Iranian Agriculture News Agency

ماجرای چینی‌های خلیج ‌فارس به روایت شیلات

ماجرای فعالیت شناورهای چینی در آب‌های هرمزگان حاشیه‌های زیادی با خود به دنبال داشت.

 
 

|  شاپور کاکولکی-  سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات |

شهروند: ماجرای فعالیت شناورهای چینی در آب‌های هرمزگان حاشیه‌های زیادی با خود به دنبال داشت. اینجانب نه به‌عنوان معاونت صید شیلات بلکه به‌عنوان یک استاد دانشگاه می‌گویم که هیچ شناور چینی در آب‌های هرمزگان وجود ندارد و اگر کسی مدرکی برای اثبات این ادعا دارد، ارایه دهد. در حال حاضر، تمام کشتی‌های صیادی فعال در آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، مالکیت و پرچم ایرانی دارند و وجود شناورهای چینی در این سواحل ادعایی غیر مستند است. هر شناوری که بخواهد وارد آب‌های جمهوری اسلامی ایران شود، در گام اول با نیروهای نظامی و انتظامی مواجه می‌شود و این ادعا سه ارگان را توأمان زیر سوال می‌برد؛ سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان شیلات و نیروی انتظامی و ارگان‌های امنیتی.

برای درک بهتر این موضوع خوب است بدانید که مجوز صید تنها به شناورهایی داده می‌شود که توسط سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده و پرچم ایران را برافراشته کند. بعد از مرحله ثبت و اخذ مجوز، باید دید که آیا آن کشتی از لحاظ فنی واجد صلاحیت صید و صیادی هست؟

فراموش نکنید که مجوز شناورها هر چند ماه یک‌بار نیاز به تمدید دارد و یک شناور نمی‌تواند مدت‌های طولانی با مجوزی قدیمی کار کند.

اما ماجرا چیست؟ صیادان محلی شناورهایی با کاپیتان‌های چینی را در آب‌های ایران رویت کرده‌اند. همه ما می‌دانیم که صیادان قشر شریفی هستند و به ما دروغ نمی‌گویند. ماجرا از این قرار است که کشتی‌های صید فانوس ماهی کشتی‌هایی هستند که به تازگی به آب‌های ایران رسیده‌اند و ممکن است کاپیتان آنها برای آموزش به صیادان ایرانی از جنوب‌ شرق آسیا انتخاب شده‌باشد. مردمان این خطه هم غالبا چهره‌های چینی دارند اما صیادان عزیز بدانند که حتی بسیاری از هواپیماهای ما هم خلبان‌های غیرایرانی دارند و به این معنا نیست که منافع مالی شناور یا هواپیما عاید غیر ایرانی‌ها می‌شود.

در پایان نگارنده تأکید می‌کند که آب‌های حاکمیتی ایران تحت نظر سه ارگان مهم کشور است و نمی‌توان با یک شایعه همه زحمات این سه ارگان را زیر سوال برد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید