Iranian Agriculture News Agency

کاهش تولید محصولات کشاورزی بر اثر خشک‌سالی

بارش‌ها نصف شد، پیش‌بینی‌ها تلخ

۲۹ استان کشور روی نوار قرمز خشک‌سالی و کم‌آبی قرار گرفته‌اند

بارش‌ها نصف شده، 29 استان کشور روی نوار قرمز خشک‌سالی و کم‌آبی قرار گرفته تا پیش‌بینی‌های تلخی از روزهای آینده به نمایش گذاشته شود. داده‌های دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، خبر می‌دهد که میزان بارندگی در سال زراعی و آبی جاری نسبت به میانگین دوره‌ مشابه در درازمدت با ۴۶ درصد کاهش همراه بوده است.

بارش‌ها نصف شد، پیش‌بینی‌ها تلخ

به گزارش خبرگزاری ایانا، نقشه ترسیمی بارش‌های کشور در سال آبی جاری (ابتدای مهرماه 96 تا 14 فروردین 97) که از سوی اداره کل هواشناسی استان البرز منتشر شد، نشان می‌دهد 29 استان ایران بر روی نوار قرمز خشکسالی و کم‌آبی قرار گرفته‌اند که استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان به مراتب وضعیت نامناسب‌تری به لحاظ بارش دارند. در این نقشه، تنها 2 استان آذربایجان شرقی و اردبیل به لحاظ بارشی روی نوار سبز هستند و استان آذربایجان غربی در مرز خشکسالی قرار دارد.

این نمودار قرمز رنگ که شاید برای همه حکایتی تلخ از کم‌آبی باشد، برای کشاورزان نشانی از کاهش تولید و حتی خداحافظی با کشاورزی خواهد بود، زیرا یکی از مهم‌ترین تبعات این کاهش بارش و خشکسالی که چند سالی می‌شود، خبرهای بسیاری درباره آن به گوش می‌رسد، کاهش تولید محصولات کشاورزی است، به خصوص تولید گندم دیم.

در اینباره احمد حسینی، کارشناس و فعال حوزه کشاورزی استان خراسان جنوبی به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» گفت: «با توجه به کاهش بارندگی در کشور و افزایش گرمای هوا، امسال با کاهش تولید محصولات کشاورزی مواجه خواهیم بود. در استان خراسان‌جنوبی نیز طبعا میزان تولید گندم، پسته، زرشک و زعفران کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر آن طور که گفته می‌شود در سال آینده نیز وضعیت بارندگی در کشور چندان بهبود نخواهد یافت و در این صورت وضعیت تولید در سال‌های آینده نیز به همین منوال خواهد بود، مگر آن که مسئولان برای این مشکل چاره‌ای بیابند.»

او با اشاره به اینکه 18 سال است در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کند، توضیح داد: «باورم این است که راه‌های زیادی برای مقابله با خشکسالی و تبعات آن وجود دارد، به شرط اینکه کار به دست افراد کاردان سپرده شود. متولی کشاورزی وزارت جهاد است و باید برای رفع این مشکل ابتدا دانش کشاورزان را بالا ببرد. سیاست‌های ترویجی در این حوزه کافی نیست و تکنولوژی‌های موردنیاز هنوز تأمین نشده است. خشکسالی پدیده‌ای جهانی است و می‌توان با برنامه‌ریزی از ابعاد آن کاست.»

خشک‌سالی قیمت گوشت را افزایش می‌دهد

کشاورزان و فعالان این حوزه، با روندی که بارش‌ها دارد صراحتا پیش‌بینی می‌کنند که امسال، سال خوبی برای برداشت محصول نخواهد بود و تولید کاهش خواهد یافت و این پیش‌بینی را می‌توان در نگاه دامداران به وضعیت بارش هم مشاهده کرد. خلیل کریمی‌نسب، نایب رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور، از زاویه دیگری به این مسأله پرداخت. او در گفتگویی که با «خبرگزاری ایانا» داشت، گفت: «هنگامی که خشک‌سالی به وجود می‌آید بیشترین آسیب به دامداران وارد می‌شود، چرا که نگهداری دام به مراتب سخت‌تر و تهیه غذای آن پرهزینه‌تر می‌شود. در بخش تولید روستایی و خرد در دوره خشک‌سالی دیگر نمی‌توان دام‌ها را به چرا برد و باید برای آنها ذرت و علف خرید که این مسأ‌له تولید را گران‌تر می‌کند و طبیعتا قیمت گوشت هم بالا می‌رود. در بخش تولید کلان و صنعتی نیز این مشکل به گونه دیگری بروز پیدا می‌کند؛ در دوران خشک‌سالی تولید غذای دام گران‌تر می‌شود و واحدهای صنعتی دامداری نیز مجبور هستند پول بیشتری برای دام‌های خود بپردازند.»

به گفته این تولیدکننده محصولات دامی در شرایط خشکسالی دامدار چاره‌ای جز فروش دام خود به قیمت ارزان ندارد، با این همه اگر امکان صادرات فراهم شود باز هم دامداران زیان هنگفت نخواهند دید.

کریمی‌نسب افزود: «در این شرایط بسیاری از دامداران ترجیح میدهند فعالیت در این حوزه را کنار بگذارند و دامداری‌های خود را تعطیل کنند. هم اکنون بسیاری از دامداری‌های کشور تعطیل شده‌اند.»

نایب‌رییس‌ مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور در ادامه خبرهای ناامیدکننده‌ای که از وضعیت تولید محصولات دامی می‌دهد، راوی خبر خوبی هم می‌شود: «خبرهای خوبی نیز به گوش می‌رسد و قرار است دولت امسال دوباره اجازه صادرات محصولات دامی را بدهد. این اتفاق خوبی است و انگیزه دامداران را هم بالا برده است. در جلساتی که با دامداران داشتیم بسیاری از آنها برای امسال برنامه‌های مهمی دارند که بتوانند صادرات محصولات دامی را دوباره از سر بگیرند.»

هر چند که دامداران با شنیدن خبر وعده صدور دوباره مجوز صادرات برای تولید انگیزه پیدا کرده‌اند اما وضعیت بارش و تأمین علوفه دام چندان وضعیت امیدوارکننده‌ای نیست و به نظر می‌رسد که حتی وعده صدور مجوز صادرات هم به افزایش چشمگیر تولید محصولات دامی منجر نشود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید