان سیاسی و اقتصادی در مورد نرخ ارز اظهارنظر کرده‌اند و درباره عواقب بی‌توجهی و ادامه روند قیمت‌ها هشدار داده‌اند اما هنوز خبری از برنامه دولتی‌ها برای به آرامش رساندن بازار نیست و حتی از حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در مجلس نیز نتیجه واضح و روشنی به دست نیامده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید