Iranian Agriculture News Agency

تحلیل بلومبرگ از سقوط ریال در ایران:

فشار سیاسی آمریکا، یکی از عوامل وضعیت کنونی

روی کار آمدن ترامپ، وضعیت به‌شدت پیچیده شده است

ریال ایران برای دومین بار طی دو ماه گذشته در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. این اتفاق باعث نگرانی‌هایی در ایران شده و بسیاری از معاملات تجاری به تعلیق درآمده است. خبرگزاری‌های داخلی ایران خبر داده‌اند که در پایان روز کاری گذشته در تهران قیمت دلار به مرز 57 هزار ریال رسید و این اتفاق فروش دلار و یورو را در صرافی‌ها و بانک‌ها متوقف کرد.

فشار سیاسی آمریکا، یکی از عوامل وضعیت کنونی

در بهمن‌ماه سال قبل هم وقتی قیمت دلار به شکل غیرقابل‌انتظاری بالا رفت، تعداد قابل‌توجهی از دلالان ارز در تهران دستگیر شدند. دولت ایران اعتقاد دارد عدم دسترسی ایران به بازارهای جهانی و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی برخی فرصت‌طلبان و انجام معاملات پنهانی، دلیل افزایش قیمت ارز است.

 

فشار از سوی آمریکایی‌ها

یکی از عوامل به هم ریختن نظم اقتصادی ایران، فشار سیاسی آمریکایی‌ها است. پس از برجام قرار بود بسیاری از تحریم‌های اقتصادی علیه دولت ایران لغو شود، اما با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، وضعیت به‌شدت پیچیده شده است.

رضا، مدیر یک شرکت بازرگانی خارجی در تهران می‌گوید: «با توجه به تحریم‌های سیاسی انتقال دلار به ایران بسیار مشکل است و از سوی دیگر مشکل اساسی در ایران آن است که دلار دونرخی شده و همین اتفاق باعث می‌شود برخی به دنبال سوءاستفاده از شرایط باشند.»

بسیاری از تجار در ایران به علت بالا رفتن نرخ ارز با مشکل روبه‌رو شده‌اند و نمی‌توانند برای واردات ثبت سفارش انجام دهند.

پیام که مدیر یک شرکت تبلیغاتی و چاپی کوچک در تهران است، می‌گوید: «می‌خواستم تعدادی پرینتر وارد کشور کنم، اما به خاطر نرخ ارز این کار را تعلیق کرده‌ام و کالای موجود در انبار هم برای فروش پایین آمده است»

بحران مهندسی شده

برخی مقامات در تهران بالا رفتن قیمت دلار در ایران را یک توطئه سیاسی علیه حسن روحانی می‌دانند که مخالفان دولت می‌خواهند دولت را ناکارآمد نشان دهند.

حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی در این زمینه می‌گوید: «برخی می‌خواهند با ایجاد بحران اقتصادی ناکارآمدی دولت را مهندسی کنند.» مجلس ایران روز دوشنبه نشست ویژه‌ای با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی برگزار می‌کند تا بتواند اطلاعاتی از تغییرات به وجود آمده در بازار ارز به دست آورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید