Iranian Agriculture News Agency

بی‌میلی جوانان شمالی به زراعت

کشاورزی گیلان حال خوشی ندارد

کشاورزان، تجارت پرسودتر اجاره ویلا یا رستوران‌‌داری را ترجیح می‌دهند

ایانا- رشت- مهسا امرآبادی: گیلان را باید در روز و با ماشین رفت. بعد از منجیل تغییر ناگهانی پوشش گیاهی حال هرکسی را خوب می‌کند و هوای تازه‌ نفس را جا می‌آورد. زمانی نه‌چندان دور تابستان‌ها بوی برنج‌های رسیده همه را مدهوش می‌کرد، اما اکنون با نگاهی گذرا هم می‌توان فهمید که حال‌ و روز کشاورزی گیلان خوب نیست.

کشاورزی گیلان حال خوشی ندارد

حال و هوای این روزهای گیلان در حال تغییر است. کشاورزی حال خوشی ندارد و در عوض ویلاسازی در زمین‌های کشاورزی روزبه‌روز بیشتر رونق می‌گیرد. گیلان که زمانی برای حفظ زندگی بومی خود معروف بود دیگر ظاهری متفاوت پیدا کرده و هرچه می‌گذرد ویلاهای نوسازی که هیچ نشانی از معماری بومی گیلان ندارد، در دل زمین‌هایی که قبلاً شالیزار بودند سر درمی‌آورد.

کشاورزی استان گیلان در آستانه نابودی است به‌ویژه که بعد از تصویب قانون تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی تمایل به تغییر این زمین‌ها افزایش پیدا کرده و کشاورزان ترجیح می‌دهند به‌جای کار سخت و کم‌سود اجداد خود، به سمت تجارت پرسودتر اجاره ویلا یا رستوران‌‌داری بروند.

یکی از این کشاورزان که شالیزار خود را تبدیل به ویلا کرده است به ایانا می‌گوید: من مانند سایر خانواده‌ام به برنج‌کاری مشغول بودم، اما قیمت برنج به کار پرزحمتش نمی‌ارزید و درآمد کمی داشتیم؛ بنابراین تصمیم گرفتم در زمینم ویلا بسازم و با اجاره آن به مسافران درآمد خودم را بیشتر کنم. الآن هم یک بنگاه املاک باز کردم.

منطقه آزاد انزلی هم یکی دیگر از عواملی‌ است که اشتیاق گیلانی‌ها را برای ساخت ویلا و کرایه به مسافران بیشتر کرده است. تأسیس و رشد منطقه آزاد انزلی از یک‌سو هم مسافران بیشتری را به‌سوی گیلان جذب کرده و هم باعث اشتغال‌زایی برای منطقه شده است، اما این سکه روی دیگری هم دارد. به موازات افزایش مسافران اشتیاق کشاورزان به ویلاسازی نیز بیشتر شده و از سوی دیگر تمایل مردم به سمت ویلاسازی، اجاره ویلا، بنگاه املاک و کار در پاساژهای منطقه آزاد رفته است.

یکی از مغازه‌داران در منطقه آزاد انزلی می‌گوید: منزل من در روستای حسن‌آباد بود و کشاورزی داشتم، اما چند سالی است که تصمیم گرفتم کشاورزی را تعطیل کنم و در منطقه آزاد مغازه‌ای باز کنم. الآن درآمدم از قبل بسیار بیشتر شده و به سمت کشاورزی برنمی‌گردم.

بابک حیدری از فعالان محیط‌زیست رشت معتقد است: باوجوداینکه گیلان سرزمینی ثروتمند به حساب می‌آید، اما معضل بیکاری جوانان امان مردم را بریده است. جوان گیلانی دیگر حاضر نیست با وسایل و تجهیزات سنتی و قدیمی کار آبا و اجدادی‌اش یعنی کشاورزی را ادامه دهد. آن‌ها اکنون بیشتر به باز کردن کافه و رستوران، کار در منطقه آزاد و... تمایل دارند و به‌سوی کشاورزی نمی‌روند.

وی درباره دلایل عدم تمایل جوانان گیلانی به کشاورزی گفت: وسایل سنتی، کشت سنتی، زحمت زیاد و سود کم از دلایلی است که کشاورزی رو به احتضار رفته است. برخی از زمین‌های کشاورزی یا به حال خود رها یا تبدیل به ویلا شده‌اند. در کل حال کشاورزی گیلان روزبه‌روز رو به وخامت می‌رود.

باید زودتر به داد کشاورزی گیلان رسید. اهالی گیلان معتقدند حمایت دولت برای جایگزین کردن وسایل و تجهیزات کشاورزی جدید به‌جای تجهیزات قدیمی، می‌تواند کمکی به احیای کشاورزی گیلان کند. کنترل واردات محصولات خارجی از سوی دولت هم یکی دیگر از خواسته‌های آنان است. دولت با وضع قوانین کنترلی برای واردات می‌تواند کمک شایانی به کشاورزی کند چراکه کشاورزی گیلان در حال احتضار است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید