Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیات اجرایی بنیاد توانمندسازی آذربایجان‌شرقی:

قیمت تضمینی گندم کمک نمی‌کند، دولت یارانه به نهاده بدهد

دولت به جای قیمت تضمینی یا خرید تضمینی به شیوه‌های مختلف و با دادن یارانه غیرمستقیم کشاورزان را حمایت کند.

قیمت تضمینی گندم کمک نمی‌کند، دولت یارانه به نهاده بدهد

دولت به جای قیمت تضمینی یا خرید تضمینی به شیوه‌های مختلف و با دادن یارانه غیرمستقیم کشاورزان را حمایت کند.

عطاالله هاشمی رئیس نظام صنفی کشاورزی استان آذربایجان شرقی با معتقد است اعلام قیمت تضمینی خرید در شرایط کنونی بحث برانگیز و چالش‌زاست. او در گفت‌وگو با ایانا توضیح می‌دهد: یک نکته مهم در مورد قیمت تضمینی گندم وجود دارد، دولت برای خرید تضمینی گندم با مشکلات مواجه بوده و در فشار است. بسیاری از کارشناسان هم به این نکته اشاره می‌کنند که زمانی که قیمت جهانی گندم 700 تومان است دولت نباید آن را با قیمت هزارو 350 تومان خرید تضمینی کند.

او اضافه می‌کند: اعلام قیمت تضمینی برای کمک به کشاورزان بوده اما در شرایط فعلی، این کمک کاربرد ندارد، چراکه دولت بودجه‌ای برای این کار ندارد.

هاشمی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی بهره‌وری چندانی وجود ندارد، می‌گوید: قیمت تمام شده بالای کشاورزی اجازه نمی‌دهد، دولت کمک‌های خودش را قطع کند. اما برای بالا بردن بهره‌وری در بخش کشاورزی و در عین حال کمک کردن باید راه‌های دیگری را در پیش گرفت.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان آذربایجان شرقی بهترین شیوه کمک به کشاورزان در شرایط کنونی که دولت اعلام کرده نمی‌تواند قیمت تضمینی را بالا ببرد، کمک به شیوه غیرمستقیم می‌داند و اضافه می‌کند: زمانی که دولت نمی‌تواند به شیوه خرید یا قیمت تضمینی کمک کند، بهتر است با دادن یارانه به شیوه‌ غیرمستقیم مانند یارانه به کود یا سم، دادن یارانه به نهاده‌ها کشاورزی، انرژِی، سود بالای تسهیلات بانکی و... راه حل بسیار مفیدتر و کاربردی است. در واقع کمک به خرید نهاده‌ها واجب‌تر است.

او اضافه می‌کند: در شرایط فعلی حتی با وجود خرید تضمینی در مورد کالایی مانند گندم، کشاورزی صرفه اقتصادی و جذابیت برای کشاورز ندارد. اگر دولت قصد دارد که از کشاورزی حمایت کند؛ بهترین راه آن است که کسب و کار کشاورزی برای کشاورزان جذاب باشد.

هاشمی معتقد است صرفه اقتصادی در کشاورزی وجود ندارد، ساده‌ترین راه که مدت زمان زیادی نیز زمان نمی‌برد حمایت و یارانه دولت برای خرید نهاده‌های کشاورزی است. چراکه میزان نیاز نهاده‌ و سم و کود در کشور مشخص است.

خبرنگار: شیرین سعیدی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید