Iranian Agriculture News Agency

ماجرای ممنوعیت واردات کالا از ۴ کشور

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد که بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت واردات کالا از چهار کشور به معنی محدودیت واردات کالا نیست، بلکه قرار است عملیات واردات از طریق سیستم بانکی و گشایش ال سی از این کشورها انجام شود.

 

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در تکمیل بخشنامه ممنوعیت واردات کالا از کشورهای ترکیه، چین، کره و هند به صورت بدون انتقال ارز، موارد چندگانه‌ای را به شبکه بانکی ابلاغ کرده که این شائبه به وجود آمده است با این تصمیم واردات کالا از این کشورها با محدودیت روبرو خواهد شد. رضا کامی در این باره به ایسنا گفت: بحث ممنوعیت واردات کالایی وجود ندارد.

وی ادامه داد: پیش از عید، بانک مرکزی بخشنامه‌ای ابلاغ کرده بود که واردات کالا از چهار کشور ترکیه، هند، کره و چین بدون انتقال ارز ممنوع است. یعنی پیش از بخشنامه، تجار به بانک مراجعه نمی‌کردند، خارج از کشور پول داشتند و ثبت سفارش می‌کردند و جنس را می‌خریدند اما اکنون بر اساس این بخشنامه این اقدام باید از کانال بانک انجام شود و هیچ ممنوعیت خاصی در جریان نیست.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: اصلا بحث کالایی وجود ندارد که مثلا واردات بعضی کالاها از ترکیه ممنوع شده باشد. از طرف دولت ترکیه هم هیچ ممنوعیتی برای واردات کالاها از ایران وجود ندارد و طبق روال قبلی انجام می‌شود. این فقط از طرف ایران است که واردات از این چهار کشور از شکل بدون انتقال ارز خارج شود و از طریق بانکی و به صورت ال سی یا اعتبارات اسنادی و روش‌های دیگر انجام شود و هیچ ممنوعیت واردات کالایی در این بخشنامه وجود ندارد و در واقع سیستم واردات تغییر کرده است.  

کامی درباره تاثیر ابلاغ این بخشنامه بر واردات کالا از این چهار کشور گفت: به نظر نمی‌رسد که با این سیستم جدید اتفاق خاصی در تجارت ایران با این کشورها رخ دهد و اتفاقا شرایط بهتر می‌شود و روال درست‌تری پیدا می‌کند، چون سیستم بانکی وقتی وارد می‌شود خیلی از مشکلات در روابط تجاری برطرف خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در راستای ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور درخصوص ممنوعیت واردات کالا از کشورهای ترکیه، چین، کره و هند به صورت بدون انتقال ارز و تأکید بر استفاده از روش های بانکی (گشایش اعتبار/ برات اسنادی و یا حواله) اعلام کرده که شبکه بانکی لازم است در استفاده از روش پرداخت برات اسنادی با رعایت موارد زیر و در چاچوب مقررات ارزی اقدامات لازم را به عمل آورند:

 

۱‌- در مواردی که ثبت سفارش غیر بانکی و پرداخت به فروشنده قبل از ۱۳۹۶.۱۱.۱۶ صورت پذیرفته باشد، استفاده از روش برات اسنادی بدون تعهد پرداخت به شرط ارائه اصلاحیه ثبت سفارش مبنی بر تغییر نوع آن به «شیوه های متداول بانکی» و ارائه اسناد و مدارک مثبته توسط متقاضی مبین انجام پرداخت و یا تسویه حساب با ذینفع و همچنین در مقابل ارائه اسناد حمل مربوطه، صرفاً تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۷ مجاز خواهد بود.

 

۲‌- در مواردی که ثبت‌سفارش انجام نشده و لیکن پرداخت های مربوطه قبل از ۱۳۹۶.۱۱.۱۶ صورت پذیرفته باشد، استفاده از روش برات اسنادی بدون تعهد پرداخت به شرط انجام ثبت سفارش با نوع «شیوه های متداول بانکی» با ارائه اسناد و مدارک مثبته توسط متقاضی حاکی از انجام پرداخت و یا تسویه حساب با ذینفع و ارائه اسناد حمل مربوطه، صرفاً تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۹۷ مجاز خواهد بود.

 

۳‌- در سایر موارد درصورت انجام ثبت سفارش بعد از ۱۳۹۶.۱۱.۱۶ بابت واردات از ۴ کشور مذکور استفاده از روش برات اسنادی بدون تعهد پرداخت مجاز نبوده و استفاده از سایر ابزار های بانکی منوط به خرید ارز از این بانک خواهد بود.

 

ضمناً درخصوص ثبت‌سفارش‌هایی که قبل از ۱۳۹۶.۱۱.۱۶ به صورت بدون انتقال ارز (غیر بانکی) صادر گردیده‌اند، چنانچه مشمول ماده ۱۱ آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات باشند، واردکنندگان می‌توانند با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص ترخیص کالای خود اقدام کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید