Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده: تولیدکنندگان عامل گرانی گوشت نیستند

گوشت را چه کسانی گران کردند؟

هزینه‌ها برای نگهداری و پرورش دام زنده افزایش قابل‌توجهی داشته و این روند تا پایان امسال هم ادامه د…

افزایش قیمت گوشت که از اسفند ماه سال گذشته شروع شد و آن‌طور که خبرها از بازار خرده­‌فروشی حکایت می‌کنند، این روزها قیمت هر کیلو ران گوساله را به حدود 45 هزار تومان، ماهیچه گوساله را به 50 هزار تومان و هر کیلو گوشت سردست گوسفندی را به نزدیکی 46 هزار تومان رسانده است، صدای نارضایتی­‌های بسیاری را بلند کرد. مردمی که با شنیدن تورم تک رقمی انتظار افزایش قیمت­‌ کمتر را دارند حالا با گرانی روبه­‌رو شده‌اند و نمی­‌دانند از کجا ناشی شده؛ تولیدکنند­‌گان یا خرده­‌فروشان.

گوشت را چه کسانی گران کردند؟

در این باره منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده افزایش قیمت گوشت را مربوط به افزایش قیمت تولید یا تصمیم تولیدکننده نمی‌داند و در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: افزایش قیمت گوشت به خصوص در شب عید یا در روزهای اخیر هیچ ارتباطی به گران شدن لاشه یا تصمیم تولیدکنندگان دام ندارد. در بخش لاشه سنگین (بره پروار) هم افزایش قیمت چندانی نبوده یعنی از 32 هزار تومان به 34 تا 35 هزار تومان رسیده است.

او در توضیح این‌که چرا قیمت برای تولیدکننده افزایش نداشته اما قیمت خرده­‌فروشی افزایش محسوسی را نشان می­‌دهد، می‌گوید: بخشی از نیاز داخل از طریق واردات تأمین می‌شود همین موضوع هم باعث شده تا قیمت لاشه دام (سبک و سنگین) نتواند از سوی تولیدکننده، افزایش زیادی داشته باشد اما این افزایش قیمت به‌خصوص در تهران و شهرهای بزرگ بسیار اتفاق می­‌افتد که از سوی خرده­‌فروشان است، نه تولیدکنندگان.

او اضافه می‌کند: تورم در بخش صنعت تولید دام زنده به شدت افزایش پیدا کرده است. هزینه‌ها برای نگهداری و پرورش دام زنده افزایش قابل‌توجهی داشته و به احتمال زیاد این روند تا پایان امسال هم ادامه دارد.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده درباره وضعیت کنونی دامداران چنین توضیح می‌دهد: دامداران با توجه به هزینه بالای تولید دام و فرآورده­‌های آن، هم‌چنین ظرفیت‌های داخلی برای نگهداری و فرآوری دام، تمایل بیشتری برای صادرات دارند. صادرات دام زنده تا حدود زیادی می‌تواند هزینه‌های تولید را پوشش دهد.

او اضافه می‌کند: از سال گذشته که بخشنامه دولت و سازمان دامپزشکی ابلاغ شده ما با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و هنوز مشکل صادرات در مقابل واردات حل نشده است. این در حالی است که این بخشنامه صادراتی با تغییر انشای قانونی بدون تغییر در اصل و اساس قانون مربوطه قابل اجراست اما این مشکل هم‌چنان پابرجاست و صادرکنندگان (به خصوص صادر کنندگانی که واردات هم دارند) با مشکلات زیادی مواجه­‌اند. این موضوع باعث شده تا تولید کنندگان فشار زیادی را متحمل شده و بسیاری از واحدهایی که تولید محدود دارند، تعطیل شوند.

پوریان با اشاره به اینکه مهم‌ترین و بهترین تصمیمی که برای بخش تولید دام در سال 96 گرفته شد همین اجازه صادرات به تولیدکنندگان دام بود، می‌گوید: از آنجایی که این قانون به درستی ابلاغ نشد تاکنون صادرات به درستی انجام نشده است. در اواخر سال نیز این موضوع به طور کلی به فراموشی سپرده شد و حمایت خاصی هم از تولیدکننده‌ در این بخش نشد. با توجه به اینکه در سال 97 مشکلات و بحران آب هم‌چنان وجود دارد بهتر است مسئولان به فکر باشند تا تصمیم درستی گرفته شود.

تورم تولید بالاتر از میانگین

تورم بخش تولید در سال گذشته از میانگین تورم کل بالاتر بود. بر اساس آمار بانک مرکزی تورم کل در سال 96 حدود 9.9 درصد اعلام شد. تا پایان سال 96 در بخش فراوری صنعتی محصولات غذایی و کشاورزی تورم تولیدکننده حدود 15.1 درصد بوده که همین شاخص در بهمن ماه 96 حدود 14.3 درصد برآورده شده است. البته در بخش تخصصی فرآوری مواد گوشتی بر اساس آمار موجود بانک مرکزی تا پایان بهمن ماه 96 تورم 10.2 درصد بوده است. شاخص تورم در بخش پرورش گوسفند و بز تا بهمن ماه 96 حدود 14.8 بوده، هم‌چنین در بخش پرورش گاو و گاومیش حدود 9.3 درصد اعلام شده، در حالی که شاخص کل تورم تولید حدود 11.9 درصد بوده است.

در پاییز سال 96 دولت اجازه داد که واردکنندگان گوشت قرمز در ازای صادرات هر کیلو گوشت یک کیلو گوشت قرمز وارد کنند. اما به دلیل اینکه صادرات گوشت به شیوه شمارش هر رأس دام انجام می‌شود موضوع صادرات گوشت در مقابل واردات هم‌چنان مسکوت ماند. این در حالی است که تولیدکنندگان دام بخش مهمی از تولید خود را بر پایه میزان صادرات صورت می‌دهند و در واقع مصرف داخلی ندارد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید