Iranian Agriculture News Agency

سیستان و بلوچستان، چشم‌انتظار ساماندهی گردشگری

خنک‌ترین ساحل تابستانی ایران در رمین چابهار است

آخر ایران، بکر و محروم و سیاحتی

ایانا- اقتصاد: اینجا آخر دنیا است؛ زن بلوچ این جمله را درحالی‌که از کنار ماشین گردشگران رد می‌شود، عنوان می‌کند، اما سیستان و بلوچستان آخر دنیا نیست و قرار هم نیست سفر به آن در حکم سفر به آخر دنیا باشد. استانی که سوزن‌دوزی زنانش شهره عام و خاص است، رستم قهرمان افسانه‌ای شاهنامه در آن زندگی کرده و به دریای آزاد راه دارد، باید دروازه ورود به دنیای شگفتی‌ها باشد تا آخر آن.

خنک‌ترین ساحل تابستانی ایران در رمین چابهار است

معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان درباره ظرفیت‌های این استان به «ایانا» می‌گوید: چابهار کانون توریسم سیستان و بلوچستان و یکی از قطب‌های گردشگری در کشور است.

این قطب گردشگری چرا از اقامتگاه بومگردی به‌عنوان یکی از لوازم آن بی‌بهره است؟ مجتبی میرحسینی دراین‌باره عنوان می‌کند: بومگردی بحث جدیدی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است و تنها چند سالی است که با توجه به استقبال گردشگران به محیط‌های روستایی، سیاست دولت در مهاجرت معکوس و حفظ خرده‌فرهنگ‌ها شکل‌گرفته است.

این مقام مسئول گردشگری سیستان و بلوچستان می‌افزاید: در چابهار تعدادی اقامتگاه وجود دارد، اما با توجه به حجم بالای مسافران نتوانستیم تمام آن‌ها را اسکان دهیم. او بابیان اینکه به 15 اقامتگاه بومگردی در استان مجوز داده شده و پرونده 80 متقاضی نیز در حال رسیدگی است، می‌گوید: برنامه‌ریزی ما این است که در یک پروژه سه‌ساله به یک‌هزار واحد بومگردی در این استان برسیم و گردشگران بتوانند در روستاهای حاشیه هفت ناحیه تمدنی که در سیستان و بلوچستان مشخص کرده‌ایم، ساکن شوند.

به گفته معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان 51 درصد جمعیت استان در روستاها ساکن‌اند یا جزو عشایر هستند و همین امر می‌تواند در توسعه گردشگری فرهنگی استان مؤثر باشد. او می‌افزاید: صنعت توریسم همچنین در اشتغال روستایی و بهبود معیشت مردم نقش دارد، به مهاجرت معکوس در این مناطق منجر می‌شود و از حاشیه‌نشینی کاذب جلوگیری می‌کند.

او ادامه می‌دهد: در تابستان خنک‌ترین ساحل ایران را در چابهار داریم. در مرداد و شهریور موج‌سواری در ساحل رمین رواج دارد که در جای دیگری در ایران امکان انجام آن وجود ندارد.

این مقام مسئول رفع چالش‌های گردشگری را در مشارکت مردم و برنامه‌ریزی برای ایجاد تقاضای سفر در طول سال در استان سیستان و بلوچستان می‌داند و می‌گوید: ما باید بتوانیم تمام ظرفیت‌های خود را فعال کنیم زیرا سرمایه‌گذاری٬ وابسته به ایجاد معیشت پایدار در این حوزه است.

تبلیغات منفی درباره سیستان و بلوچستان رایگان است و به‌سرعت پخش می‌شود درحالی‌که خبرهای مثبت در این حوزه در حاشیه می‌ماند، معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان بابیان این مطلب عنوان می‌کند: در شهریورماه سال گذشته روستای کلپورگان از سوی یونسکو ثبت جهانی شد. سفال کلپورگان قدمت هفت‌هزارساله دارد و برای ساخت آن از چرخ استفاده نمی‌شود. این سفال توسط زنان روستا ساخته‌شده و طرح آن انتزاعی است که سینه‌به‌سینه منتقل شده است. بااین‌حال کمتر کسی است که درباره این روستا و سفال آن چیزی بداند.

یکی از انتقادهای جدی به چابهار به بالا بودن هزینه سفر به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل هوایی بازمی‌گردد، برای سفر زمینی به چابهار روزها باید در جاده بود و هزینه هواپیما گاه سفر به این منطقه را از یک سفر خارجی گران‌تر می‌کند.

میرحسینی دراین‌باره از برنامه‌ریزی و هماهنگی با نمایندگان هواپیمایی کشوری خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: درصددیم یارانه سفر برای تورهای گردشگری که به این استان وارد می‌شوند در نظر بگیریم تا شرایط برای بازدید از ایران فرهنگی فراهم شود.

او می‌افزاید: در حوزه حمل‌ونقل ریلی نیز گردشگران می‌توانند خودرو خود را با قطار به زاهدان منتقل کرده و در مسیر خود به چابهار از اقامتگاه‌های ارزان مسیر استفاده کنند. همچنین راه‌آهن زاهدان به چابهار در حال ساخت است که طی سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مسافران در مسیر زاهدان می‌توانند در یزد و کرمان پیاده شده و پس از بازدید از اماکن این شهرها بار دیگر سوار قطار شوند. معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان با اعلام این موضوع عنوان می‌کند: اضافه کردن قطار برقی که فاصله تهران به زاهدان را شش ساعته می‌کند از دیگر برنامه‌های بلندمدت در توسعه گردشگری این استان است که می‌تواند در رشد توریسم اثر داشته باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید