Iranian Agriculture News Agency

مجلس٬ هم اجازه می‌دهد هم استیضاح می‌کند؟!

بلاتکلیفی پارلمان مقابل تراریخته‌ها

نمایندگان مجلس مجوز واردات محصولات تراریخته را در بودجه ۹۷ حذف کردند و تعرفه آن را هم کاهش دادند

روز 24 بهمن‌ماه سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 در مجلس اعلام کرد: «در جلسه کمیسیون تلفیق بند الحاقی (4) تبصره 11 لایحه بودجه که در آن مقرر شده بود واردات هرگونه محصول تراریخته بدون مجوز وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان پدافند غیرعامل ممنوع شود، از متن لایحه بودجه حذف شد.»

بلاتکلیفی پارلمان مقابل تراریخته‌ها

یکی از ایرادها و موضوعات اصلی مطرح‌شده در استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، واردات محصولات تراریخته بود. در سؤال نمایندگان مطرح شد که وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات محصولات تراریخته را صادر کرده درحالی‌که کشاورزان به‌سختی می‌توانند محصولات داخلی را تولید کنند. این در حالی‌است که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 97 در زمان بررسی بودجه(13 بهمن 96)٬ تعرفه واردات محصولات تراریخته را کاهش داده‌اند و با این اقدام در زمره طرفداران واردات محصولات تراریخته قرار گرفتند.

در همان زمان، سیدمهدی فرشادان عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 کل کشور با بیان اینکه در این کمیسیون تعرفه واردات محصولات تراریخته در سال آینده کاهش پیدا کرد، گفت: «درباره محصولات تراریخته دو بحث وجود دارد برخی از کارشناسان معتقدند این محصولات سرطان‌زا و مضر هستند و نباید وارد کشور شود و برخی از کارشناسان نیز معتقدند این محصولات مضر نیستند.»

به گزارش خبرگزاری ایانا، این پایان داستان موافقت مجلسی‌ها با ورود محصولات تراریخته به کشور نبود. روز 24 بهمن‌ماه سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 در مجلس اعلام کرد: «در جلسه کمیسیون تلفیق بند الحاقی (4) تبصره 11 لایحه بودجه که در آن مقرر شده بود واردات هرگونه محصول تراریخته بدون مجوز وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان پدافند غیرعامل ممنوع شود، از متن لایحه بودجه حذف شد.» این اتفاق در حالی افتاد که در جریان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، نمایندگان موافق استیضاح، به انتقاد از سیاست‌های وزیر بلند شده و اعلام می‌کردند که واردات محصولات تراریخته بدون هیچ ضابطه‌ای ادامه دارد.

واردات محصولات تراریخته بدون ضابطه

در جریان استیضاح وزیر کشاورزی نماینده اردبیل، صدیف بدری،  با انتقاد از سیاست‌های وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات محصولات خطرناک تراریخته بدون هیچ ضابطه‌ای ادامه دارد و سلامت غذایی جامعه را به خطر انداخته است گفت: در عملکرد وزیر جهاد کشاورزی به‌ویژه در حوزه صیانت از حقوق کشاورزان و دامداران و نیز سلامت مواد غذایی مشکلاتی وجود دارد که قبلاً نیز آن‌ها را گوشزد کردم، اما هیچ اراده‌ای برای حل این مشکلات دیده نمی‌شود.

او افزود: وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر در توزیع اعتبارات و فرصت‌ها، عملکرد خوبی نداشته و شاهد تبعیض و بی‌عدالتی هستیم که نتیجه سوءمدیریت شخص وزیر است. در زمینه عرضه و بازاریابی محصولات کشاورزی شاهد خام‌فروشی هستیم و کمترین میزان درآمد، عاید روستاییان و کشاورزان می‌شود؛ عدم برندسازی و بسته‌بندی مناسب نیز باعث این مشکل شده است.

واردات برنج تراریخته

چندی پیش که موضوع واردات برنج‌های آلوده به آرسنیک و برنج‌های تراریخته مطرح شد، این نکته بارها اعلام شد که کشت محصولات تراریخته یا تغییریافته در کشور انجام نشده هرچند که آزمایشگاهی برای این کار وجود دارد. همچنین اقلام گیاهان تراریخته (به‌ویژه برنج) به کشور هم وارد نمی‌شوند.

بااین‌حال، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس و از موافقان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کنترل واردات محصولات تراریخته با وزارت کشاورزی است، گفت: مردم گیلان به‌سختی برنج می‌کارند، اما هم‌زمان برنج تراریخته وارد کشور می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مشکلات محصولات تراریخته خطاب به وزیر گفت: کنترل این محصولات با شماست. چرا جلوگیری نمی‌کنید؟ مردم گیلان در سخت‌ترین شرایط مشغول کشت برنج هستند، اما هم‌زمان برنج تراریخته وارد می‌شود.

قاضی‌پور اظهار داشت: روزگاری کشور ما رتبه اول تولید پنبه را داشت، اما امروز پنبه به کشور وارد می‌شود و بانک کشاورزی هم تحت سلطه شما هیچ حمایتی از کشاورزان نمی‌کند.

او در ادامه این سؤال را از وزیر جهاد کشاورزی پرسید که علت مشکلات و بیماری‌های اپیدمی شده حوزه دام چیست؟

قاضی‌پور افزود: چرا با زمین‌خواران اراضی کشاورزی برخورد نمی‌کنید. بهترین زمین‌های کشاورزی در کرج و اطراف تبدیل به ساختمان و... شده است. چرا مکمل‌ها و نهادهای دامی آلوده را به کشاورزان تحویل می‌دهید؟

پدیدآورنده :گلشن بابادی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید