Iranian Agriculture News Agency

استارتاپی آمریکایی که برای آفریقا جذب سرمایه می‌کند

استارتاپ «کولی‌کولی» در خدمت ریشه‌کنی فقر غذایی

لیزا کورتیس (Lisa Curtis)، کارآفرین و مدیرعامل استارتاپ کولی‌کولی است

ایانا-آذربایجان شرقی: وقتی صحبت از کارآفرینی در صنعت غذا به میان می‌آید، معمولاً ناخودآگاه تصویر یک کارخانه بزرگ تولیدی یا رستوران‌های زنجیره‌ای در ذهن شکل می‌گیرد. این تصویر البته در سالیان اخیر در حال تغییر است. استارتاپ‌ها و تولیدکنندگان کوچک و نوپا کم‌کم جای خود را در این صنعت بزرگ پیداکرده‌اند. ولی اگر کارآفرینی در صنعت غذایی را از جنبه سرمایه و از نقطه‌نظر سرمایه‌گذاران نگاه کنید، هنوز تعداد کمی از آن‌ها حاضر به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا هستند. به لطف اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اما بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری اجتماعی (Crowdfunding) به وجود آمده که مردم با حمایت‌های مالی خود باعث رشد و توسعه استارتاپ‌های زیادی در صنعت غذایی شده‌اند.

 استارتاپ «کولی‌کولی» در خدمت ریشه‌کنی فقر غذایی

کولی‌کولی (Kuli Kuli) یک استارتاپ آمریکایی است که اخیراً موفق شد در کمپین جذب سرمایه اجتماعی خود در سایت Agfunder-یک بستر اینترنتی مخصوص جذب سرمایه‌ی اجتماعی در حوزه‌ کشاورزی و فناوری‌های مربوط به این صنعت- ۳۵۰ هزار دلار از طریق فروش اوراق قرضه قابل‌تبدیل جذب کند.

لیزا کورتیس (Lisa Curtis)، کارآفرین و مدیرعامل استارتاپ کولی‌کولی درباره‌ داستان شکل‌گیری استارتاپ‌اش می‌گوید: «زمانی که از سوی سپاه صلح (Peace Corps) به‌صورت داوطلبانه برای کمک به مردم آفریقا به غرب این قاره اعزام شده بودم بعد از مدتی نشانه‌هایی از سوءتغذیه را در خود مشاهده کردم. کمبود غذا، میوه و سبزیجات در آن مناطق، سوءتغذیه را در بیشتر کشورهای آفریقایی به یک معضل شایع بدل کرده است. در همان روزها دوستی درباره گزروغن (Moringa) برایم تعریف کرد؛ درختی محلی که برگ‌هایی با خواص غذایی فوق‌العاده دارد. آن دوست، سپس یک سبد کولی‌کولی به من داد و از آن تعریف کرد. کولی‌کولی یک غذای محلی مخصوص مردم شمال نیجریه است که از برگ گزروغن و بادام‌زمینی تهیه می‌شود. من گزروغن را وارد برنامه‌ غذایی روزانه‌ام کردم و به مرور علائم سوءتغذیه در من برطرف شد.»

لیزا که اکنون به‌عنوان یکی از کارآفرینان اجتماعی جوان و موفق شناخته می‌شود می‌گوید: «من در سبد کولی‌کولی یک فرصت خوب برای مبارزه با فقر و سوءتغذیه مردم آفریقا دیدم. فرصتی که بر اساس منابع موجود در همان مناطق قابل پیگیری بود. با کمک والری پوپلکا (Valerie Popelka) که دوست دوران بچگی من بود، نخستین نمونه آزمایشی کولی‌کولی را تهیه کردیم و به همراه چند دوست دیگر استارتاپ کولی‌کولی را راه‌اندازی کردیم. استارتاپی که یک کارآفرینی اجتماعی و کسب‌وکاری بر اساس رسالت اخلاقی و اجتماعی ماست.»

لیزا و همکارانش در کولی‌‌کولی، در کنار تهیه محصولات غذایی برگرفته از گزروغن، رسالت استارتاپ خود را ارائه‌ دانش و منابع لازم برای بهره‌برداری از فواید غذایی گزروغن برای تمام کسانی که مشتاق به انجام این کار هستند تعیین کرده‌اند.

آن‌ها در غنا مزرعه‌ کشت و پرورش گزروغن ایجاد کرده‌اند که یک فرصت کارآفرینی قابل‌توجه برای زنان آفریقایی در آن نواحی به شمار می‌آید. به گفته لیزا محصولات غذایی کولی‌‌کولی سرشار از خواص غذایی است و طرفداران زیادی در آمریکا پیدا کرده است، به‌طوری‌که امروزه در بیش از ۱۰۰ فروشگاه در کالیفرنیا این محصولات عرضه می‌شود.

 

زنان غنایی فعال در مزارع کشت و پرورش گز روغن

کولی‌کولی کار خود را با جذب ۵۰ هزار دلار سرمایه اجتماعی در Indiegogo آغاز کرد. درنهایت، اخبار مربوط به موفقیت کولی‌کولی در جذب سرمایه‌ اجتماعی، توجه چند سرمایه‌گذار مخاطره‌پذیر صاحب‌نام را هم به این استارتاپ جلب کرد. برد فِلد (Brad Feld)، کارآفرین و بنیان‌گذار Foundry Group و TechStars که یک شتاب‌دهنده‌ استارتاپ‌های فناوری است، بعد از اینکه لیزا کورتیس محصولات کولی‌کولی را برای او ارسال کرد به این استارتاپ و رسالتی که در پیش‌گرفته‌اند علاقه‌مند شد و به جذب سرمایه‌‌ بیشتر به آن‌ها کمک شایانی کرد.

استارتاپ‌های غذایی روزبه‌روز جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران پیدا خواهد کرد. در سال ۲۰۰۸، میزان سرمایه‌ جذب شده در بین استارتاپ‌های غذایی ۵۰ میلیون دلار بود. این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است.

 

نهال‌های گز روغن برای کشت و پرورش در مزارع آفریقا

کولی‌کولی امروزه یک فرصت خوب برای زنان نیجر و غنا به‌حساب می‌آید. آن‌ها با فعالیت در مزارع کشت و پرورش گزروغن قادر به کسب درآمد مناسبی از منابع محلی خود هستند. کولی‌کولی به کارمندان خود در آفریقا بالاتر از میانگین دستمزدهای معمول، پرداخت می‌کند. هم‌چنین طبق قانونی که لیزا و همکارانش در کولی‌کولی گذاشته‌اند، این استارتاپ مجاز به خرید تا ۶۰ درصد محصولات هر تولیدکننده گزروغن غنا و نیجر است؛ قانونی که برای حمایت از حقوق برابر همه‌ تولیدکنندگان در استارتاپ کولی‌کولی وضع شده است.

 

دو زن تانزانیایی محصولات کولی‌کولی را در دست دارند

لیزا کورتیس می‌گوید ما به بازار آمریکا به چشم یک کاتالیزور برای فروش محصولات مردم آفریقا نگاه می‌کنیم و هدفمان کمک به وضعیت معیشتی و تغذیه آن‌ها است. «ما این کار را انجام می‌دهیم؛ چه با کمک سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر، چه بدون کمک آن‌ها!»/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید