Iranian Agriculture News Agency

در جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد:

وقفچی: در صادرات استراتژی نداریم

وقفچی در جلسه علنی استیضاح گفت: از همان ابتدا که آقای حجتی به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی شد با این کار مخالف بودم.

وقفچی: در صادرات استراتژی نداریم

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس و در جریان بررسی استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و در موافقت با این استیضاح گفت: از همان ابتدا که آقای حجتی به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی به مجلس معرفی شد با این کار مخالف بودم و در جلسه‌ای خصوصی نیز به ایشان این موضوع را گفتم.

به گزارش ایانا، علی وقفچی عضو کمیسیون کشاورزی گفت: عدم استفاده از نظرات کشاورزان پیشرو و نداشتن استراتژی برای صادرات‌محور کردن کشاورزی باعث بدبختی احوال کشاورزان و همچنین مدیریت سنتی و ناکارآمد شده است.

وی گفت: در خیلی از مجموعه‌ها شما از افرادی که هیچ‌گونه تجربه‌ای ندارند استفاده کرده‌اید. به‌عنوان مثال در مؤسسه رازی که از جایگاه بین‌المللی برخوردار است، دکترای شیمی را برای مسند ریاست انتخاب کرده‌اید که هیچ‌گونه سنخیتی با این جایگاه ندارد. برای سازمان دامپزشکی کسی را آورده‌اید که یک سال سابقه مدیریتی ستادی و ملی را نداشته و خروجی آن از دست دادن سرمایه عظیم صنعت طیور کشور بود و حدود ۳۰ میلیون مرغ تخم‌گذار نابود شد و ایران که صادرکننده تخم‌مرغ بود به واردکننده تبدیل شد.

وقفچی خاطرنشان کرد: انتصاب رئیس سازمان تعاون که هیچ‌گونه سابقه مدیریتی در بخش کشاورزی ندارد و در شرف بازنشستگی است جای بسی تأسف است. امروز دنیا، دنیای ارتباطات است و زبان ارتباطات علم و تخصص است. باید کشاورزی از مرز خودکفایی گذشته و با مدیران جوان به سمت صادرات‌محور شدن پیش رود. متأسفانه با آرایش فعلی مدیران در وزارت جهاد کشاورزی رسیدن به این هدف غیرممکن است. عدم استفاده از نظرات کشاورزان پیشرو و نداشتن استراتژی برای صادرات محور کردن کشاورزی ایران از دیگر ضعف‌های این وزارتخانه است. این امر باعث بدبختی احوال کشاورزان ایران است.

وی تصریح کرد: این موارد باعث شده کشور به‌جای نگاه علمی به کشاورزی به‌صورت مدیریت سنتی و ناکارآمد بخش کشاورزی را جلو ببرد و حاصل این وضعیت نابسامانی مدیریت کلان در آب‌وخاک و هوای کشور است. ایران با توجه به ظرفیت‌های زیادی که دارد، به‌جای اینکه صادرکننده محصولات کشاورزی باشد تبدیل به یک کشور واردکننده شده است که خود بیش از ۵۰ درصد سبزی و صیفی تولیدی‌اش را به دلیل سوءمدیریت و عدم تعریف زنجیره تولید از بین می‌برد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 10 هزار تن از محصولات چای ما در انبارها مانده و گاهی به کود تبدیل می‌شود، اظهار داشت: این در حالی است که ما از خارج از کشور چای وارد می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در پرورش کرم ابریشم که یک کالای استراتژیک است، پسرفت داشته‌ایم چون روزانه 10 هزار تن تولید داشته‌ایم، اما امروز تولید این محصول به‌شدت کاهش یافته است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید