Iranian Agriculture News Agency

اختصاصی ایانا/خورستان

بازگشت زندگی به تالاب منصوره پس از 5 سال

با آبگیری تالاب منصوره از طریق کانال آبرسانی به کانون های فوق بحرانی ریزگرد حیات دوباره پس از سال ها خشکی به زمین های تشنه این تالاب بازگشت.

بازگشت زندگی به تالاب منصوره پس از 5 سال

با آبگیری تالاب منصوره از طریق کانال آبرسانی به کانون های فوق بحرانی ریزگرد حیات دوباره پس از سال ها خشکی به زمین های تشنه این تالاب بازگشت.

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، تالاب منصوره واقع در ۴۰ کیلومتری اهواز که بخشی از حوضه تالاب بزرگ شادگان به شمار می رود پس از 5 سال خشکی از طریق کانال آبرسانی به کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد آبگیری و احیا شد.

این تالاب با مساحت ۱۴ هزار هکتار در جنوب شرق اهواز واقع است و در طول سال های اخیر جزو کانون های فوق بحرانی ریزگرد بوده است.

کانال آبرسانی به این تالاب به طول ۴۷ کیلومتر به صورت ضربتی در طول ۱۰ ماه با محوریت و حمایت استانداری خوزستان توسط موسسه جهاد نصر و با همکاری بین بخشی دستگاه های اجرایی که در طول مسیر کانال دارای تاسیسات و معارض بودند اجرا شد.

با آبگیری تالاب منصوره ۱۴ هزار هکتار از ۴۲ هزار هکتار کانون های فوق بحرانی ریزگرد مهار می شود.

تداوم حیات این تالاب در طول سال‌های آینده منوط به تامین حقابه آن از طریق این کانال آبرسانی یا بارش های با میانگین طبیعی خواهد بود.

با اجرای این کانال ٱبرسانی علاوه بر آبگیری تالاب منصوره آب مورد نیاز طرح های نهال‌کاری در کانون های فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق اهواز تامین شد.

استاندار خوزستان روز جمعه 20 بهمن ماه در حاشیه بازدید از روند آبگیری تالاب منصوره گفت: تا این لحظه حدود 4 هزار هکتار از تالاب منصوره آبگیری شده است و طی روزها و هفته های آینده به تدریج سراسر این تالاب مرطوب خواهد شد.

غلامرضا شریعتی افزود: در اطراف این کانال کانون‌های ریزگرد هست که این کانال آب امکان آبیاری و تامین آب را برای نهال کاری آن مناطق برای ما ایجاد می کند همچنین ما امیدواریم طبق برنامه کانال های فرعی می کشیم که تمام زمین هایی که کانون‌های ریزگرد هستند و نهال کاری باید شوند نهال کاری کنیم.

استاندار خوزستان توضیح داد: ما قصد داریم کانون ها به جنگل تبدیل شود و زمین ها را در اختیار مردم منطقه قرار خواهیم داد که آنها استفاده کنند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: ۴۷ کیلومتر کانال آبرسانی ایجاد شده که با احتساب کانال های فرعی حدود ۱۰۰ کیلومتر کانال حفر شده است و باید کانال ها را تا نقاط مختلف از کانون‌های ریزگرد ادامه شود.

شریعتی ادامه داد: با این کانال بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زیر کشت نهال خواهد رفت برد و در سال آینده آب به تالاب شریفیه خواهد رسید تا این تالاب را هم که مانند تالاب منصوره در سال های اخیر خشک و جزو کانون های ریزگرد بوده احیا شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید