Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیات اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران در لرستان؛

اعلام دیرهنگام قیمت تضمینی گندم برای کشاورز سودی ندارد/دولت نحوه حمایتش را تغییر دهد

اعلام قیمت تضمینی گندم با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، تاثیر یا بهبودی بر وضعیت کشاورز یا کشاورزی داخلی ندارد.

اعلام دیرهنگام قیمت تضمینی گندم برای کشاورز سودی ندارد/دولت نحوه حمایتش را تغییر دهد

اعلام قیمت تضمینی با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، تاثیر یا بهبودی بر وضعیت کشاورز یا کشاورزی داخلی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رحیم شوشتری، رئیس هیات اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران در لرستان معتقد است ایرادی که به دولت برای اعلام تضمینی می‌گیرند درست است اما موضوع به همین اعلام نرخ و... مربوط نمی‌شود. او در گفت‌وگو با ایانا توضیح می‌دهد: اعلام نرخ تضمینی به خصوص در شرایطی که قیمت جهانی گندم خیلی پایین‌تر از قیمت تضمینی است، شاید مورد اعتراض خیلی از کارشناسان و مسولان باشد، اما کمتر کارشناسی به هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی به خصوص گندم اشاره‌ای می‌کند یا از آن اطلاع دارد.

او اضافه می‌کند: در همه دنیا به تولید یارانه می‌دهند. یارانه‌ای که به طور مشخص و مستقیم تولید محصولات کشاورزی را حمایت کند. در حال حاضر چنین یارانه‌ای به تولید کشاورزی داده نمی‌شود.

شوشتری معتقد است که دادن یارانه با عنوان خرید تضمینی مشکلی را برای کشاورز حل نمی‌کند می‌گوید: خرید یا اعلام قیمت تضمینی فقط یک طرف کار ماست. طرف دیگر هزینه‌های تولید مانند انرژی، آب، برق، نهاده‌های دیگر در حال گران شدن است. ضمن اینکه هزینه‌های زندگی هم برای کشاورزان در حال افزایش است.

این کشاورز گندم‌کار حتی شرایط کشاورزان در مناطق مختلف با محصولات مختلف را نیز یکسان نمی‌داند و در این مورد می‌گوید: در ظاهر این است که من یک کشاورز هستم و یک سال از عمرم را برای پرورش یک محصول می‌گذارم. گندم تولید می‌کنم و نان را بر سفره همه با یک قیمت می‌گذارم. اما یک کشاورز و باغذاری که پسته تولید می‌کند و امروز پسته کیلویی 60 هزار تومان است کدام یک از کشاورزان به آسانی قدرت خرید یک کیلو پسته را دارند؟

او اضافه می‌کند: با توجه به اینکه قیمت‌ کالاها و خدمات در کشور تحت تاثیر نرخ ارز و... در حال افزایش است، خرید تضمینی یا اعلام قیمت تضمینی مشکلات بیشتری را برای کشاورز دارد. دولت می‌تواند قیمت خرید را کنترل کند.

شوشتری در پایان گفت: اما به محض اعلام قیمت خرید قیمت بقیه عوامل تولید از کارگر گرفته تا آب و حتی کمباین که در کنترل دولت نیست به یکباره افزایش قیمت پیدا می‌کنند. به این ترتیب دولت حتی اگر قیمت تضمینی را اعلام نکند شاید کشاورزان سود بیشتری ببرند. در شرایط فعلی دولت باید نوع حمایتش را تغییر دهد.

خبرنگار: شیرین سعیدی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید