Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگوی عضو کمیسیون کشاورزی با ایانا بررسی شد:

تأثیر نوسانات ارز بر امنیت غذایی

مدیران جهاد کشاورزی باید مسئله را جدی بگیرند

روز یک‌شنبه‌ بازار ارز ایران شاهد یکی از تاریخی‌ترین روزهای خود بود و هر دلار به پنج هزار و 800 تومان رسید و امروز هم قیمت شش هزار تومان را پشت سر گذاشت. این نوسان ارزی بی‌شک بر بسیاری از ابعاد زندگی مردم تأثیر خواهد داشت.

تأثیر نوسانات ارز بر امنیت غذایی

مهم‌ترین دلیل این تأثیرگذاری به مدل اقتصادی ایران بازمی‌گردد. اقتصاد ما از صنایع فنآوری گرفته  تا کالاهای مصرفی، وارداتی است و حتی بسیاری از کالاهای مصرفی تولید داخل هم مواد اولیه خود را با واردات تأمین می‌کنند. با بالا رفتن قیمت ارز طبیعتاً پول بیشتری برای واردات مواد اولیه باید پرداخت شود و به همان میزان قیمت اجناس مصرفی هم بالا خواهد رفت.

یکی از حوزه‌هایی که در این مورد به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، حوزه کشاورزی است. صنعت کشاورزی در کشور ما صنعتی به‌شدت وابسته به واردات محسوب می‌شود و از علوفه تازه تا نهاده‌های دامی و کشتی را وارد می‌کند.

به بیان ساده‌تر ازاین‌پس باید پول بیشتری برای وارد کردن این اقلام پرداخت شود و پرداخت پول بیشتر به معنای گران‌تر شدن اجناس و کالاهای کشاورزی از مصرفی تا فن آوری است.

از سوی دیگر بالا رفتن قیمت محصولات کشاورزی رابطه مستقیم با سفره مردم و مقوله امنیت غذایی دارد که یکی از شاخص‌های مهم امنیت ملی شمرده می‌شود. بی‌تردید نمی‌توان از کنار چنین مسئله مهم و حساسی به‌راحتی عبور کرد و انتظار می‌رود مدیران این حوزه برنامه‌هایی را برای جلوگیری از وقوع اتفاق‌های تلخ ناشی از نوسان ارز در دستور داشته باشند.

«ایانا» امروز تلاش بسیاری کرد تا با مدیران جهاد کشاورزی تماس گرفته و جویای برنامه‌ها و راهکارها در این زمینه شود اما در عین ناباوری برخی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند و برخی دیگر موضوع را بیشتر به شوخی گرفته و می‌گفتند: «من در این زمینه تخصصی ندارم.»

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی مدیران ما هنوز مسئله را چندان جدی نگرفتهاند.

این در حالی است که یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با ایانا از تأثیر مستقیم نوسان ارز بر حوزه کشاورزی گفت و بیان داشت: نوسانات ارز بیشترین تأثیر را بر کشاورزی خواهد گذاشت و امنیت غذایی ما را هدف قرار خواهد داد.

یوسف داودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: صنعت کشاورزی و صنعت دام و طیور ما به‌شدت وابسته است و بدون واردات تعطیل می‌شود. طبیعتاً بالا رفتن قیمت ارز این حوزه‌ها را به‌شدت تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

او در ادامه تأکید کرد: نهاده‌های دامی و کشاورزی ما همه از خارج وارد می‌شود و تولید داخل نیست که نگران افزایش قیمت دلار نباشیم. دامداران ما با چنین وضعیتی نمی‌توانند ادامه دهند و بیم آن می‌رود که بسیاری از این واحدهای تولیدی با تعطیلی روبهرو شوند. دولت باید یک فکر اساسی برای این حوزه داشته باشد؛ زیرا این مسئله امنیت غذایی و امنیت ملی ما را دستخوش تغییر و دگرگونی خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید