Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق:

برخورد درست وزارت جهاد کشاورزی در بخش امنیت غذایی

در زنجیره امنیت غذایی توجه به بخش تامین بسیار مهم است و بی‌توجهی به این بخش می‌تواند به طور کامل زنجیره امنیت غذایی را مختل کند.

برخورد درست وزارت جهاد کشاورزی در بخش امنیت غذایی

در زنجیره امنیت غذایی توجه به بخش تامین بسیار مهم است و بی‌توجهی به این بخش می‌تواند به طور کامل زنجیره امنیت غذایی را مختل کند.

یحیی آل اسحاق، کارشناس اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است در حال حاضر در تکمیل و توجه به امنیت و زنجیره غذایی بیشتر بر بخش توزیع متمرکز شده است. او در گفت‌وگو با ایانا توضیح می‌دهد: توجه به امنیت غذایی در همه کشورها امروزه یک اولویت است چراکه عدم توجه به امنیت غذایی، امنیت سیاسی، اقتصادی، روانی، سلامتی و.... را مختل می‌کند.

او اضافه می‌کند: در حال حاضر که بخش بزرگی از جامعه در آمد متوسط به پایین را دارند، قسمت زیادی از درآمد این اقشار صرف خرید و تهیه مایحتاج عمومی و خوراکی خانوار می‌شود. بنابراین این موضوع در کشور ما اهمیت فراوانی دارد.

آل‌اسحاق در مورد اینکه در امنیت غذایی تامین بیش از توزیع اهمیت دارد توضیح می‌دهد: با توجه به وضعیت کنونی منطقه و موقعیت کشورمان بخش تامین در این زنجیره اهمیت فراوانی دارد که به نظر می‌رسد تولید در بحث تامین بیش از همه چیز موثر و مورد توجه است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق برنامه‌ریزی برای تامین و تولید را مهمترین اصل می‌داند و عنوان می‌کند: بخش مهمی از امنیت تولید در برنامه‌ریزی است. برای مثال در مورد کالای مهمی مانند گندم ما هنوز بخش بزرگی از این محصول به شیوه دیم کشت می‌شود.

او اضافه می‌کند: اعلام نشدن قیمت تضمینی گندم و باتوجه به بحران‌های آب و... کشاورزان را نگران می‌کند که سال آینده برای کشت و فروش گندم با مشکل مواجه نشوند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در زمان جنگ با توجه به محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها کالاها به سه دسته ضروری، حساس و عادی تقسیم شده بود یادآور شد: وزارت بازرگانی در آن زمان تنظیم بازار را برعهده داشت و فقط برای 10 هزار قلم کالا فقط سه میلیارد دلار در اختیار داشتیم و فقط با برنامه‌ریزی امنیت غذایی و سلامت جامعه حفظ می‌‌شد.

او اضافه می‌کند: نباید شرایط و وضعیت به گونه‌ای پیش برود که به خاطر یک کالا یا محصول مانند گوجه فرنگی کل دولت و نظام را زیر سوال برد. در مجموع به نظر می‌رسد توجه وزارت جهاد کشاورزی و دولت در شرایط کنونی به زنجیره امنیت غذایی بسیار به‌جا و درست بوده است.

خبرنگار: شیرین سعیدی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید